Jump to content

Hvordan legge opp el anlegg til dynamo 12 volt?


27 hasla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skulle absolutt hatt en dynamo til i båten min.El anlegget er en blanding av 24 og 12 volt hvor det er montert en dynamo på 24 volt som går til startmotoren + at det er montert endel annet utstyr som er 24 volt.

Jeg har 4 batterier på 115 ah,2 er seriekoblet og de andre 2 parallellkoblet.Forbruksbanken på 12 volt får ikke lading fra dynamo og er avhengig av min ctek m200.Motoren er en tamd 60.

Mitt spørsmål blir som følger,

 

Er det mulig å henge på en ekstra dynamo,evt hvordan er beste måte å gjøre det på?

Er det noen som har volvo 60 motor med både 12 og 24 volts dynamo her som har bilder av hvordan det ser ut fysisk?

Hvordan bør dette kobles elektrisk?

 

Håper på mange gode svar! :cheers_wine:

Link to post

Hadde selv to 12V dynamoer i båten min, og det er flott det. En som lader bare startbatterier, og en som bare lader forbruk. Kan godt ha en 24V dynamo som bare lader oppstart, og en egen dynamo bare til 12V forbruk. Fordelen med 24V er at du kan greie deg med tynnere tverrsnitt på kablene til starter og dynamo. Greit med 12V til forbruk, for 24V utstyr har en tendens til å være en del dyrere enn 12V utstyr. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Eg ville vurdert en kraftigere 24V dynamo, og 24v-12v lader. Slik som denne. Det virker som det enkleste. Og så ville eg prøvd å lagt to polt annlegg. Ikkje felles jord. Men det er ikkje sikkert det blir hverken billigere eller enklere vedlikehold med 1 dynamo. Det bare føles riktig (i dag.. :smiley: )

Sjølv har eg to dynamoer på en Ford. 12V dynamo står skrudd i gulvet i motorrommet på egnet feste. Det fungerer fint. Motorens vridning ved drift er ubetydelig og reima holder i årevis.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Alt kan lages. Ingen problem.

Om det finnes ferdige må du få svar fra av meir volvo-kjente.

 

Men har du doble reimhjul noko plass? For du må jo hente drivkraft til ekstra dynamo. Min 12V har reima si inn på 24V dynamo. Så om 24V reima ryker, så stopper begge dynamoene. Men det er 5 min å skifte inkl verktøyhenting og håndvask etterpå.

 

Hvor du har mulighet å gå inn med reim, avgjør hvor 12V skal monteres. Litt flatjern og 1 time med drill og sveiseapparat så skulle det meste være på plass. Stikk gjerne innom en hugger å få "orginalfeste" til en dynamo, og sveis videre på.

 

Det er mulig du må ta hensyn til snurre-retning på dynamo.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Aner ikke om det finnes ferdige braketter, men kan umulig være vanskelig å lage, iallfall så lenge det er plass i motorrummet.

Er med på et Landrover-forum der de fleste har 24V biler fra forsvaret, mange kreative løsninger på montasje av egen 12v dynamo. :smiley:

Størrelsen på dynamoen må du nesten vurdere ut fra behovet. En 70A holder for de fleste, forutsatt at den er koblet sik at den virkelig gir 70A...

 

Det elektriske opplegget blir vel bare å koble 12v dynamoen til forbruksbanken. Så må du ha ladelampe for 12V slik at du ser at den lader samtidig som dette er nødvendig for å få igang ladingen.

Her bør det holde med en 7812 regulator (fåes der de reparerer TV etc) som kobles til på nøkkelsiden av 24v ladeelampen pluss en 12V 5W pære.

 

Og som alltid er det viktig med solide kabler mellom dynamo og batteribank og helst en laderegulator som føler spenningen direkte på batteriet.

Link to post

Vill bare kommentere det med å hente kraft fra første dynamo til andre dynamo.

I så fall må man minst sjekke om første reimen klarer å overføre effekten for begge to,

ellers ryker den og over tid kanskje t.o.m. dynamo nr. 1 hvis reimen slipper og varmer opp både rotor og lager.

 

Sånt å si er det flest bedre med å ha en egen reimspor på motoren.

Noen kan kjøpes ferdig, alternativ kan man (la) dreie en på verksted.

 

Lykke til og god helg! :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det elektriske opplegget blir vel bare å koble 12v dynamoen til forbruksbanken. Så må du ha ladelampe for 12V slik at du ser at den lader samtidig som dette er nødvendig for å få igang ladingen.

Her bør det holde med en 7812 regulator (fåes der de reparerer TV etc) som kobles til på nøkkelsiden av 24v ladeelampen pluss en 12V 5W pære.

 

Nei, fy og fy Ingar. Den koblinga som du her skisserer vil kunne gi denne 7812 ein innflytelse på spenningsreguleringa som er mildest talt uheldig. Mitt forslag er å setja eit rele på tenninga, og bruke denne relekontakten som bryter i forbindelse med 12 volt ladelys. Dette vil gi 12 volt spenningsregulator input kun fra eget batteri og egen dynamo.

 

Magne

Link to post

Hei!

 

Kankje noen har en tegning av hvordan det burde kobles opp? :confused: Jeg har ekstra spor på vibrasjonsdemperen og må mest sansynlig lage noen braketter ,dynamoen vil da være montert akkurat likt som orginalt.Dette er igrunn greit og denne delen av operasjonen ser jeg nå klart for meg. :thumbsup:

Men,det elektriske er en utfordring og jeg er ikke akkurat vant til å konstruere og dimensjonere el anlegg og hadde håpet at noen hadde et el skjema på dette.Men,det har hittil vært til stor hjelp for meg det som har kommet frem her og jeg skimter nå en løsning med 2 dynamoer og skikkelig lading :yesnod: Ikke behøver det bli så dyrt heller.tror jeg.

 

 

Hlsen

Sigurd

Link to post

dynamo_intern_minusregulert_regulatorkrets_full.gif

 

Dette bildet bør seia det meste, men der tenningsnøkkel er tegna inn skal kontaktane til eit 24 volt rele. Spolen på samme rele skal kobles mellom tenningsnøkkel pos. 15/54 og -. Når det gjeld kor tjukk kabel frå den dynamoen, er det avhengig av størrelsen på dynamoen. Bildet er henta i Ingar sin tråd om dynamoer.

 

Magne

Link to post
Veldig grei tegning!Men jeg skal ha 12 volt og ikke 24,setter da inn ett 12 volts rele der tenningsnøkkelen er tegnet inn.Kan jordledningen B- kobles til motorblokka,eller må den gå til batteriene?

Hvis eg forstår deg riktig, so har du 24 volt starter, og dermed 24 volt på tenningsnøkkelen. Dette releet vert plassen der 12 volt og 24 volt møtes, det skal vøre for 24 volt, fordi det får 24 volt frå startbatteriet på spolen, men det blir 12 volt på kontaktene. Eit 12 volt rele her vil ganske fort senda røyksignaler om at det er noko galt.

B- skal til - på 12 volts batteriet, å kobla den til motorblokken er i beste fall nermeste omvei for strømmen.

 

Magne

Link to post

Ok,da begynner det å lysne.Da gjenstår det bare å finne ut hvor stor 12 volt dynamo som jeg skal ha og kvadratet på kablene.

Er det en fordel med størst mulig dynamo,og må det være en som er beregnet for maritimt bruk?Takker for veldig mange gode tilbakemeldinger her. Nå begynner jeg virkelig å forstå hvordan dette skal løses.Tusen takk!

 

:smiley:

 

 

Sigurd

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...