27 hasla Startet 27.April.2012 Link til dette innlegget Startet 27.April.2012 Hei! Jeg skulle absolutt hatt en dynamo til i båten min.El anlegget er en blanding av 24 og 12 volt hvor det er montert en dynamo på 24 volt som går til startmotoren + at det er montert endel annet utstyr som er 24 volt. Jeg har 4 batterier på 115 ah,2 er seriekoblet og de andre 2 parallellkoblet.Forbruksbanken på 12 volt får ikke lading fra dynamo og er avhengig av min ctek m200.Motoren er en tamd 60. Mitt spørsmål blir som følger, Er det mulig å henge på en ekstra dynamo,evt hvordan er beste måte å gjøre det på? Er det noen som har volvo 60 motor med både 12 og 24 volts dynamo her som har bilder av hvordan det ser ut fysisk? Hvordan bør dette kobles elektrisk? Håper på mange gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Hadde selv to 12V dynamoer i båten min, og det er flott det. En som lader bare startbatterier, og en som bare lader forbruk. Kan godt ha en 24V dynamo som bare lader oppstart, og en egen dynamo bare til 12V forbruk. Fordelen med 24V er at du kan greie deg med tynnere tverrsnitt på kablene til starter og dynamo. Greit med 12V til forbruk, for 24V utstyr har en tendens til å være en del dyrere enn 12V utstyr. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Eg ville vurdert en kraftigere 24V dynamo, og 24v-12v lader. Slik som denne. Det virker som det enkleste. Og så ville eg prøvd å lagt to polt annlegg. Ikkje felles jord. Men det er ikkje sikkert det blir hverken billigere eller enklere vedlikehold med 1 dynamo. Det bare føles riktig (i dag.. ) Sjølv har eg to dynamoer på en Ford. 12V dynamo står skrudd i gulvet i motorrommet på egnet feste. Det fungerer fint. Motorens vridning ved drift er ubetydelig og reima holder i årevis. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
27 hasla Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Hei! ja, skulle absolutt en dynamo til på 12 volt!Men hvordan legge dette opp elektrisk?Finnes det fardige braketter for montering av ekstra dynamo eller må dette lages? Håper noen som har vært borti samme problestillingen kan gi meg en pekepinn på hva som må gjøres Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Alt kan lages. Ingen problem. Om det finnes ferdige må du få svar fra av meir volvo-kjente. Men har du doble reimhjul noko plass? For du må jo hente drivkraft til ekstra dynamo. Min 12V har reima si inn på 24V dynamo. Så om 24V reima ryker, så stopper begge dynamoene. Men det er 5 min å skifte inkl verktøyhenting og håndvask etterpå. Hvor du har mulighet å gå inn med reim, avgjør hvor 12V skal monteres. Litt flatjern og 1 time med drill og sveiseapparat så skulle det meste være på plass. Stikk gjerne innom en hugger å få "orginalfeste" til en dynamo, og sveis videre på. Det er mulig du må ta hensyn til snurre-retning på dynamo. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
27 hasla Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Hei! Løsningen til Sæbø er en grei løsning,men ser for meg at det blir for mye arbeid med å bygge om til 2-polt anlegg. Hva er ulempene med 1-polt anlegg med felles jord for 12 og 24 volt? Hva med en større 24 volts dynamo som sæbø foreslår og en 24/12 volts lader?Hvor mye koster en slik lader,noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Slike "kombi" systemer er noe skikkelig herk. Er det strømkrevende utstyr som går på 24V? Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Ja,dessverre.Webasto,lensepumpe,ferskvannspumpe og div annet.Ser ikke noen enkel løsning på dette uten at det blir kostbart,men hadde håpet på en løsning for å få ladet 12 voltsbanken.Idag er det bare en ctek m200 lader som sørger for 12 voltslading. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Ok, da blir det vel uaktuelt å bytte ut 24V utstyret. Avhengig av hva en slik konverter som Sæbø linker til koster ville jeg få laget en brakett slik at det kan monteres en 12V dynamo. Denne må ha egen vifterem. Er det ikke noe ledig spor på vibrasjonsdemperen kan det bli et problem, iallfall økonomisk... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 eg trur de fleste bil/dynamo verksted kan hjelpe å få dobbelt reimhjul på 24v dynamoen, så.kan du hente kraft fra den :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
27 hasla Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 (redigert) Hei! Det er ekstra spor på vibrasjonsdemperen som er ledig,det går bra.Men hva med el anlegget?Er dette enkelt å montere? Hvor stor 12 volt dynamo er å foretrekke og er det mulig å få kjøpt ferdige braketter,eller må dette lages?Takker for alle svar! Sigurd Redigert 27.April.2012 av 27 hasla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Aner ikke om det finnes ferdige braketter, men kan umulig være vanskelig å lage, iallfall så lenge det er plass i motorrummet. Er med på et Landrover-forum der de fleste har 24V biler fra forsvaret, mange kreative løsninger på montasje av egen 12v dynamo. Størrelsen på dynamoen må du nesten vurdere ut fra behovet. En 70A holder for de fleste, forutsatt at den er koblet sik at den virkelig gir 70A... Det elektriske opplegget blir vel bare å koble 12v dynamoen til forbruksbanken. Så må du ha ladelampe for 12V slik at du ser at den lader samtidig som dette er nødvendig for å få igang ladingen. Her bør det holde med en 7812 regulator (fåes der de reparerer TV etc) som kobles til på nøkkelsiden av 24v ladeelampen pluss en 12V 5W pære. Og som alltid er det viktig med solide kabler mellom dynamo og batteribank og helst en laderegulator som føler spenningen direkte på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Ok,tror jeg ser dette for meg nå.Men hvor stor dynamo trenger jeg,og hvor tykke kabler mellom batteri og dynamoen? Er det greit med felles jord for 12 og 24 volt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Ja, ser ingen problemer med det, snarere tvert imot. hvis ikke må du også ha en 2-polet dynamo, noe som fordyrer. Og eget opplegg for styring av ladelampe. hvor stor dynamo er som nevnt avhengig av behovet, kabeldimensjonen er avhengig av lengden samt om regulatoren føler på batteriet eller ikke. Har skrevet endel om dette her. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Kjembebra,Ingar!Da gjenstår det bare å finne en dynamo som kan egne seg.Ser biltema selger dynamoer kanskje det går ann å bruke en av disse? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Vill bare kommentere det med å hente kraft fra første dynamo til andre dynamo. I så fall må man minst sjekke om første reimen klarer å overføre effekten for begge to, ellers ryker den og over tid kanskje t.o.m. dynamo nr. 1 hvis reimen slipper og varmer opp både rotor og lager. Sånt å si er det flest bedre med å ha en egen reimspor på motoren. Noen kan kjøpes ferdig, alternativ kan man (la) dreie en på verksted. Lykke til og god helg! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dinamo Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Det elektriske opplegget blir vel bare å koble 12v dynamoen til forbruksbanken. Så må du ha ladelampe for 12V slik at du ser at den lader samtidig som dette er nødvendig for å få igang ladingen.Her bør det holde med en 7812 regulator (fåes der de reparerer TV etc) som kobles til på nøkkelsiden av 24v ladeelampen pluss en 12V 5W pære. Nei, fy og fy Ingar. Den koblinga som du her skisserer vil kunne gi denne 7812 ein innflytelse på spenningsreguleringa som er mildest talt uheldig. Mitt forslag er å setja eit rele på tenninga, og bruke denne relekontakten som bryter i forbindelse med 12 volt ladelys. Dette vil gi 12 volt spenningsregulator input kun fra eget batteri og egen dynamo. Magne Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Hei! Kankje noen har en tegning av hvordan det burde kobles opp? Jeg har ekstra spor på vibrasjonsdemperen og må mest sansynlig lage noen braketter ,dynamoen vil da være montert akkurat likt som orginalt.Dette er igrunn greit og denne delen av operasjonen ser jeg nå klart for meg. Men,det elektriske er en utfordring og jeg er ikke akkurat vant til å konstruere og dimensjonere el anlegg og hadde håpet at noen hadde et el skjema på dette.Men,det har hittil vært til stor hjelp for meg det som har kommet frem her og jeg skimter nå en løsning med 2 dynamoer og skikkelig lading Ikke behøver det bli så dyrt heller.tror jeg. Hlsen Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Dette bildet bør seia det meste, men der tenningsnøkkel er tegna inn skal kontaktane til eit 24 volt rele. Spolen på samme rele skal kobles mellom tenningsnøkkel pos. 15/54 og -. Når det gjeld kor tjukk kabel frå den dynamoen, er det avhengig av størrelsen på dynamoen. Bildet er henta i Ingar sin tråd om dynamoer. Magne Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Veldig grei tegning!Men jeg skal ha 12 volt og ikke 24,setter da inn ett 12 volts rele der tenningsnøkkelen er tegnet inn.Kan jordledningen B- kobles til motorblokka,eller må den gå til batteriene? Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Veldig grei tegning!Men jeg skal ha 12 volt og ikke 24,setter da inn ett 12 volts rele der tenningsnøkkelen er tegnet inn.Kan jordledningen B- kobles til motorblokka,eller må den gå til batteriene? Hvis eg forstår deg riktig, so har du 24 volt starter, og dermed 24 volt på tenningsnøkkelen. Dette releet vert plassen der 12 volt og 24 volt møtes, det skal vøre for 24 volt, fordi det får 24 volt frå startbatteriet på spolen, men det blir 12 volt på kontaktene. Eit 12 volt rele her vil ganske fort senda røyksignaler om at det er noko galt. B- skal til - på 12 volts batteriet, å kobla den til motorblokken er i beste fall nermeste omvei for strømmen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Ok,da begynner det å lysne.Da gjenstår det bare å finne ut hvor stor 12 volt dynamo som jeg skal ha og kvadratet på kablene. Er det en fordel med størst mulig dynamo,og må det være en som er beregnet for maritimt bruk?Takker for veldig mange gode tilbakemeldinger her. Nå begynner jeg virkelig å forstå hvordan dette skal løses.Tusen takk! Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.