Jump to content

Raskeste vei Hankø-Skagen

Iwrig2

Recommended Posts

Vurderer seiltur til Skagen i pinsa. Tidligere har jeg seil svenskekysten ned til smøgen eller marstrand og rett over.

Ønsker i år nattseilas og korteste/raskeste rute. Tenker i utgangspunktet i grove trekk øst for søster øyene - Thorbjørn skjær - vest av vederøyene og deretter rett mot øst merket skagen.

Litt usikker hvor langt vest det lønner seg å seile for å slippe mesteparten av den nordgående strømmen, har også inntrykk fra tidligere at det er mer vind nærmere kysten.

Tenker å starte på ettermiddagen rundt kl.18 for så å klappe til kai i Skagen ut på formiddagen.

Helt sikkert mange her som har seilt dn strekningen mange ganger, hva ville dere valgt?

Legg deg rundt 10 n.mil fra kysten. Som oftest minst strøm der ute i forhold til nærmere kysten. Følg med på GPS kontra loggfart. Jeg har et par ganger seilt parallelt med en kompis og vært 1000m lenger vest enn han. Forskjell 1 knop. Han trodde jeg hadde startet motor og motorseilte :-) . Strømmen er svært skiftende. Noen ganger opplever man medstrøm selv om det er sjeldent. Værste kombinasjon er høytrykk over Østersjøen og lavtrykk i Skagerak. Da målte vi (på vei hjem) 11 knop på GPS og 7 knop på loggen.

Redigert av The Gannet (see edit history)

10+ nautiske fra kysten er ruta jeg har lagt opp for moroskyld. Skal sjekke dmi, har hørt mye bra om siden før, men aldri vært inne og sett på den.

Kristian H, 3-4 turer i året høres fantastisk ut. Jeg har ikke klart å forhandle meg til mer enn 1 til 2 gutteturer i løpet av sesongen. Her må jeg jobbe mer med kona skjønner jeg.

Oppdaget at det arrangeres regatta til skagen i pinsen også som et alternativ til skagenrace siden den havner på 17 mai i år, noen her som skal være med på den?

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...