Iwrig2 Startet 27.April.2012 Link til dette innlegget Startet 27.April.2012 Vurderer seiltur til Skagen i pinsa. Tidligere har jeg seil svenskekysten ned til smøgen eller marstrand og rett over. Ønsker i år nattseilas og korteste/raskeste rute. Tenker i utgangspunktet i grove trekk øst for søster øyene - Thorbjørn skjær - vest av vederøyene og deretter rett mot øst merket skagen. Litt usikker hvor langt vest det lønner seg å seile for å slippe mesteparten av den nordgående strømmen, har også inntrykk fra tidligere at det er mer vind nærmere kysten. Tenker å starte på ettermiddagen rundt kl.18 for så å klappe til kai i Skagen ut på formiddagen. Helt sikkert mange her som har seilt dn strekningen mange ganger, hva ville dere valgt? Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 (redigert) Legg deg rundt 10 n.mil fra kysten. Som oftest minst strøm der ute i forhold til nærmere kysten. Følg med på GPS kontra loggfart. Jeg har et par ganger seilt parallelt med en kompis og vært 1000m lenger vest enn han. Forskjell 1 knop. Han trodde jeg hadde startet motor og motorseilte :-) . Strømmen er svært skiftende. Noen ganger opplever man medstrøm selv om det er sjeldent. Værste kombinasjon er høytrykk over Østersjøen og lavtrykk i Skagerak. Da målte vi (på vei hjem) 11 knop på GPS og 7 knop på loggen. Redigert 28.April.2012 av The Gannet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Morsomt at du nevner det. Har rekorden på under 11 timer fra Skagen til Moss, med en skøyte som gikk med 9 knop. Gikk over mot Soteneset, fikk medstrøm, og lå med fart på mellom 11 og 13 knop i "timesvis" Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 2-4 knops medstrøm sørover i Skagerak?! Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
baatsman Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Legg opp seilasen via www.dmi.dk. Her får du vind, bølger og strøm. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kristian_H Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 2-4 knops medstrøm sørover i Skagerak?! enig, dette hørtes hyggelig ut, dessverre har jeg ikke hatt mer en maks 1,5 knop strøm med/mot på mine kryssinger. Selvom det gjerne er 3-4 ganger i året, kanskje noen har dårlig kalibrert logg? Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 10+ nautiske fra kysten er ruta jeg har lagt opp for moroskyld. Skal sjekke dmi, har hørt mye bra om siden før, men aldri vært inne og sett på den. Kristian H, 3-4 turer i året høres fantastisk ut. Jeg har ikke klart å forhandle meg til mer enn 1 til 2 gutteturer i løpet av sesongen. Her må jeg jobbe mer med kona skjønner jeg. Oppdaget at det arrangeres regatta til skagen i pinsen også som et alternativ til skagenrace siden den havner på 17 mai i år, noen her som skal være med på den? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Snakket med regatta rederen idag, blir ve en telefon til oksmoen i løpet av uka, så kanskje. Skagen race blir det hvertdall ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ser ut som helgens tur blir en lang affere, yr.no/dmi.dk melder 1-3 m/s... Men masse sol og fin temp så om vi kommer oss over i løpet av helgen så ser det ut som det blir gode muligheter for utepils i t-skjorte Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.