Tor Arild Startet 28.April.2012 Link til dette innlegget Startet 28.April.2012 (redigert) Er så heldig at jeg deler en targa 37 med min far i trøndelag, samt har en windy 24 dc hjemme på nøtterøy. Sommeren brukes targa, og vår og høst tilbringes i windy. Mitt hjertesukk er som følger: sesongen i fjor var så våt, at kalesjen var muglet (!) på innsiden når vi skulle i båten etter sommeren. Etter å ha brukt så mye tid i targaen, og ser at ved dårlig vær lukker vi bare dørene og venter til regnet gir seg. Enkelt og greit. Når vi kommer tilbake til targaen, låser vi opp døren, starter maskinene og er i gang. På windyen så må det knappes og rulles. Jeg er tydeligvis blitt lat, for jeg er nesten blitt allergisk mot å håndtere kalesje, og liker å kunne gå rett inn i en tørr cockpit uten større videreverdigheter... Lurer derfor på å la windyen gå, og erstatte den her hjemme med en større båt. Det er selvfølgelig ikke kun kalesjen som motiverer til større båt. Barna er blitt større, og vi liker å sove ombord. Da er det kjekt med køyer som gjør at vi slipper å re opp og ned. Ergo tenker vi på å investere i en båt med minimum 4 faste køyer, og med minst mulig kalesje. Har sett på tråden her om princess p35, og må si at jeg synes dette er en grei båt med skyvedør og fast tak. Synes Princess riviera er bedre nede, men her kommer kalesjeallergien til sin rett. Er det noen tanker om bår som passer kravene i prissjiktet +\- 800.000? Har ikke lyst på viknes eller nb, vil ha to maskiner. Gjerne på strak aksling (lei av å ta av drev også...) Tanker og innspill mottas med takk og bukk! Redigert 28.April.2012 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Hadde jeg ikke allerede hatt båt som jeg er fornøyd med, så hadde jeg gjerne kjøpt denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34515693 Er vel en her på forumet som selger, og nå er prisen blitt veldig spiselig. Har ikke inspisert båten utover finn-annonsen, men dette er BÅT i mine øyne. Både staselig og praktisk. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Astor Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Vi er også glade for å slippe denne kalesjekneppingen. Vi låser op til styrhuset, drar opp persiennene og starter opp. enkelt og greit. Savner ikke kalesje en dag. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tor Arild Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Egilwh Enig i at den er flott! Men jeg ønsker minst mulig vedlikehold, og med treoverbygg er det litt for mye å følge med. Hadde konemor vært med, så hadde jeg kjøpt anytec 1230 cab. Alu og nix vedlikehold utover vask... Så også på storø 34 som er en klassisk perle, men selv om det er plastskrog, så er både dekk og overbygg i tre. Er vokst opp i fuktig trebåt, og har ikke tenkt meg tilbake dit selv om de er noe av det vakreste som fins! Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Astor, skulle gjerne ha en GB, men jeg synes helt personlig trawlerne trenger litt lengde for å bli riktig pene. Både benetau swift trawler 42 og gb europa 42/47 står høyt på listen over drømmebåter. Men for å få råd til disse må jeg selge targaen, og for meg ( en enkel sjel fra en enkel by) så er targa øverst på drømmelisten... Helt øverst troner en targa 42, men da må norsk tipping komme meg til unnsetning først. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34562625 Denne ligger vel for langt unna, men båttypen er kanskje i nærheten av ønsket Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Fin båt det der også ja. Skulle jeg hatt ny båt i den kategorien der så ville jeg heller gått for denne: Storø 34 Den båten er bra, veldig bra. Du skal lete lenge for å finne en så billig Storø 34 som er i så bra stand. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Sofaseileren Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 1335631314[/url]' post='1282267'] Du skal lete lenge for å finne en så billig Storø 34 som er i så bra stand. Du skal i alle fall lete lenge etter en Storø med 1262 hk som det er opplyst om i annonsen. Allikevel litt skuffende at dette kun gir 20 knop... Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Hehehe. Skulle likt å se storø 34 med to x 600... Var nok 2 x 126. Enig i at dette er en spesielt fin båt. Kanskje spesielt fin den som ligger for salg i ålesund. Men slik jeg har forstått byggemetoden på storø, så ligger teak dekket på kryssfiner over bjelker. Dvs at bare skrogetner inplast, mens alt over skrog er i tre. Og der stopper min kunnskap om vedlikehold. Den har dessuten igjen mye kalesjer... Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) MÅ man bruke kalesjen på en Saga 29 med bakdør?? Redigert 29.April.2012 av Havgap (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Nei, det må man ikke! Saga er fine båter, men slik vi bruker båten ønsker jeg fortrinnsvis to maskiner. Synes det er tryggere etter en episode i skagerrak med maskinproblemer. Morsomt om saga laget et kom-hjem system a la nordhavn. Der kan man felle ned et seilbåtdrev om hovedmaskineriet skulle stanse, alternativt kjøre hovedpropell hydraulisk via hjelpemaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.