Kal-El Startet 28.April.2012 Link til dette innlegget Startet 28.April.2012 Hei! Er for tiden på båtjakt. Gamlebåten er solgt, så nå gjenstår bare å ta en avgjørelse. Vi er en familie på 4, så fire sengeplasser er et "must". Alternativene jeg vurderer (men er åpen for andre forslag): NB 820 Combi Viknes 830 Viknes 880 Jeanneau Merry Fisher 855 Bredden på båtplassen min gjør at 3,1m båtbredde er absolutt max. Alle erfaringer med ovennevnte båter vil bli satt stor pris på. Bruken blir fisketurer, helgeturer og endel ettermiddagsturer i fjordene. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Riviera 925.. Da får du takterasse de 4 dagene med sol på sommeren;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kal-El Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Fin båt, men den er nok for bred... For øyeblikket er det viknes 830 som er mest fristende, men dette skifter nok allerede i morgen... Det er ikke lett å bestemme seg nei... Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 visst du er åpen for annet ville jeg absolutt valgt en targa da kan du dra ut i ALT av vær men visst det er viktig med alle soveplassene så ville jeg absolutt gått for en vikness lykke til med båtvalget Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Targa er rå båter, men blir dyre hvis man skal ha nok soveplasser ja. Dessuten er jeg litt skeptisk til drevbåter (ja jeg vet det er sikkert ubegrunnet) Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Hadde sjekket ut NB 820 & viknes 880. Viknes 830 er forholdsvis trang innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Mener å huske at Westbas 29 er 310 bred..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bergen dørk Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Hva med Saga 29? Eks: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34440245 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kal-El Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Westbas er grei, men dyr... Saga 29 er vel for bred... Var ombord i 830 på messen og syntes den var grei. Noen som vet om man kan bytte ut det fremste setet i sittegruppen til et av nyetypen hvor man kan også sitte i fartsretning? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Har du prøvd alle modellene du lister? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) Fremste sete i VIknes 830 kan bygges om - Ja. Salongen i Viknes 830 (les de 2 setebenkene) er kun 6 cm. kortere enn i de Viknes 880 som også har 2 benker, men i de nyeste 880 er det rundsitter som nok gir litt mere plass, selv om bredden er den samme. Hvis du står mellom Viknesmodellene, så vurder hvor mye du skal være "inne" i forhold til hvor mye tid du bruker utendørs. Uteplassen på 830 er større enn på 880, men innvendig er 830 noe trangere totalt sett. Men toalettet på 830 er etter min mening mye bedre/større enn på 880. 880 er for bred til lastebiltransport uten følgebil, mens det går akkurat uten med 830. Når det gjelder sjøegenskaper så er nok meningene delte. Om du prioriterer soveplass høyt opp på lista, så ville mitt valg vært 880 med skott/dør og dobbeltseng mot/i hovedlugar. 880 med åpen V-køye i front uten skott gir tilnærmet samme plassopplevelse som i 830. Forrkøya i 830 er noe trang for 2 store voksne, men kan enkelt utvides hvis behov. Begge båter må være utstyrt med trimflaps. Framdriftsystemet i VIknes må vel kunne kalles for bunnsolid, uansett modell. Har noen 1000 timer i viknes 830 de siste år, et par 100 i viknes 880. Samt en del erfaring med Targa 31. Targaen er en helt suveren sjøbåt opp til 2 - 3 metes bølgehøyde, hvor hastigheten må reduseres ned mot halvplaning. I grovere sjø er faktisk begge viknesmodellene "bedre" sjøbåter, dvs. mye mindre bevegelser/lyd. 880 føles tyngre enn 830, men "butter" mer i sjøen enn 830. 830 har omtrent samme bredde/lengdeforhold som 1030, mens 880 er kun 30 cm. lengre, men 11 cm bredere. Begge viknesmodellene oppleves som "strykejern" i sjøen i forhold til Targa 31 som tilnærmet har jolleegenskaper når farten nærmer seg 40 knop. Begge viknesene er typiske halvplanere, men legger seg tilnærmet i plan når hastigheten nærmer seg 20 knop. Viknesene har generelt høyere støynivå enn Targa 31, spesielt nær toppfart. Men samtidig kan det å kjøre viknes mest sammenliknes med å kjøre bil, når man holder seg innenfor masjfart rundt 15 - 18 knop. Veldig mange vikneser er "vinterisolert", noe som i kombinasjon med "sjarkvinduene" gir en tørr/kondensfri båt, uansett utevær. Redigert 29.April.2012 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Har du prøvd alle modellene du lister? Overhodet ikke... Kun sett på... :/ Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Terron: tusen takk for god og utfyllende informasjon. Synes 830 høres ut som en god båt. Er det vanskelig å støyisolere motoren bedre? Ser i tester at støyen påpekes... Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Terron: Er 18 knop grei marsjfart på en 830 med 184hk? Hvor mange liter drar den da i timen? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 18 knop er helt grei og uproblematisk masjfart med 184 hk., uansett vær og føre. Drivstofforbruket har jeg en "regel" for, dvs. båten min bruker fra 10 - 15 knop ca. 1 liter pr nautisk mil, så øker forbruket progresivt opp til toppfart, på min båt er det 20 knop og da bruker jeg nok 1,5 liter pr natuisk mil. Motorromet er meget lett tilgjengelig. Valge selv å legge et lag med tunge "asfaltplater" på motorsiden av hovedskott mellom motorrom og "kabin". Dette gjorde himmelvid forskjell. Litt avhengig av årsmodell så varierer måten lydisolering er gjort i alle viknesmodellene. Heldekkende teppe på gulvet ute har også stor påvirkning, alternativt isolere undersiden av de lastelukene som ikke er isolert fra fabrikk. i 830 oppleves mest motorlyd å komme bakfra, men i 880 forplantes mye lyd "gjennom" toalettrommet forran i båten. Som i alle båter så er også varmluftskanaler gode støyledere, men litt innsats/ekstraisolering av disse er en smal sak hvis man virkelig er på støyjakt. Sjøstøy er ikkeeksisterende. Med innenbordsmotor og fast aksel så må man regne med noe "resonansstøy" ved noen begrensede turtallsområder. Men har aldri vært i båt hvor dette fenomenet er fraværende. Har hørt om et par som har montert fleksibel akselkopling på vinknes, men med 0 effekt som resultat. Viktig å velge båt med scewback-propell har jeg hørt fra mange vikneshold. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Tusen takk! Virker som en veldig riktig båt til mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 18 knops uproblematisk marsjfart og så 20 knops toppfart? Den høres ikke helt god ut spør du meg. På min 1030 var toppfarten 26 knop og marsjfarten 20 knop. Da kjørte jeg med redusert 500 omdr. i forhold til max. og dette var korrekt for Yanmar 6LYA-STP 340 hk. Forbruket på marsjfart på denne båt/motorkombinasjonen ved 20 knop var 2,5 liter/nautisk mil. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Mulig jeg var litt uklar. 20 knop er normal makshastighet på viknes 830 m/144 hk motor. Med 184 hk. er normal makshastighet rundt 23, knop, og i 18 knop ligger motoren på normal marshastighet på 3100 o/m. I forhold til det forbruket som chiefengineer oppgir, så vil selvfølgelig 830 bruke noe mindre. Grov gjetning fra min side vil anta 1,5 l/nautisk mil ved 18 knop og 184 hk Så må jeg lete litt i nederst i bladskuffen på baderommet ................. I en gammel (2005) brosjyre jeg akkurat fant står det oppgitt 22-25 liter pr time ved masjfart, uavhengig av motortype. Marsfart oppgitt på 830 er 16-17 med 144 hk (toppfart ca 20) , 18-19 med 184 hk. (toppfart 23) .. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 18 knop er grei marsjfart, da føler man at man flytter på seg:) Nok en gang, tusen takk for god informasjon!! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Ok dette harmonerer bedre. Viknes har ikke tatt for hardt i på forbruket de oppgir, og marsjfarten i brosjyerene er nok også strukket en smule i forhold til hva som er korrekt på båt/motor etter mitt syn. Enig at det badet er bra på 830. Det ble jeg imponert av da jeg så denne båten for første gang. Yanmarene er det svært lite tull med så det er noe av det sikreste man kan ha montert i en slik båt. Har man kalesjen på er det plenty plass til det meste innomhus, nærmest uansett modell. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Har følgende erfaring att fart på 830 --> båten er vel så harmonisk når marshastigheten legges i nedre område av anbefalt. Toppfarten er imidlertid ganske forsiktig satt fra fabrikken, og jeg oppnår lett 20 knop med maks fereilastet båt og alle tanker fulle, Med halve tanker, nystoffet båt og kun skippersønnen som mannskap så når vi alltid 22/23 knop på vårens første prøvetur. Ikke problemer med å nå 25 knop med 184 hk med de samme betingelser. Og max turtall ligger da gjerne opp mot 200 over anbefalt. Men så kommer alt rælet og gummibåter og badebukser og hermetikkbokser og drikkevarer og ting ombord. Og på sesongens siste tur så sliter vi med å nå over 19,5 - rart hvor mye som samler seg i en båt i løpet av en sesong, og litt av havets organismer bremser nok også litt, selv et lite slimlag. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Litt rart at de har valgt en propell som gir deg et høyere maksturtall enn det du skal ha på full belastning iht. motorfabrikanten. På min 1030 hadde Viknes valgt korrekt propell, noe som tilsa maksimalt turtall iht. Yanmar ved henting av ny båt, forholdsvis tom og full hendel. Jeg klarte nøyaktig det turtallet jeg skulle ha på maks iht. motorfabrikken med den propellen som sto montert. Når båten grodde og jeg fylte den med div. utstyr sank turtallet marginalt. Etter bunnsmøring/syling var det tilbake til oppgitt maksturtall. Betenkelig å kjøre med høyere turtall enn det som er oppgitt som maks iht. motorfabrikken. Man kan selvsagt velge en lettere propell enn det som er korrekt/optimalt, men da må reguleringen sitte i hjernen til regulatoroperatøren istedet for at man når den mekaniske begrensningen som normalt, slik at man ikke overruser motoren:-) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Uff dette er ikke lett. Hørte idag at prisen på avgiftsfri diesel var kommet oppi 10,70 kr/l, da begynner Jeanneauen å bli mer fristende merker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 I fjor betalte vi 11,50 pr liter i sommerferien... Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 For diesel til båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.