Jump to content

Import av CE merket outboard

Liftwaffel

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg er på ferie og har muligheten til å kjøpe en Honda outboard for å ta med til Norge. Jeg er en båtnoob i startfasen. Motorene her ar CE merkede, og jeg forstår det sånn at jeg må få med en samsvarsærklæring fra motorprodusenten, men så står det hos Tollen at jeg også skal ha et sertifikat fra teknisk kontrollorgan? Hva er dette for noe?Kjøpspris+transportpris+hkavgift (155,50)+ moms på det hele. Noe annet som skal betales? Er det Tollen som sjekker dokumenter når motoren kommer til Norge? Skal den registreres noe sted før den kan tas inn/brukes?Til sist, hvilke Hondamotorer (av de større) er bra valg, og er det forskjell på hva man får med av tilleggsutstyr eller er dette ganske standard? De store kommer kun med lang stamme?Er det eventuelt andre motorprodusenter som er mere gangbare i Norge, eller er Honda et bra valg?Hvordan stiller det seg med garanti, er dette worldwide (noe jeg må sjekke her selvfølgelig, men er det generelle regler for de store produsentene?).På forhånd takk!

Men kjære deg ring da Tollvesenet så får du alle svar du trenger angående fortolling.

Hvilke merker og utstyr skal eg ikkje uttale meg om men dette med stamme lengde derimot er en annen sa. Nei de store kommer ikkje bare med lang stamme. Nå er det ikkje godt å vite hva du mener med de 'store' men XL - 25" er nå det vanlige på større motorer.

Jeg utrykte meg litt klosset, men jeg tenkte motorstørrelse 115 hk og opp. Jeg har vært på en norsk side, og der selger de kun LU eller XU utgaver av disse. Jeg ser at det kjøres kampanje på Honda sine motorer, betyr dette at Honda er et relativt lite merke på outboardsiden?Er f.eks. Yamha et det er lettere å få service på i Norge, eventuelt andre merker?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...