Jump to content

Mercruiser 1,7 dti i Bayliner 652 problemer med turteller


Redman

Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor en Bayliner 652 med Mercruiser 1,7 dti. Båten er helt grei og fungerer fint til vårt bruk. Mistenkte imidlertid at motoren ikke har fått det vedlikeholdet som den burde hatt(selv om den nesten ikke har vært i bruk). Har derfor valgt en total gjennomgang av denne på merkeverksted, med gennomgang av kjølere, bytte av reg. reim +masse annet som tydeligvis måtte gjøres(dette ble dyrt) :crazy: . Der ble det også konstantert vann i drevet :headbang: (Alpha One gen2), og verkstedet påpeker at dette er noe som har vært der gjennom flere sesonger. Kjedelig for meg, men nytt drev ble innkjøpt så nå skulle jeg i utgangspunktet slippe noen problemer til sommeren :flag: .

 

Jeg har egentlig bare igjen en utfordring(som jeg selvfølgelig glemte å nevne for verkstedet) :headbang: og det er at turtelleren er helt på "jordet". Tror det viser ganske riktig når motoren er kald, men etter hvert som varmen stiger så synker nåla for tilslutt å bli liggende nær 0 rpm. Etter hva jeg har forstått får ikke instrumentet beskjed fra dynamo, men en eller annen slags sensor. Noen som har konstruktive forslag til hvordan jeg løser dette problemet? Siden jeg er av typen som ikke presser motoren under bruk klarer jeg meg forsåvidt greit uten, men i og med at jeg har skiftet propell så ville det være veldig greit å vite om jeg har truffet riktig :rolleyes: . Propellen som var med båten var alt for stor(tung å få i plan med 3 voksne om bord).

 

Kanskje det finnes en annen på foumet som har tilsvarende båt og kan fortelle meg hva som er riktig propell til denne båten?

 

Uansett så ville det være hyggelig med instrumentering som fungerer. Forslag tas i mot med stor takk :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Mercruiser og turtelleren kan innimellom leve sitt eget liv. Før du gjør noe som helst bør du prøve å dunke lett på glasset. Dersom nåla da beveger seg dit den skal, dreier dette seg om en bagatell. Problemet er også omtalt i denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/79831-turtall-feil-etter-propeller-grunnberoerte/

Link to post
Share on other sites

Har en Beetle med samme motor og Faria turteller. Båten var ikke på sjøen i 2011, og når jeg startet motoren opp for noen uker siden, beveget ikke nålen seg. Jeg målte med et multimeter på baksiden av instumentet og kunne konstantere at jeg fikk pulser fra turtallsgiveren som ligger like under startmotoren. Plukket instrumentet fra hverandre fant at nålen satt fast. Løsnet den forsiktig, satt turtelleren inn og den virket, men oppførte seg ikke helt som den burde. Min detter og mot null etter å ha kjørt en liten stund. Har bestillt ny turteller som kommer i morgen. Regner med problemet da blir løst.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fikk til slutt fikset problemet med turtelleren. Byttet i fjor selve instrumentet som ikke fungerte som det skulle, men fortsatt gikk turtallet ned mot null etter noen minutter på høy last.

Byttet i år turtallsensoren som ligger under startmotoren, og problemet ble løst.

Sensoren kostet kr 780.- og denne byttet jeg på under 10 min.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Hei.

Beklager sen tilbakemelding. Om du ikke har fått tak i ny sensor så har den delenummer 882454.

Du finner den på denne linken. http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercruiser/CMD%201.7%20MS%20120%20I-L4/88108001%20%26%20Up%20THRU%20none/Cylinder%20Block/parts.html

Jeg oppgav delenummeret til min lokale mercruiserforhandler.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Hei!

Jeg har samme problem på min Bayliner 652 - turteller beveger bare såvidt på nåla på tomgang og faller ned til 0 når turtallet økes. Jeg har byttet giveren på motoren, timetelleren begynte da å fungere igjen men fortsatt samme problem med turtelleren. Vurderer å bytte denne - men lurer på om det er en spesiell type turteller jeg skal ha - noen som har innspill her? Har en VDO i dag med timeteller, men den har ikke fungert så lenge jeg har hatt båten (totaloverhalingsprosjekt som ble sjøsatt igjen i vår etter 2 år på land)...

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det Mercruiser instrumenter. De ser ut til å være produsert av Faria. Eneste å være obs på er at giveren gir 2 pulser PR omdreining.

Mitt problem løste seg når jeg tok ut instrumentet og testet det hjemme. Fant ingen feil og monterte det tilbake.Alt har fungert greit siden uten å bytte giver.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...