nidrinr Startet 29.April.2012 Link til dette innlegget Startet 29.April.2012 Hei. Jeg fant i grunn ut at den enkleste måten å få svar på no småting var å spørre folk som har bedre greie på ting enn meg. I disse dager er det fort et nettforum for alt, så det tok ikke lang tid å finne fram hit. Det jeg lurer på er enkelt. Trur je.. Jeg har ei mjøsjolle som fortsatt er fin og god, på tross av sine 50 år++. I alle år har den vært tjærebredd, og på meg virker det som den er det både utvendig og innvendig. Jeg jobber mye med tre, men det blir på en helt anna måte enn med trebåter. Uansett, jeg tok og blanda omtrent 50/50 med terpentin og tjære, fant fram en brei malekost, og satte i gang. Det ser veldig riktig ut, MEN.. Jeg har gjort dette både uttapå og inni båten, og det kan virke som om jeg får en litt... seig sommer. Det er litt slik at det ikke ser ut til at denne guffa vil trekke helt inn, men heller bli til en slags svart guffe som får litt "tyggiskonsistens" hver gang sola er litt ivrig. Vil dette trekke inn på en fornuftig måte før Mjøsa er seilklar? -Eller bør jeg gjøre noe innsats for å tynne ut de områdene med seig tjære..? Sitér dette innlegget Link to post
Vitjaren Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Du må vere tolmodig med tjære, treng både sol og varme for og trekk inn i veden. Var ikkje før etter 17 mai faderen begynte med slikt arbeid, og han var nøye med og ikkje smurje på for tjukt. I siste strøket blanda han og inn litt linolje, då fekk feringen eit preg av lakka overflate som var lett og vaske i løpet av sumaren. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Da bør det være kokt linolje. Den danner hinne, og vil sannsynligvis bidra til at det smitter mindre (tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Har du smurt tjukt på , har du nok et lite problem... Tynn , tynn beis laget av tjære / terpentin er det som var brukt her oppe på møre.. Utvendig er de en annen sak... Så må båten ligge i sola en stund så de trekker inn... Litt kokt linolje på toppen for og få det "hygenisk"... Vanligvis trekker de bare inn fra utsiden... Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) Har du klumper med tjære , må du nok skrape og vaske med terpentin / wite spirit... Redigert 29.April.2012 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Hvis det er tjukke lag av tjære(-koks) utenpå treverket, vil nok dette hindre inntrengning i stor grad. Du kan godt vaske med vegetabilsk terpentin ("kinesisk" terpentin/"amerikansk" terpentin) for å tynne ut og løse opp en del av det som ligger utenpå. Kokt linolje gir lakkvirkning, et nokså stabilt, tørt skikt utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
PerT Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) 50/ 50 kokt linolje og terpentin samt en god dasj tjære er blandingen jeg ville brukt på denne båten. Tynnere blanding for gran enn furu... En båt innsatt med tjære er ganske mørk og bør for all del ikke ligge til tørk i skarpt sollys... Redigert 29.April.2012 av PerT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nidrinr Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Hmm.. Jeg får se hva vær og vind sier om et par uker. Om det har jevna seg ut da går det vel greit, men hvis ikke får jeg vel skrape litt. Linolje har jeg nok av, så jeg kan i alle fall teste det ut på de platene man legger i bånn og på tverrplanken jeg sitter på.. Litt vanskelig å ikke utsette båten for sollys, da opplagringsplassen er der den må være.. Tenkte jeg skulle fylle båten med vann så fort tjæra setter seg litt. I fjor spikka jeg mast og sydde råseil til båten. Funka som bare det, men jeg trenger lenger mast og litt bedre ror-løsning enn å knyte fast den ene åra.. Får se hva jeg finner på :) Sitér dette innlegget Link to post
sailor9 Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Hei Jeg har lest ditt innlegg om tjære og terpentin. Dette fordi jeg har søkt på internett etter mjøsjolle. Vi hadde en slik en i slutten av 50 årene. Den var sprukken og tok inn mye vann. Jeg husker ved sjøsetting at vannet sprutet inn i båten og at den fikk noen dager under vann, før den ble seilbar. Vi brukte noe ubrukelig kitt og ikke tjære. Jeg er ute etter dokumentasjon over Mjøsjollen. Jeg har lagt ut noe informasjon på Wikipedia. Hvordan ser din ut? og kanskje du har et bilde av den? Kanskje det er flere der ute som har en gammel Mjøsjolle? Vil sette stor pris på en tilbakemelding. Vennlig hilsen sailor9 Drøbak Sitér dette innlegget Link to post
Tord Foleson Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Her vestpå nytta vi mykje tjøre tidlegare til stell av båtar og naust. Men vi bredde alltid båtane om hausten eller våren og passa på at det var sol når vi smørde på tjøra, men at båten vart utsett for frost om natta. Dvs. at dagen var solrik, men natta hadde kuldegrader. Dersom tjøra vart klebrig på båtborda om sommaren, var det vanleg å ausa kalt sjøvatn på borda for å hindra at tjøra "farga av" på kler og anna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.