Jump to content

lyst å begynne med sniksnøre, noken tips?

jonfiim

Recommended Posts

Eg har lyst å begynne og fiska med sniksnøret, har høyrt om mangen som har fått store fiskar.

So eg har nokon spørsmål om det:

- er det best å lage sjølv, eller kjøpe i butikk?

- kva kan man få på det?

- kva er det lurt å agne med?

- er det lurt med fleire kroksett eller er det best med eitt?

takk på førehand! fishing.gif

Jeg har både kjøpte og hjemmelagde. Liker egentlig de hjemmelagde best. 5-7 kroker, tykk sene i passe lengde og en bit hard blå styrofoam ca 20x30cm. og et lodd på rundt kiloen. Jeg pleier å egne med makrell, det biter det meste på. Snikliner skal ikke stå lenge, bare opp til en time eller to mens du holder på å fiske med annen redskap for eksempel. Men om du får kveite på sniken er jeg redd for at den kan bli vankelig å holde følge med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Eg har fisket endel med sniksnøre, det første eg fant ut var at et lodd på ett kilo var alt for lite, har no ca tre kilos lodd og opplever fortsatt at sniksnørene forflytter seg i sjøen, mulig pga strøm. Har også mistet mange sniker av uviss årsak, for lite lodd? for stor fisk? vet ikke men søkk vekk er de iallefall. pleier å la de stå en til to timer, egner kun med makrell, har prøvd med reker men det har ikke vært sukksess. Har fått både lange og brosme, sei, lyr og masse småhai, pigghå, svarthå..... Den største fisken eg har fått på snik er en sei på 6.5kg og en lange på 6kg.

Skitt fiske

Hilsen Rune

Jeg har noen teori om hvorfor man mister bruket.

Det kommer en stor fisk som drar den med seg. Den blir stjålet. Du har satt ved en egg/marbakke og hvis loddet ditt kommer utenfor kanten så forsvinner den hvis du har fot liten fløyt. Strøm er som dere skriver også et viktig moment. Det kan godt være sterk strøm langs bunnen uten at man merker det på overflaten. Vi brukte de samme steinene som vi bruker til garnlenkene og gangvaden. Det er jo viktig at bruket ligger i ro der man vil de skal ligge.

Jeg har ikke fisket så mye med faststående snik (vi kaller også makkangler og svenskepilk for en snik, men de gangene vi har gjort det. Feks etter uer så har vi først en liten blåse ala de røde og gule på biltema.Denne lille blåsa fungerer som en dupp, men som sliter ut fisken. Så har vi noen meter med tau til en større blåse i tilfelle storfisk/marbakke osv. En annen ting å tenke på er at ved setting av garn og line så skal man ved f.eks 100 meters dyp ha 150 meter ile.

Det jeg har fisket med snik er som nevnt etter uer på ca 100 favner. en gang lot vi to sniker stå over natta. Det var 20 kroker på hver snik, de sto så nært hverandre at de ble festet til den samme store blåsa. (hadde som nevnt over også hver sin liten blåse) Så til poenget, vi hadde to lokkelys på den ene sniken. På denne fikk vi 17 uer av 20 mulige, mens på den uten lys fikk vi 3 fisker.

Angående hvordan du skal lage snikene dine så tror jeg det kan være en god ide å bare se på det som selges og bruke dem som mal. Men med kroker av god kvalitet og kanskje litt tykkere nylon. Det er jo surt å miste de største fiskene. Husk at hvis dere får på en liten fisk, så står jo den der som et agn for storfiskene. Og storfisker er jo også mat :-)

Hei,

Eg har fiska mykje med sniksnøre, ein ganske effektiv metode om du gjer det rett. Eg ser på sniksnøre som eit alternativ til line. For ein mann kan det vere svært mykje strev å sette ut og ta opp ei line på 100-200 krokar, spesielt om det er mykje vind og straum og ein har 29 fots båt med strak aksling og ror utan baugpropell slik som eg har :giggle:

Eg har 6-7 sniksnører som eg set ut på same tid. Egnar gjer eg før eg set ut kvart snøre. Desse let eg stå 2-3 timar før dei vert tekne opp att. Hvis det er litt avstand mellom snøra fiskar ein nesten kontinuerlig, når ein er ferdig med å sette ut den siste kjører ein rett tilbake og byrjar å ta opp den første osv.

Eg byrja med kjøpesnikar, men fant fort ut at dette ikkje var noko særlig. Dette pga den tynne lina som vert brukt her. Dette er ikkje særlig behagelig å dra opp, spesielt ikkje om det er litt vekt i andre enden. Eg gjekk so over til å kjøpe rullar med kvit nylonline på rullar på biltema. Dette var vel ikkje beregna til linetau, har ein mistanke om at det var beregna til klessnor. Men fint funka det i alle fal- og prisen var ikkje verre enn ca 80,- for 120 meter. Men skal du fiske litt aktivt finn du fort ut at linetau er tingen, mest fordi dette er mykje meir behagelig å dra opp pga tjukkelsen. Prisen for linetau er ikkje so langt ifrå det du betalar for ein ferdigsnik.

Eg brukar å ha på 6 krokar som eg festar med 1.0 sene med 0,5 meter fortom til snøret. Avstanden mellom krokane set eg til 2 meter. På denne måten kan eg lempe fisken over rekka og avkroke den medan neste fisk fortsatt er under havflata. Brukar du for liten avstand mellom krokane vil fiskane bli hengande å dingle i lause lufta, med mindre du drar alle opp på ein gang og lagar århundrets vase på dekk :smiley:

Til agn har eg alltid brukt ca 5 cm store bitar av makrell. Dette har vist seg å fungere bra. Eg får for det meste hyse og lange på snik her i fjorden, men ei og anna brosme og lyr dukkar opp og. No set eg for det meste på djupner mellom 70-120 meter, men eg har eit par ganger prøvd litt meir aktivt etter lyr ved å sette på 20-30 meter og dette har fungert .

Sniksnøre er ein enkel men svært moro fiskemetode. Effektivt er det og. Eg har fleire ganger fått meir fisk på 6 sniksnører enn andre har fått på 2km med line i same fjorden på same tid :smiley:

• 3 år senere...

Hei.

Kjøpte eit sniksnøre i dag, for å prøve. Høyrest moro ut dette.

Skal loddet gå i botn, eller skal det henge etter flotet?

Skal flotet merkast med navn og tel. slik som teiner? Håper det er nokon som veit, og kom gjerne med fleire tips og.

Glalaksen sitt tips om å sette lys på var interessant. Andre som har erfaring med det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...