Jump to content

hvor lenge varer hardt bunnstoff?


suzumer 290

Recommended Posts

Jeg har båten ute hele året, og da jeg hadde den på land for bunnstoffing var det 3 år siden sist uten at bunnen var spesielt mye grodd. Men jeg bruker en kost på langt skaft for å fjerne groe av og til, dessuten har jeg en dykker som renser bunnen 3 - 4 ganger i året

 

Dette avhenger forøvrig av lys og temperaturforhold. Jo lysere det er og jo varmere vannet er, jo mere vil det gro.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe direkte svar, men hardt bunnstoff gikk ut på dato for 30 år siden.

Man kan undres over alle som likevel bruker det og ender opp med månelandskap. Ut fra mine observasjoner på opplagsplassen i vinter er det fortsatt minst 50% som bruker hardt bunnstoff, selv på hurtiggående båter.

 

Slik ender det etter noen år:

 

hardt_bunnstoff1.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg har biltema sitt bunnstoff, og det har vert litt diskusjoner på om det er hardt eller ikke. er det ikke "slipefritt" biltema kaller det?

 

om jeg koster på båten når den ligger på sjøen (testet forige sesong), så farger det ikke av og blir kvitt i vannet, som det blir på pappa sin båt som har seajet bunnstoff.

 

så jeg har tenkt meg at det må vere hardt, og det jeg skulle fram til var om jeg trenkte å ta nytt bunnstoff på i år, det er ikke noe slitasje eller noe på det gamle stoffet....

Link to post
Share on other sites

Om det er hardt, noe din beskrivelse tyder på, kan man ikke se om det er slitt. Nytt og 'utbrukt' ser likt ut. Så om båten lå på vannet hele forrige sesong bør du stoffe på nytt for å være sikker. Da gjerne selvpolerende i en annen farge slik at det senere er lett å se hvor det er tynnslitt.

 

Stemmer at vi hadde en tråd om dette mystiske slipefrie bunnstoffet, men den er fra 2004, noe later til å ha skjedd i mellomtiden for nå omtaler de det som selvpolerende.

Det står også at det kan males oppå selvpolerende og meg bekjent må det da være basert så samme 'teknologi'.

 

Det som er viktig for å oppnå best fart er en glattest mulig overflate. Skal man bruke bunnstoff oppnår man det ved å vannslipe den harde typen. Dette må gjentaes hvert år. Men så begynner det gjerne å flake av og da har man valget mellom å fjerne alt eller etterhvert bygge opp et slikt 'landskap' som bildet viser. De fleste velger det siste....

Leste tidligere enn veldig bra artikkel om skrog og friksjon, men finner den ikke igjen, står noe http://www.sailtheory.com/resistance.html.

 

Mener å ha lest at bunnen på båtene i Americas Cup er belagt med et knallhardt materiale som er vannslipt til en maksimalt glatt overflate.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest at bunnen på båtene i Americas Cup er belagt med et knallhardt materiale som er vannslipt til en maksimalt glatt overflate.

 

Jeg vet at for noen år siden ble det brukt noe kobberbaserte greier, og før dette brukte vistnok enkelte ren såpe, men begge disse ble vel forbudt, og uten at jeg er helt sikker tror jeg de fleste nå kun polerer skroget med spesiell polish som heter HullKote, SuperGlide, eller tilsvarende egne løsninger, og slik jeg har forstått det så brukes dette til å polere karbonskrogene etter de er vannslipt, slik som du nevner, og nanopartiklene i disse spesielle polishene øker vistnok hastigheten noe.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet at for noen år siden ble det brukt noe kobberbaserte greier

 

Hvorfor brukte de kobberbasert bunnstoff på Americas Cup båtene ? Kobber brukes jo for å drepe organismer som ellers ville feste seg til bunnen, men dette kan jo umulig være noe poeng på AC båtene, da disse tas på land mellom hver seilas. Poenget her er vel bare å få skroget så glatt som mulig.

 

Selv foretrekker jeg "hardt" bunnstoff selv om Ingar mener at det forlengs er utgått på dato. Den største fordelen er at det holder flere sesonger slik at jeg slipper å bunnsmøre hvert år. Dette er et viktig poeng for meg, siden jeg har båten på vannet året rundt koster bunnsmøring fort 4-5000 kr når en skal regne med kostnader med å ta båten opp og sjøsette den igjen.

 

Siden jeg hverken deltar i Americas Cup eller andre regattaer spiller det mindre rolle at bunnen er litt ujevn. Forøvrig blåser det som regel såpass i mitt seilingsområde at jeg oppnår skrogfart uansett bunnens beskaffenhet. Jeg innser selvfølgelig at de som har planende båter eller deltar i regattaer vil prioritere annerledes.

Link to post
Share on other sites

Den største fordelen er at det holder flere sesonger slik at jeg slipper å bunnsmøre hvert år. Dette er et viktig poeng for meg, siden jeg har båten på vannet året rundt koster bunnsmøring fort 4-5000 kr når en skal regne med kostnader med å ta båten opp og sjøsette den igjen.

 

Det er vel tester som viser at også selvpolerende bunnstoff klarer seg i to år. Mener det var Jotun som kom best ut i så måte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ut fra mine observasjoner på opplagsplassen i vinter er det fortsatt minst 50% som bruker hardt bunnstoff, selv på hurtiggående båter.

Jeg er enig i at de fleste med fordel kan bruke mykt bunnstoff, men er det noen som evt. bør bruke hardt bunnstoff er det vel nettopp hurtiggående båter. Skjønner ikke helt hva du mener med denne kommentaren.

Link to post
Share on other sites

Bruk selvpolerende.

Spyl av grønske med høytrykkspyler (eller svamp) når du tar opp båten.

Neste vår kliner du på nytt lag med selvpolerende (uten forutgående vasking pussing)

 

Om det holder med annet hvert år vet jeg ikke, men det er vel sikrest å å klatte på litt hvert år.

Fordi selvpolernde ikke er et malinglag, men nærmest et støvlag ( som forsvinner etter hvert) er det ikke nå nøye hvordan og hvor tykt det legges på.(praktisk med rulle)

 

Eneste advarsel er at selvpolerende bunnstoff i løpet av vinteren kan lage litt sorte striper fra bunnstoffet og ned på det hvite skråget hvis jolla ligger opp ned.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men er det noen som evt. bør bruke hardt bunnstoff er det vel nettopp hurtiggående båter. Skjønner ikke helt hva du mener med denne kommentaren.

Det stemmer at hardt bunnstoff gir minst motstand, men da må det være vannslipt og fullstendig glatt. I praksis ender man etter noen år opp med en bunn som på bildet over.

En slik ujevn bunn trenger ikke å bety så mye for en snekke med maksfart 6kn, men for en hurtiggående båt vil det ha bremsende effekt.

 

En båt der det hele tiden er benyttet selvpolerende vil ha en helt slett bunn, siden det ikke bygges opp lag som kan flasse av.

Det første selvpolerende bunnstoffet ble lasert av International ca 1980.

Link to post
Share on other sites

Har brukt selvpoelerende bunnstoff på det som vel kan kalles hurtiggående motorbåter (35/45 knop) siste 15/20 år og ser ingen grunn til å ikke fortsette med det. For det meste sågar hvitt selvpolerende bunnstoff (Hempel) som mange hevder gror så fælt, men merkelig nok ikke på mine båter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også svært god erfaring med Jotun Racing. Brukte det på min Falcon 26 fra den var ny, og etter 4 sesonger var bunnen helt perfekt. Lite og ingen groe på en sesong, uavhengig av bruk.. Men man må gjøre det rett, og jeg brukte 1 time på lett sliping ved slipsett, før den fikk et tynt strøk.

 

Har aldri brukt noe annet, med unntak av Magnumen som jeg har nå. Den får alusafe.

 

Har forresten og sett båter med selvpolerende som hadde slike krater som Ingar viste. Det beste er å holde seg til ett merke, da er det minst sjanse for problemer.

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...En båt der det hele tiden er benyttet selvpolerende vil ha en helt slett bunn, siden det ikke bygges opp lag som kan flasse av...

ingenting er svart/hvitt. Jeg skulle ønske det var som du skriver, men har dessverre en annen erfaring. Har aldri brukt annet enn selvpolerende siden tidlig 90-tall, men begge båtene har likevel symptomer på det som vises på bildet ditt lenger opp. Jeg har fundert på hvorfor, og min foreløpig heteste teori er rett og slett at jeg kanskje rører ut for dårlig, når jeg tenker etter så har siste del av boksen vært signifikant seigere enn første. Da bygger det seg nok lettere opp...

 

Når det er sagt - jeg er ellers veldig fornøyd med selvpolerende, og fortsetter med det. (Har snekke og skjærgårdsjeep.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...