roesok Startet 29.April.2012 Link til dette innlegget Startet 29.April.2012 Skulle hente båten som hadde stått innendørs på henger i vinter. Straks jeg startet å kjøre var den en kraftig skrapelyd fra et hjul, og da jeg så i sidespeilet så virket ene hjulet helt løst!! Måtte bråstoppe og rygge tilbake ca 100 m. Heldigvis var det et bilverksted der båt og henger hadde stått og en rask sjekk konkluderte med at det ene lageret var fullstendig opprustet. Hjulet var i ferd med å ramle av. Hadde jeg kjørt videre hadde dette blitt katastrofe, både båt, henger og kanskje også bil hadde trolig havnet i grøfta, evt. ramlet mot den andre veibanen. Grøss og gru... Heller ingen enkel sak for en redningsbil å rydde opp om det skulle skje. Det skumle var at da jeg satte båt og henger på stallen i fjor høst merket jeg ingenting. Henger er en 06 mod. HSS 1500, akkurat stor nok til båt og motor. Jo, jeg har kjørt hengeren litt ut i sjøvann når båt tas opp/settes ut. Ikke hele hjulet under, men litt opp på felgen. Men skylt i ferskvann etterpå. At slikt skal skje så plutselig var overraskende. Det andre hjulet virket helt fint, men er usikker på hvordan tilstanden er der og. Virket som kulelageret var integrert i trommelen, kan det stemme? Se bilder. Får ta en tlf. til HSS i morgen og finne ut hvilke deler som trenges. Uansett, så skjedde ingen ulykke. Men det var bare flaks. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Tampeservice Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Stemmer det at lageret er presset inn i trommelen. Det gamle må presses ut med skikkelig redskap. Hjullager på båthenger bør skiftes hvert andre til tredje år for å unngå hendelser som du opplevde. Ofte vil man høre at lyden av slitte hjullagre forplanter seg fra henger til bilen under kjøring. Det er også lurt å jekke opp hengeren og snurre på hjulet innimellom. Da vil man også kunne høre og kjenne evt dårlige lagre. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 hmm.. båten min står på en hss henger. 2 år gammel.. Holder vel bare et par år til den da... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Trondwi Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Jeg passer på at det bare er gummien på hjulene på hengeren som kommer ned i vannet og har sluppet problemer med lagere. Hengeren som jeg har nå er ni år gammel og forrige henger (som i sin tid ble solgt med båten) var over ti år gammel. Men jeg passer på å "luft-trille" hjulene hver vår og høst for å sjekke at det ikke er problemer. Vi pleier å sette ut den lille jeepen fra Bergstø i Lillesand. Da vi skulle sette den ut nå i mars, var det noen som var i ferd med å ta opp en båt. De hadde kjørt hele hengeren ned under vann, så det bare var å kjøre båten innpå. Da er det ikke rart om det skjer underlige ting med lagere og det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Har kjøpt nytt lager nå, men lurer på om jeg skal kjøpe ett til... Altså skifte på begge hjul når jeg allikevel er igang. Er da kvitt en del usikkerhet om det andre hjulet også snarlig kan kollapse. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Tampeservice Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Har kjøpt nytt lager nå, men lurer på om jeg skal kjøpe ett til... Altså skifte på begge hjul når jeg allikevel er igang. Er da kvitt en del usikkerhet om det andre hjulet også snarlig kan kollapse. Det bør du gjøre som en selvfølge! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Bearing Buddy Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 En venn opplevde en gang å bli "forbikjørt" av et hjul da han stoppet for rødt lys. Det viste seg å være hjulet på hans egen båthenger som hadde løsnet grunnet ødelagt lager. Så vidt jeg husker ble det ingen vesentlige skader hverken på henger eller båt. Men det hadde vel ikke vært så greit om dette hadde skjedd i stor fart. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roesok Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Det bør du gjøre som en selvfølge! Jo, skifter begge så jeg får ro i sjela. Glad jeg slipper å gjøre dette selv, var utrolig fastrustet så måtte bruke trykkluft, spesialterser og solid redskap. Får håpe det går greit å få på plass nye lager. Eller er lærepengen: Ikke kjør lenger uti sjøen enn gummien på hjulene. Et annet tips som noen nevnte; når ikke båten står på henger så jekk opp og gi hjulene noen omdreininger. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Helge Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Eller er lærepengen: Ikke kjør lenger uti sjøen enn gummien på hjulene. Helt siden jeg kjøpte vår Skibsplast 655 og en Hammerhenger til denne i 2001 har vi alltid kun kjørt dekket under vann (felgen over vann) og nå 11 år etter er fremdeles det ene originale lageret på hengeren (et er skiftet for 3 år siden). Denne hengeren har "vugge" bakerst og det synes jeg letter sjøsetting og trekking. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
valvolainen Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Kjøpte meg båthenger ifjor, der var alle fire hjullagerene gåene. 250,- kr/stk for nye levert av bilxtra på årnes. (al-ko 1250kg/aksel) Banker de bare ut med en 32mm pipe eller lign, renser trommelen, putter nye lageret i frysern, varmer opp trommelen og bruker det gamle lageret som guide når du banker det nye på plass. Gjorde dette på alle fire ifjor og det gikk helt strøkent! Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Båthenger som mister hjulet i fart er ingen artig opplevelse nei, selv hadde jeg akkurat kjørt av E6 på vei sørover når dette skjedde, til alt hell i en fart rundt 30km/t og bare sekunder før hadde jeg ligget rundt 80km/t Byttet lager på begge sider med en gang og det viste seg å være lurt, så bytt på begge hjulene er rådet fra meg Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Arvid_A Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Jeg kan bare understreke de rådene som er kommet om å ikke kjøre hengerhjulene lenger uti enn at vannet knapt når opp til felgkanten! I løpet av våre drøyt 20 år med "hengerbåt" byttet jeg hjullager og bremsesko/-wirer èn gang, og det var rett etter at vi overtok hengeren (brukt). Senere ble lagrene sjekket for mulig rustantydning, og ytterlagrene (koniske, lette å få ut) pakket om ca hvert 2. år. En annen ting er jo også at bremsene ganske raskt ruster fast hvis de "bades" i sjøvann. Det er absolutt lurt å spyle hjul, bremsetromler og støtterulle-opplegget med ferskvann etter at hengeren har vært i brukt! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Noen hengere har spyleanlegg montert slik at du bare kobler på hageslangen og saltet skylles ut. Bearing Buddy som jeg nevnte tidligere eller årlig ompakking av lagere er uansett å anbefale på båthengere. Det skal ikke mange bølgeskvulp til før syra renner inn i et varmt lager som suger luft gjennom tettingene idét det avkjøles...... og hjullagerfett er ikke marinefett. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Kom over denne gamle tråden, som fortsatt er like aktuell i dag. Skal transportere en båt på en eldre henger (2006). Skal kjøre et stykke, så tenkte det var greit å sjekke at brems/lager er ok. Noen som har tips/råd for hvordan man best kan sjekke dette på en enkel måte. Holder det f.eks å jekke opp hengeren og dra hjulet rundt for kontroll av eventuelle ulyder, kontrollere slark osv. Andre symptomer/sjekkpunkter jeg bør ha med i tankene? Ser at det er noe rust i senter av navet, men det behøver jo ikke bety noe(?) Bremser er vel kanskje vanskelig å sjekke 100% uten å ta av selve trommelen, vil jeg anta. Redigert 29.April.2018 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.