Jump to content

Manuell løftesylinder til Evinrude 40hp

joelle

Recommended Posts

Da trenger jeg litt hjelp her igjen.

En venn av meg er på jakt etter en manuell løftesylinder, som hører med til motoren, utvendig montert på motorbraketten. Den har en wire til en liten hendel på siden av motoren.

>

Sylinderen virker som en servo som gjør at motoren er lett å vippe op, og den virker som en demper når motoren senkes. Med hendelen på motoren kan sylinderen, og derved motoren låses i en hvilket som helst stilling. Delenr er opplyst å være 436202.

Det gjelder en Evenrude 40 HK fra ca 1989. Betegnelse- motornr er angitt slik: BE40ELCEC. Serie nr. G (6?) 02318864 USA.

Håper noen her inne har en liggende i garasjen eller hvet hvor jeg kan få tak på en bruk / ny, til en grei pris, eller og gjerne linker til web shopper i USA som har evinrude deler.

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/tilt_til_paahengsmotor.jpg

Jeg har samme motor som vennen din, og min løftesylinder er også defekt. Sjekket aktivt på dette i fjor, og fikk kjøpt en brukt en som selger sa skulle fungere. Denne så ganske ny og fin ut, men når jeg hadde montert og skulle teste den skjedde ingenting. Defekt den også... :sad:

Ny koster de ca 4.500 kr.

Har vært i kontakt med et verksted som reparerer hydraulikk-sylindre. De sa at dersom den kan åpnes, kan den trolig repareres. Sylinderen er enkel å åpne, så vi får se om de klarer å fikse den for en rimelig penge. Skal få levert den snart, og håper at to defekte kan bli til en som virker.

Dersom ventilen virker, skal det visst bare være å skifte pakninger og fylle på riktig mengde olje.

Lykke til med "jakten", og test sylinderen selv dersom du kjøper brukt... :wink:

Evinrude did not produce a 40hp motor in 1989, just 35hp and 55hp

motors.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm, merkelig....

Evinrude benytter følgende system for å bestemme årsmodell (benyttet siden 1977 eller der omkring):

INTRODUCES : I=1, N=2, T=3, R=4, O=5, D=6, U=7, C=8, E=9, S=0

Tredje siste og nest siste bokstav avgjør årsmodell. Med motornummer BE40ELCEC, blir dette CE. Følgelig blir C=8, E=9 , altså CE = 89. Min motor er ES=90.

Tips til "Joelle": Sjekk annonser for motordeler på finn.no. Der dukker det ofte opp annonser fra "huggere" rundt omkring i landet... Deler fra Johnson motorer fra -89, -90 (kanskje nyere også) vil trolig også passe til Evinruden.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...