Jump to content

Demontering av strekkfisk/ røstjern/vant på seilbåt. Søker tips.


Eureka

Recommended Posts

Søker herved råd fra de som har erfaring med demontering av strekkfisker/vant/ røstjern.

 

I morgen skal jeg begynne på arbeidet med å skifte ut alle røstjernfester i seilbåten, Comfort30, masthead rigg med dobble salingshorn, masten står på dekket( ikke gjennomgående). Jeg har null erfaring med å slakke på strekkfisker og vant. Jeg må skifte alle røstjernfester på samtlige vant, men jeg har ikke tenkt til å ta ned masta, selv om det kanskje hadde forenklet jobben. Planen er å slakke av en og en strekkfisk og skifte ett og ett røstjernfeste i gangen.

 

Hva må jeg være obs på når jeg gjør dette? Er det noen spesiell rekkefølge jeg bør ta det?

Hvor mange vant kan være løse samtidig, isåfall hvilke vant kan være løse samtidig? Bør alle vant slakkes av så ingen står i spenn før jeg løsner det første vatet helt?

Kan noe gå galt? Hva med akter- og forrstag?

Er det noe spesielt verktøy jeg trenger for å slakke/ stramme strekkfisken? -bortsett fra olje og nye splinter?

 

Jeg har en foreløpig plan som begynner med at jeg merker gjengene på alle strekkfiskene før jeg slakker ut, så jeg har noe å rette meg etter når jeg skal stramme igjen. Deretter smøre gjengene med "strekkfisk smøremiddel".

Dersom jeg etterpå strammer strekkfisken til samme posisjon på gjengene som før jeg slakket ut, vil vantet da være like stramt som før?

 

-læringskurven blir bratt. planen er å hyre inn en proff riggkontrollør for å gå over rigg og særlig strammingen senere.

 

på forhånd, ærbødigst takk for alle kvalifiserte innspill!!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må slakke riggen helt opp før du begynner. Inkludert akterstag slik at forstag også blir slakt. Bruk fall og fest i rekkelist for å stabilisere mast når du jobber med mellomvant og overvant. Ikke stol på evt hurtikroker men sett tauet fast direkte. Jeg pleier å bruke minst to fall. og sette de med en halv meters mellomrom med senter rett ut fra masten.

 

Går helt fint men ta det rolig å pent så går det helt fint. Hvis røsthjernfeste som du monterer er like høye som de gamle blir riggen likt satt hvis du setter dem på merker.

 

Jeg har hvert med å bytte blant annet rulleforstag på Bavaria 38 mens riggen står oppe å det er ingen problemer å gjøre det.

Link to post
Share on other sites

takk for innspill ravddo om bruk at fallene til innfesting.

 

Tenkte å begynne med undervant og jobbe meg fremover, ett og ett paralellt på begge sider. Men kanskje jeg skal gjøre meg ferdig med alle vant på en side først?

 

Røstjernfestet boltes først fast i spantet i skrogets innside, deretter boltes røstjernet fast i røstjernet. Før jeg tar noe løs, vil jeg markere et referansepunkt på røstjernet for å finne samme høyde.

 

det er meldt godt vær i dag...heldigvis.

 

Flere synspunkter mottas med takk, blir fort etttermiddag før jeg begynner med det.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må slakke riggen helt opp før du begynner. Inkludert akterstag slik at forstag også blir slakt.

Høres skummelt ut dette. Masten står på dekk og trenger stabiliteten den innehar via vant og stag. Skulle det komme en bølge eller vindkast mens han holder på kan dette bli moro.

 

Ville tatt nedre vant parallelt framover. Deretter toppvant også parallelt. Strammet disse passelig opp igjen til en føler at vantene har belastningen. Deretter over til akterstag, men først feste et par fall akterover. Også forstag på samme måte med et par fall forover. Og når hele jobben er utført og sjekket at boltene i røstjernene er trukket skikkelig til. Deretter justert alt etter beste evne.

 

Og ta hele prosessen med ro og følg med været.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jawik, takk for innspill. Å løsne vantene parallelt er i utgangspunktet det jeg hadde tenkt til å gjøre. Nå ble det litt vind i dag...men den kommer inn fra akter. Akter og forslag skal ikke av. Har nettopp vært runden på diverse butikker og handlet for 5 båtpenger i materiell og utstyr samt galvanisert vinkeljern.

Få meg ei skive og kaffi, så er det vel bare å tyve løs.

Link to post
Share on other sites

tyve løs.

Pokkers iPad

Mente gyve løs.

 

Ettermiddagen gikk med til å demontere innredning. Så og si alle skruer i innredningen var rustet i stykker, så jeg måtte til med hammer og huggjern. Blir litt ekstra arbeid men mye blir som nytt etterpå. Bytter samtidig skrogtrekk, så er det gjort.

 

I morgen, i morgen blir det ordnings.

Link to post
Share on other sites

Du skal vel ikke bruke dem i riggen vel?

Hvorfor ikke? Det er her snakk om selve innfestingen under dekk. Ikke i selve riggen. Fra før har det vært lakket svartstål. Det beste hadde naturlig nok vært syrefast, men det er mye arbeid med kapping og borring med det.

 

Gode værtmeldinger for morgendagen....

Link to post
Share on other sites

Da var det første røstjernfestet byttet og det gjenstår 4. Det som tok mest tid var å sage, banke, banne og vri av bolthoder. Alt var helt ødelagt og det gamle røstjernfestet lå tilslutt som en stor haug med rust-pulver og småbiter.

 

Det gikk bra mtp slakking av strekkfisk og vant. Ble til at jeg kun løsnet det som skulle av og tok storseilfallet ned i et øye, til preventer, midtskips. Jeg har ikke en sånn fin list med masse hull i. Fikk smurt opp strekkfisken og det er jo aldri dumt.

Det kommer bilder etterhvert.

 

Oppfordringen blir uansett til dere alle: sørg for at gjennomføringene er tette i dekket. ALLTID. Mye arbeidsbesparelse i det.

 

Takk for gode råd fra dere alle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...