Jump to content

Hvordan fjerne riper på blått skrog?

KjetilSt

Recommended Posts

Jeg har en Uttern D55 med blått skrog. Det har blitt noen små riper i skroget, både fra fendere som har gnisset samt at jeg sikkert har "subbet" borti en og annen bryggekant som har resultert i noen riper.

Ingen av disse ripene har laget skader i gelcoaten, men ripene er såpass kraftige at den hvite gelcoaten under synes.

Finnes det en grei måte å reparere dette på?

Redigert av KjetilStensholt (see edit history)

Visst ripene/sårene er så dype at den hvite gelcoaten under viser er det ingen hjelp å rubbe det blå og tro det blir ok. Du må da legge i gelcoat sparkel i sårene. Puss/skrap rent området som er skadet. Puss lett med sandpapir inn inn/ned i skadeområdet for å matte dette ned/få god heft. Vask med aceton (før,under og til slutt). Så legger du sparkel, så lite som mulig men du må fylle opp skaden. Når dette er herdet våtsliper du med sandpapir (våtslip), 2000 korning. Deretter med 4000 korning. Når skaden er jevn og fin så går du på med rubbing (kan bruke autosol/jif). Bruk maskin om du har. Når du syns området er jevn og fin kan du polere det.

Dette har eg gjort på et par mindre striper på mitt skrog. Det blir ikkje godt å finne igjen skaden etterpå. Tar litt tid men sluttresultatet kan bli helt supert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...