KjetilSt Startet 30.April.2012 Link til dette innlegget Startet 30.April.2012 (redigert) Jeg har en Uttern D55 med blått skrog. Det har blitt noen små riper i skroget, både fra fendere som har gnisset samt at jeg sikkert har "subbet" borti en og annen bryggekant som har resultert i noen riper. Ingen av disse ripene har laget skader i gelcoaten, men ripene er såpass kraftige at den hvite gelcoaten under synes. Finnes det en grei måte å reparere dette på? Redigert 30.April.2012 av KjetilStensholt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Prøv å rubbe godt på skadestedene. Jeg så en som gjorde dette i hjemmehavna. Det meste ble borte. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
skhauge Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Visst ripene/sårene er så dype at den hvite gelcoaten under viser er det ingen hjelp å rubbe det blå og tro det blir ok. Du må da legge i gelcoat sparkel i sårene. Puss/skrap rent området som er skadet. Puss lett med sandpapir inn inn/ned i skadeområdet for å matte dette ned/få god heft. Vask med aceton (før,under og til slutt). Så legger du sparkel, så lite som mulig men du må fylle opp skaden. Når dette er herdet våtsliper du med sandpapir (våtslip), 2000 korning. Deretter med 4000 korning. Når skaden er jevn og fin så går du på med rubbing (kan bruke autosol/jif). Bruk maskin om du har. Når du syns området er jevn og fin kan du polere det. Dette har eg gjort på et par mindre striper på mitt skrog. Det blir ikkje godt å finne igjen skaden etterpå. Tar litt tid men sluttresultatet kan bli helt supert. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Takk skhauge, det ante meg at det måtte litt jobb til, men så lenge sluttresultatet blir bra er det jo verdt innsatsen! Utfordringen blir kanskje å finne gelcoatsparkel med helt riktig farge? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Jeg har også blå gelcoat, og en del små hvite striper lar deg fjerne med rubbing og polering. Så det er verdt et forsøk. Dypere striper må selvsagt fylles med sparkel i riktig farge skal det bli orden på det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
KjetilSt Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Ok, skal gjøre et forsøk med rubbing og polering, ingenting som er bedre enn om man kan slippe unna med en enklere jobb Noen som vet hvor man får kjøpt sparkel med riktig farge til Uttern? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.