Jump to content

Er Merc 115hk EFI nok motor på Askeladen 605?


snurresprett

Recommended Posts

Det var nok i massevis for meg. Nå var vi kun to stykker som brukte båten, men hadde altid ganske mye ting og tang med, så det ble jo en del extra vekt uansett i tillegg. Hadde en 07 mod. med den da "nye" 115 EFI modellen på. Syntes dette var en helt riktig motor til båten, hvis man da ikke er helt fartsgal, da kan man jo gå for en 140 hk.

Link to post
Share on other sites

selger oppgir båten til 34knop (...) er mere redd den tipper under 30.. det blir litt smått..

 

Har en 605 med 135 Optimax. Jeg klarer vel 36-37 under gode forhold, så du bør nok klare opp mot 34 knop med 115hk. Men med litt folk og last, forsvinner knopene fort på denne båten merker jeg. Optimaxen har god bunndrag, og har ingen problemer med å få en godt lastet båt opp i plan. EFI-en kan muligens oppleves som svakere her.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Heisan jeg har en Askeladden 585, som er forløperen til 605. tror dem har samme skrog men ulik innredning og kalesjeløsninger. Jeg har 115EFI og det er nok for båten. den gjør ca 35 på max og grei marsjfart på 24-25, med meget lavt forbruk og greit støynivå. Om det er nokk på en sånn båt vil mange kansje si nei.. om du vil ha en sportslig båt så er det ikke spessielt bra akselrasjon til å drive vannskikjøring o.l. Føles lit slapp. Personlig har jeg ikke behov for rask aks på sjøen og synes 30-35 er grei maksfart. Personlig synes jeg lydfrekvens og forbruk samt at man slipper å surre med olje taler for EFI og mot Optimax, for meg er ikke de siste knopene viktig og heller ikke akselrasjon. Men at det er morsommere å kjøre med en 150hk er jo ingen tvil. Ville uansett valgt 4t

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

aha;)

 

neida .. dette er en 03modell.. selger oppgir båten til 34knop.. er ikke fartsgal så det skal nok løse seg.. er mere redd den tipper under 30.. det blir litt smått..

Mener og huske at min 605 gjorde ca. 32 knop med 1 person ,full tank + div. utstyr etc på full guffe. Kunne muligens ha klart litt mer, men jeg hadde ikke helt max propell/turtall på båten. Ellers er jo båten lik, om det er en 03 mod. eller en 10mod, bortsett i fra en del kosmetiske småforandringer med årene. I dag er jo båttypen gått ut av produksjon og erstattet med C 62 Cruiser.( og har fått Suzuki motorer bakpåi tillegg).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...