Danemann Startet 30.April.2012 Link til dette innlegget Startet 30.April.2012 Har fått Ørnen i hjemmehavn etter en nydelig overfart fra Fredrikstad via Strømtangen, Missingene og Bolærne til Engø i går kveld. Var først innom Biltema og tok med noen meter med deres 14 mm fortøynings- og ankerline i 3-slått polyestersilke (som i flg. teksten på forpakninga skal være lett å spleise) og de dertil nødvendige gummifjærer, kauser og sjakler for å lage god fortøyning. Setter meg rolig ned og skal spleise dette etter alle kunstens regler, både bruker elektrotape og stearinlys for å smelte ender. Problem er: Tauet lar seg ikke smelte godt sammen, og fliser seg bare opp i sine enkelte kordeler Hva gjør jeg feil? Andre som har opplevd dette? Eventuelt annet tauverk som anbefales istedet? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Lazyjack Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Biltema sine treslåtte tau er ikke de beste å spleise fordi de er veldig løst slått og dermed fort "går opp i liminga". Kvaliteten er heller ikke like god som på dyrere tauverk. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Har du noe tips om bedre tautype til dette formålet? Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
KARILLA Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 (redigert) Skal ikke skryte på meg at jeg er noen super spleiser, men har spleiset tau både fra Biltema og andre. Kan ikke si at jeg ser at det er så mye forskjell. Forøvrig god erfaring med Biltema sitt tauverk mht holbarhet. BT selger forskjellige typer tau, prøv deg frem og finn den som passer best både til spleising og ditt bruk generelt. Trening gjør mester, lykke til. Redigert 30.April.2012 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
solei Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Lurt å bruke litt ekstra mange "innstikk", og å stramme etter i spleisen for hvert innstikk når du spleiser løse,eller glatte tauverk..når du har spleiset ferdig, skal det ikke gå an å "trykke" spleisen i sammen sånn at den blir løs og ujamn..dess strammere jo bedre...hilen gammel lineslusk... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 syns det går noenlunde greit å spleise også løst slått tau som her, jeg bruker da elektrotape som sikring samt tvinner kordelene litt ekstra før de stikkes gjennom Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Christensen Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Har heller ikke hatt noen problemer med å spleise polyestersilketauet fra BT. Pleier å smelte endene lett med lighter eller varmluftpistol (Gassdreven) og klemmer de raskt sammen med våte fingre, eneste jeg kan huske er at den lille andelen med en annen farge på har en tendens til å smelte litt lettere enn hovedfargen i tauet! Litt løst slått, men aldri opplevd at noen av mine spleiser løsner, jeg "jukser" litt og bruker 4 innstikk. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Salt Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 vri sammen hver kordel før du stikker den inn neste gang, og som en annen rådet til. trekk godt etter hver gang. Så glatt tau må ha mange innstikk, mens f eks Polyropes "hamp"-erstatning klare seg med 3-4 innstikk for øyespleis. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
index Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Biltema sitt polyestersilketau går greit å spleise det! Jeg pleier å bruke 6-7 innstikk, og strammer opp/vrir kordelene for hvert innstikk. Bruker Biltema tau til alle mine fortøyninger, og har ennå ikke opplevd at tau eller spleis ikke har holdt det det skulle... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Bruker Biltema tau til alle mine fortøyninger, og har ennå ikke opplevd at tau eller spleis har holdt det det skulle... oops - høres ikke bra ut! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 oops - høres ikke bra ut! Nei, enig i det! Har rettet det opp nå, manglet et "ikke"... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.