Jump to content

Trenger softstart til skilletrafo


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I båten har jeg en 2,3kVA ringkjerne skilletrafo med en egensnekret softstart. Men den softstarten er ikke god nok der sikringene i land er ekstra flinke. Vanligvis er det greit nok når jeg kobler til, slår sikringen ut gjør jeg bare et nytt forsøk.

 

Men denne helgen lå jeg på Oscarsborg, og der har de alt for små hovedsikringer i land, slik at når "alle" båtene slår på kaffetraktere, hårfønere osv, går hovedsikringen. Og når havnevakten får resatt den igjen, er ikke softstarten min god nok. Da slår sikringen i stolpen for min kurs ut, og jeg må i land og slå den inn igjen.

 

Jeg har en enkel softstart med et rele og en 20ohm motstand på inngangen av trafoen som øverste tegning viser. Men hvordan forbedre dette, doble verdien på motstanden? Eller som, jeg tror det var Bonus som tidligere mente at det ville bli bedre med reléspolen på sekundærsiden som nederste utkast viser? Andre løsninger tas også i mot med takk!

 

softstart.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Å øke motstandsverdien er nok det enkleste å forsøke. Men å flytte reléspolen til sekundæren blir litt mer plundrete da jeg nå har hele softstart-delen i en egen boks. Det blir litt mer ledninger inn og ut av boksen med spolen koblet på sekundæren.

 

softstart2.giflandstrom_trafo.jpg

 

Ellers, noen med andre forslag?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Røft regnet så har jeg jobbet i noen tusen båter, og følgelig kan jeg ikke svare for hvordan folk i praksis bruker det elektriske anlegget om bord, dog med et håp om at flere har klart å følge mine anbefalinger.

 

Nå startet jeg en gammel PC og vekket noen overvintrende fluer for å se hvilke anbefalinger jeg fikk av Peter Odelfors (Odelco) i sin tid på dette med størrelse på motstand i softstartene, og jeg kan i grunnen ikke si noe annet at denne anbefalingen var til stor nytte for meg. Jeg ville garantert hørt fra båtfolk om det ikke virket.

 

Nå tok jeg også en titt i noen gamle Mastervolt manualer, og det går igjen at de også benytter 25 ohm motstander i sine softstartere. Det virker ikke som om størrelsen på motstanden i ohm har noen betydning, bare at wattstyrken blir større jo mer kapasitet trafoen har.

 

Jeg kunne jo regnet på det, men det har liten hensikt å finne opp kryttet på nytt Lars, og det er vel derfor du også spør.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Dette er det jo kjapt gjort å regne på:

220V / 20 ohm = 11 A

Kobler man seg på en 10 A kurs bør man altså øke motstanden slik at startstrømmen gjennom motstanden er garantert å begrenses til en verdi lavere enn 10 A.

 

Går sikringen likevel må man på en eller måte øke releets tilslagsforsinkelse, slik at trafoen rekker å magnetiseres tilstrekkelig før motstanden kobles bort av releet.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Det regnestykket ble vel litt vel enkelt når en tar med impedans, nullgjennomgang og tider i millisekunder når disse tingene skjer. Men som Ole Petter sier, så har jeg ikke tenkt å finne opp kruttet på nytt, men håpet på praktiske utprøvete metoder. Så kommer det ikke noe nytt, øker jeg i første gang motstanden noe. Vi hadde elektronisk softstart på en del powersuppy på jobben en gang ved bruk av store transformatorer, men husker ikke koblingen og som pensjonist nå i 6 år har jeg ikke tilgang til det. Men en løsning med relé og motstand er jo vanlig og burde funke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det regnestykket ble vel litt vel enkelt når en tar med impedans, nullgjennomgang og tider i millisekunder når disse tingene skjer.

Vel, teorien min var at du trenger ikke bry deg med verken impedans, timing ift nullgjennomgang eller noe annet hvis du dimensjonerer motstanden slik at startstrømmen aldri overstiger sikringens merkestrøm, og ser til at releets tilslagsforsinkelse er tilstrekkelig lang for alle forhold.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

I min super-hifi forsterker produksjonsperiode (1970-1980 tallet) brukte jeg store ringkjernetrafoer. Koblet (via likerettere) til store kondensatorbatterier ga dette veldig høy startstrøm.

Brukte av og til en motstand - rele (kontaktor) kobling og koblet spolen på releet etter seriemotstanden. Altså fortsatt på primærsiden av trafoen, men etter motstanden. Dette for å få litt mere tid før releet slo inn. Kobler du spolen på sekundærsiden får du vel enda lenger tid.

Du kan jo også sette et tidsrele på sekundærsiden av trafoen for å kunne starte trafoen ubelastet. Da kan du øke motstanden til maks mulig verdi for å få startet trafoen og slått inn releet. Så kobler tidsreleet inn belastningen etter at trafoen er startet og startreleet er slått inn.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Her var det en del å tenke på. Noen som har peiling på hvordan softstart er bygget når en kjøper skilletrafo med softstart integrert i "pakken"? Avansert elektronikk eller enkle reléløsninger?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tenke gruble. . . . lenge siden jeg var aktiv ingeniør nå. Nei jeg tror ikke det. Det vil si, dersom alternativet er 20ohm i kun den ene fasen, og 20ohm i hver av fasene er vi tilbake til størrelsen på motstanden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg jobber med akkurat denne saken selv for tiden etter å ha skaffet meg en skilletrafo nede i Danmark. Har tenkt å bruke 33 Ohm og tidsrele og IKKE på sekundærsiden. Jeg har ved en anledning prøvd å koble nettspenning til en ubelastet ringkjernetrafo på "litt" størrelse og den klippte sikringen så det plistret etter... det sier meg at trafoen også ubelastet trekker ganske mye strøm i oppstartsfasen...

 

Nå når det er fagfolk på tråden så har jeg et spørsmål jeg vil stille ang. transformatorer. Jeg skal flikke litt på en "blikkplatetrafo" og da lurer jeg på hvilken lakk jeg skal bruke. Ikke bra med sjømiljø mellom platene her. Det hadde nok vært mye gunstigere med en ringkjernetrafo i det maritime miljø, men den investeringen vil nok komme senere...

Redigert av PerT (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Endelig, etter over to uker fikk jeg en motstand fra ELFA. Den første forsvant under forsendelsen, men den andre (til en verdi av 14 kroner) kom til slutt på døren med Tollpost! Den er på 47ohm og 17W. Jeg blingset litt på wattstørrelsen ved bestillingen, men håper 17W holder det korte øyeblikket det går strøm gjennom den. Og sikringen på 10A i havnen slo ikke ut da jeg koblet meg på landstrømmen i dag. Den gamle motstanden jeg hadde var ikke som nevnt tidligere 20ohm, men 33ohm og egentlig fungerte dette bra den første tiden. Men da jeg målte den i dag, var det brudd i den! Så den siste tiden gar jeg ikke hatt softstart i det hele tatt, og da er det ikke rart at sikringen i land slår ut ved tilkobling. På bildet under vises reléet og både dan gamle 33ohm motstanden og den nye på 47ohm. Den gamle hadde jeg montert så god at jeg bare koblet den fra og lot den være. Det skal bli spennende om to uker nedover svenskekysten med sikringer av alle størrelser og "flinkhetsgrad" og se om det funker.

 

softstart.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Har du noe mer data/typebetgnelse å likestrøsrelèet i denne koblingen? Selv har jeg et 230v AC relé som jeg ikke vet hvordan innmater er bygget opp på. Ellers forstår jeg det slik at R1, R2 og R3 sammen med C1 gir en eller annen tidsforsinkelse. Selve effektmotstandene som er brukt og som tilsvarer en 40ohm 20W motstand, burde stemme godt med min 47omh 17W motstand. Er det oppgitt noe om størrelsen av ringtrafoen (eller annen trafo som kobles på utgangen)? Og aller helst en link til der du fant diagrammet dersom det ligger på nettet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

R1/R2/C1 og R3 utgjør sammen med resistansen i relespolen en spenningsdeler som tilpasser spenningen til releet.

Forsinkelsen bestemmes av tidskonstanten i RC-leddet bestående av R1/R2/R2/C1 og C2/C3.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...