Jump to content

Har noen noe erfaring med båt tur i Haldenkanalen?

mk414

Recommended Posts

Nå er det seg slik at vår hjemmehavn ligger i Son.. Så planen var å dra tidlig på morgenen og kjøre ned til Halden. Der har jeg forstått at man må transportere båten på henger opp til Tistedal også kan man ta slusene derifra.

Siden dette er vår første tur av dette slaget og i tillegg skal jeg ha med ungene mine på 3 år og 9 mnd så kanskje dette kunne være en grei start..

Det blir helt sikkert en fin tur!

Meningen min var ikke å anbefale Dalsland i stedet, snarere å lese slusetipsene.

Som første gangs sluser er det alltid lettere å sluse ned enn opp, men med ro i sinnet bør det gå bra.

Er du alene som voksen bør du i hvertfall satse på å komme sist inn i slusekammeret og ligge bakerst ved slusing oppover.

/Shalom

Da jeg bodde i Aremark tidlig på 80-tallet hadde jeg i perioder båten i Haldensvassdraget. Masse flotte steder, på den tiden i alle fall ikke noe problem å finne det fredelig sted å legge til. Turen anbefales, men jeg vil tro at det er en av de turene man gjør en gang, og så har man sett det som er å se. God tur! Ser frem til rapport med bilder.

Laholm

Det blir helt sikkert en fin tur!

Meningen min var ikke å anbefale Dalsland i stedet, snarere å lese slusetipsene.

Som første gangs sluser er det alltid lettere å sluse ned enn opp, men med ro i sinnet bør det gå bra.

Er du alene som voksen bør du i hvertfall satse på å komme sist inn i slusekammeret og ligge bakerst ved slusing oppover.

/Shalom

Takk for linken.. Den var nyttig å lese så tror nok dette skal gå bra.. Heldigvis så er jeg ikke alene med to unger,, så fruen har en trippel rolle her.. gallionsfigur, dekkmannskap og barnevakt.. giggle.gif

Da jeg bodde i Aremark tidlig på 80-tallet hadde jeg i perioder båten i Haldensvassdraget. Masse flotte steder, på den tiden i alle fall ikke noe problem å finne det fredelig sted å legge til. Turen anbefales, men jeg vil tro at det er en av de turene man gjør en gang, og så har man sett det som er å se. God tur! Ser frem til rapport med bilder.

Dette blir en dagstur med mulighet for en overnatting... ut i fra hva jeg har lest på brosjyren som ligger ute på nettet så ser det ut som om at dette kan bli en fin første tur med slusing og det kan også bli noe å gjøre for ungene når vi legger til et sted.

Rapport med bilder skal jeg prøve å poste fortløpende under turen... yesnod.gif

• 3 uker senere...

Hej på er båtfolk.

Som ett bidrag i svarsfloran om Haldenvassdraget, kan jag berätta att jag företog resan från Göteborg till Halden, därifrån båthänger med vassdragets hjälp till Tistedal, och båttur till Örje. En hel fantastisk tur som dessutom gick som reportage i Östfolds TV från upptagningen i Halden till ovanför slussarna i Brekke.

Fortsatte sedan med bil till Töcksfors och därefter Dalslands kanal - Vänern - Trollhätte kanal - Nordre älv och ut i västerhavet. Slussvakterna hjälper gärna till med instruktioner om man är osäker, och som jag - som förstagångsslussare så är det inga problem. Rekommenderas absolut. Lycka till och ha en riktigt go tur.

Kustskepparn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...