Jump to content

tips om feilsøking på raymarine st 5000 autopilot!

27 hasla

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal begynne jobben med å finne ut hva som er feil med autopiloten min imorgen.Ifjor virket den bare av og til og jeg sendte derfor inn displayet/styreheten til belamarin.Dette var iorden og det samme er pumpa/hydraulikken.

Da er det vel ikke så mye mer enn kompasset igjen,eller?

Ser på finn at de selger gyro til raymarine autopiloter,noen som har erfaring med en slik erstatning?

Hvordan finner jeg ut om gyroen/kompasset er iorden?

Hva er forskjellen på gyro og kompass? :confused: Alle tips mottas med takk!

Sigurd

Gyro og kompass er to vidt forskjelllige ting på Raymarine sine autopiloter. Kompasset er et magnetisk kompass, ikke et gyrokompass. Gyroen du kan kjøpe er en såkalt rate gyro, den måler båtens yaw (svingning om vertikalaksen), og denne inputen gjør autopiloten istand til å holde kursen bedre.

Med andre ord kan ikke gyroen erstatte kompasset, men vil anta at du kan få kjøpt nytt kompass separat dersom dette er ødelagt.

Jeg antar at du også har sjekket at visningen forandrer seg når du svinger båten. Forøvrig tror jeg den vanligste feilen med Raymarine sine autopiloter er elektriske kontaktproblemer forårsaket av saltvann der det helst ikke skal være saltvann. Så dersom jeg var deg, ville jeg begynt med å sjekke alle elektriske koblinger.

Noen (men ikke alle) autopiloter har en giver for måling av rorutslag. Har din autopilot det ?

Har du forresten friskmeldt kompasset ? Det er jo enkelt å teste om det fungerer, bare å sette autopiloten i standby, ta en 360 graders sving og sjekke at nummeret på displayet går gjennom hele skalaen fra 0 til 360.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Forøvrig tror jeg den vanligste feilen med Raymarine sine autopiloter er elektriske kontaktproblemer forårsaket av saltvann der det helst ikke skal være saltvann. Så dersom jeg var deg, ville jeg begynt med å sjekke alle elektriske koblinger.

Vi har også samme autopilot og hadde instumentet til sjekk som viste ok, men etter mye leting så var det en løs kontakt som gå ok strøm uten belastning- Når autopiloten ble satt på så holdt det ikke til pumpa, så sjekk alle kontaktpunkter.

Mami

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...