27 hasla Startet 30.April.2012 Link til dette innlegget Startet 30.April.2012 Hei! Jeg skal begynne jobben med å finne ut hva som er feil med autopiloten min imorgen.Ifjor virket den bare av og til og jeg sendte derfor inn displayet/styreheten til belamarin.Dette var iorden og det samme er pumpa/hydraulikken. Da er det vel ikke så mye mer enn kompasset igjen,eller? Ser på finn at de selger gyro til raymarine autopiloter,noen som har erfaring med en slik erstatning? Hvordan finner jeg ut om gyroen/kompasset er iorden? Hva er forskjellen på gyro og kompass? Alle tips mottas med takk! Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Ingen som vet noe om dette da?? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Gyro og kompass er to vidt forskjelllige ting på Raymarine sine autopiloter. Kompasset er et magnetisk kompass, ikke et gyrokompass. Gyroen du kan kjøpe er en såkalt rate gyro, den måler båtens yaw (svingning om vertikalaksen), og denne inputen gjør autopiloten istand til å holde kursen bedre. Med andre ord kan ikke gyroen erstatte kompasset, men vil anta at du kan få kjøpt nytt kompass separat dersom dette er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Ok,bra!Men hvordan vet jeg om kompasset er defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Dersom displayet/styreenheten er i orden så skal jo kompasskursen vises på displayet når du setter det i standby mode (trur eg). Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Ja det gjør det! Men autopiloten slår ikke inn selvom alt seer ut til å virke! Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Jeg antar at du også har sjekket at visningen forandrer seg når du svinger båten. Forøvrig tror jeg den vanligste feilen med Raymarine sine autopiloter er elektriske kontaktproblemer forårsaket av saltvann der det helst ikke skal være saltvann. Så dersom jeg var deg, ville jeg begynt med å sjekke alle elektriske koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Hei! Skal gå oveer koblingene idag og se om det kan være noe krøll!Kjekt å ha autopiloten iorden. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Hei! Noen som vet hva som normalt gjør at et kompass til autopilot ikke fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 (redigert) Hei! Fant en kabel som var jordet i roret.Denne var helt grønn og nesten av!Noen som vet om autopiloten er jordet i roret?? Sigurd Redigert 1.Mai.2012 av 27 hasla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 (redigert) Noen (men ikke alle) autopiloter har en giver for måling av rorutslag. Har din autopilot det ? Har du forresten friskmeldt kompasset ? Det er jo enkelt å teste om det fungerer, bare å sette autopiloten i standby, ta en 360 graders sving og sjekke at nummeret på displayet går gjennom hele skalaen fra 0 til 360. Redigert 1.Mai.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Forøvrig tror jeg den vanligste feilen med Raymarine sine autopiloter er elektriske kontaktproblemer forårsaket av saltvann der det helst ikke skal være saltvann. Så dersom jeg var deg, ville jeg begynt med å sjekke alle elektriske koblinger. Vi har også samme autopilot og hadde instumentet til sjekk som viste ok, men etter mye leting så var det en løs kontakt som gå ok strøm uten belastning- Når autopiloten ble satt på så holdt det ikke til pumpa, så sjekk alle kontaktpunkter. Mami Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Tusen takk for gode råd!Skal få sjekket ut kompasset og koblingene til styrenheten.Synd at alt skal være så trangt og utilgjengelig! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Låner tråden litt. Har samme autopilot i displayet viser det No link noe som har vert borti det ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.