Jump to content

Nettbutikker i Norge kan være vesentlig dyrere enn lokalt verksted


småbåtentusiasten

Recommended Posts

Ikke så rart, kanskje. Det koster mye med Web-løsninger som skal vedlikeholdes.

Lokal Yamaha-forhandler og verksted er gull verd med kunnskap og råd.

Ingen høy profil, ikke web-butikk, ikke åpningstider utover vanlig arbeidstid.

Selger bare båter og motorer og har tilhørende smalt utvalg av kvalitetsrekvisita og har kunnskap om motorene forlengs og baklengs i hodet.

Kort sagt: en fag-forhandler. Snart en utdøende rase?

 

Eksempel: Slitedelssekvisita (tennplugger) til Yamaha utenbordsmotor.

Maritim: 37 % dyrere

Andre nettbutikker : Opptil 2 ganger dyrere.

 

Men den laveste prisen er fremdeles 4 ganger dyrere enn de store leverandørene i USA.

Norsk MVA gjør sitt, men likevel... Blant ordinære PC-dataprodukter er det ganske få prosent forskjell mellom USA og Norge.

Det MÅ ikke nødvendigvis være store forskjeller mellom bransjene.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det samme har jeg erfart,jeg har nettopp hatt service på Veradoen min, og i forkant undersøkte jeg priser på deler (sink,olje,pakninger,tennplugger,osv) i Norske nettbutikker. Der var det ofte uorginale deler til Mercury`en som ble levert.

Overraskelsen ble stor da jeg kontaktet Ravn`s Garage og fikk priser på orginaldeler, dei var faktisk lavere enn det som var tilfelle hos nettbutikkene som solgte

"rimelige" uorginale deler.

Det viser seg at dei store motorlevrandørene vil ta tilbake ettermarkedet på servicedeler og har redusert prisene vesentlig på orginaldeler (gjelder i hvertfall Mercury)

så det er all grunn til å undersøke prisene flere plasser før man handler.

Link to post
Share on other sites

Ravns har jo nettbutikk de. Altså blir konklusjonen at norske nettbutikker kan være rimeligere enn norske nettbutuikker?

 

Priser på merkepakkede deler er ikkje bestemt av butikken så den skal være lik om man kjøper den hos lokal mercpusher eller på en nettbutikk

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Priser på merkepakkede deler er ikkje bestemt av butikken så den skal være lik om man kjøper den hos lokal mercpusher eller på en nettbutikk

 

Tenker du kanskje kun på Mercruiser nettverket?

 

For generelt bestemmer butikkene helt selv hva de vil selge produktene for. Noen importører har muligens krav om en minimums sum butikkene kan selge for, men har aldri hørt om noe slikt krav. Bortsett for noen franchise og kjedebutikker.

Det er ikke importørenes egen nettbutikk du tenker på da? For disse er ofte oppført med veiledende pris for ikke å undergrave leverandørnettet sitt. Underleverandører ligger ofte under veiledende, og en kan ofte prute på disse prisene i tillegg.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Nettbutikk er på ingen måte noen garanti for billige varer men på helt generell basis mener jeg at nettbutikkene har langt mindre driftskostnader enn en fysisk butikk du kan besøke. Uansett, sjekk prisen om du er på jakt etter billige deler. For min del har jeg ingen problemer med å betale 10% mer for en vare i en lokal butikk men det kan jo også slumpe til med 50 og 100% høyere pris i lokal butikk og da handler jeg andre steder...

 

Skal jeg ha dyre deler til konebilen (Peugeot) passer jeg på å også sjekke pris hos lokal merkeforhandler, oftere enn jeg ville trodd er de billigere enn Mekonomen, Bilxtra og Meca. For Tahoen har jeg ennå tilgode å finne rimelige deler her til lands så der blir det shopping "over there" med STOR besparelse.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...