trken1986 Startet 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2012 Heisann! Hvordan fester man 5-6 krabbeteiner i en lenke? Noen som har en how to do måte og forklare meg? Du knytter vel gjerne en tau med teine på selve hovedtauen. men hvordan gjøre slik at ikke alle ender opp i en ende av tauen sånn at du slipper når du skal dra opp at alle 5 kommer opp samtidigt om du forstår. (dårlig forklaring) Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Hvorfor skal du ha de i lenke då?? Er vel like lett å ha 5 tau og 5 blåser kontra knyte alle sammen å ha en blåse. Det eneste du sparer er 4 blåser og det er vel ikkje store kostnaden? Vil også tro at det blir mye vas og floke i tauene om du knyter de i lag. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Kansje han skal sette flere teiner på ett mindre område da, Selv bruker jeg det slik: Ilen ned til ene enden av teina, og den andre enden av teina bruker jeg tau til teine nr2. Blåse---------------Teine---------Teine---------Teine Sjønner du? jeg er håpløs til og forklare. Selv bruker jeg bare 2 teiner i setta, pga at polarteinene veier 10 kg, pluss krabben, pluss straum og vinn, da blir det tungt nok med 2, meg jeg drar med handmakt da Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Cannonfodder Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Heisan Er en helt grei måte og bruke lenker til krabbeteiner. Det du gjør er følgende: På hovedtauet ditt knytter du løkker som ikke drar seg med lengre avstand en det er dypt der du skal fiske. På teinene dine fester du et et tau på ca en favn. dette tauet fester du i løkene på hovedtauet. Når du da setter første teinen begynner hovedtauet og løpe, du setter da bare ut teinene fortølpende når løkken går over bord. Du kan også feste en ilstein på hovedtauet før det går opp til blåsen, kommer litt an på hvor tunge teiner du har og strømforholdene. Grunnen til at du må ha lengre avstand mellom teinene en det er dypt, det er fordi du ikke vil ha flere teiner i lett samtidlig når du drar. Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Kan også nevne at det er en fordel med flytetau mellom teinen, da det ikke setter seg så fort fast i bunnen, mens du bør ha synketau som iltau. Det er ikke noe stas og fangge båter når det er krabber man er ute etter :p Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Kansje litt OT,men er det ikkje fryktelig tidlig å sette teiner? Er vel lite mat i de nå?!? Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Kansje litt OT,men er det ikkje fryktelig tidlig å sette teiner? Er vel lite mat i de nå?!? Teiner kan man sette hele året.Bare "følge" krabben når den går dypt om vinteren(75-150 m). den går opp på grunna om vår/sommeren.Noen er det mye mat i på vinteren. Jeg bruker teiner hele året. Om å sette teinene i lenke så må avstanden mellom teinene være LENGERE enn dybden. Eks 30 m dypt avst an mellom teinene ca 40-45 m. Har man for liten avstand kjennes det ut som man drar opp havbunnen. Grunt vann 1 teine 1 blåse. Slik gjør jeg det Sitér dette innlegget Link to post
trken1986 Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Takk for mange gode svar. Grunnen til at jeg spør er at jeg skal yrkesfiske med ca 150 teiner. og ha 1 blåse til hver av dem blir for dumt. Derfor må jeg sette dem i lenke hvis jeg ikke skal jobbe 24 timer. :-) Og jeg skal bruke treteiner så da holder det vel med 5 i hver lenke . Jeg har sitt på noen der du som sier det er sånne løkker du har teinene på. Men må jeg ha så stor avstand som 40 m mellom hver teine?? Går MYE tau da. Sitér dette innlegget Link to post
trken1986 Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Kan også legge til at jeg ikke skal dra disse for hand så klart ! Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Eg bruker nesten alltid teinene i lenker.Du må ha god lengde mellom teinene, som nevnt over en fordel lengre enn dybden.Du kan og bruke "hurtiglås" på lenka. dvs: sånne lås får du på en redskapsbutikk for yrkesfiske,dei ser ut som en 0, og er splittet,med skrå kanter..til forveksling lik et kjetting øye med splitt.desse har du i et øye på lenketauet, så har du og en "lås" i tauet som er festet til teina.når du setter og drar, så kobler du til/av teinene etterkvart, mye enklere å kveile lenketau i en kveil, og du kan stable teinene en annen plass, og du sparer masse tid..du kan og tre låsa, eller sjakla, innpå en "settestang", så når du setter så vet du hvilken du kobler til..er det ekstra dypt kan du t.d. koble til annenhver.. Selv om krabben går dypere, så er det ikkje alltid så mye mat i den, best med måneder som har R i seg, men no på vinteren kan det vere veldig bra, men i sommermnd. er det dårlig her på mine kanter, nordvestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Kan også legge til at jeg ikke skal dra disse for hand så klart ! Da kan man med god samviktighet korte inn mellom teinene.En god Teinehaler tar seg av jobben å hale "havet" opp. 150 treteiner?det blir litt av en stabel. Skal du bytte ut til sammenlegbare i fremtiden? Som solei skreiv,fest de i carabinkroker med lås.Moderlinen med 1 favn line med øye festes i carabinkroken i linen fra teinen.De settes mens du fester kroken i moderlinen,og de drages på sjøen. Med teinehaler kan man korte inn til ønsket lengde mellom teinene. Sitér dette innlegget Link to post
trken1986 Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Ja d blir ein del jobb med teiner, men dem blir nok liggende ute mesteparten av året. Blir gjerne byttet ut med andre teiner etterhvert ja, disse nye firkantede er jo kjekke og bra har jeg hørt. (husker ikke navn) Tips til en god teinehaler? Som ikke SVIKTER. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Kan være greit å unngå tau som kan komme nær inngange da tau som "lever" kan skremme krabbe/hummer vekk. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Rapp Hydema halere pleier å være pålitelige. Skitt fiske. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Det Solei sikter itl er såkalte C ringer tror jeg. http://komplettfritid.no/product/c-ring En kraftig teinehaler med bom må være tingen. Angående lengden på lenkene dine så ville jeg avgjort dette ut i fra hvor mange du enkelt kan sette med den båten du skaffer deg. Mange lager en bred renne. (som en garnrenne) Denne er så bred at du kan ha teinene liggende på denne, da setter du hele lenken automatisk. Husk at du er i ferd med å få deg et av Norges farligste yrker. Har samme drøm som deg, å få meg fiskebåt så har tenkt mye på dette. du finner mange tips på youtube. Hvis du søker "den leiken ville han sjø" på nrk sitt nett tv der er også noe finne programmer. Kan jeg spørre om hvor du holder til og hvor gammel du er? Hørte forresten en fisker her oppe som hadde krabbe for 1,2 mill. på 4 eller 4,5 måneder. Han hadde vel med seg en ombord så de var to i båten. Hvis du trenger mer erfaering før du begynner kan du jo søke på denne: https://www.nav.no/stillinger/stilling?sort=akt&rpp=50&p=0&ID=2770273&rv=al&s4=120508 Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Hørte forresten en fisker her oppe som hadde krabbe for 1,2 mill. på 4 eller 4,5 måneder. Fisket krabbe for 1,2 mill. NOK på 4 måneder? Vil gå veldig langt i å påstå det umulig kan være vanlig taskekrabbe han har fisket. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Det er ikkeså mange andre krabber å fiske etter her hos oss. Og jeg tror nok tallet stemmer. Med en pris på 8,5 pr kilo (vet at det har vært betalt overpris, men vet ikke hvor mye)Med 100 driftsdøgn blir det ikke mer enn 1400 kilo pr dag som igjen blir under 5 kilo pr teine ved 300 teiner. Hvis man øker prisen til f.eks ti kroner i snitt og 120 driftsdøgn så er vi nede i 3,33 kilo pr teine pr sjøvær. Alt er mulig, og han var jo best det året. og drev hardt. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Stemmer det Galaksen, det var "C" ringer eg meinte. Skal nok en del taskekrabbe til, eller kreps, men den som har, eler får delta på kongekrabbekvote, kan fort gjere seg noke pæng... Sitér dette innlegget Link to post
trken1986 Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Fullt klar over farene med yrket ja. Men det er dette jeg vil, så da satser vi! Skal muligens nå først få bli med en yrkesfisker på 2 - 3 turer (med lønn) for og få erfaringen. Han fisker alt ifra Rogaland der vi bor til Lofoten med både line og alt. Så det er jo greit og ta med seg videre. jeg er 26 år og bor i Rogaland , Haugesund. Disse C ringene , trer du tauet inni ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Høres ut som du har en god plan. Du knyter et tau i hver c ring så trer du c ringene sammen i stedenfor en knute. Kan brukes på alt fra blåser til ilsteiner osv. Ønsker meg sånne selv. En fisker som leverte til meg når jeg drev fiskebruk tok en tauende F.eks enden på et garn og tredde denne tre ganger gjennom enden han skulle skjøte den sammen med. og det skulle holde sa han. Har ikke turt å prøve det med mitt bruk enda. Sitér dette innlegget Link to post
hombor Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Har krepseteiner i lenker og bruker disse; http://www.stornowayplastics.com/toggles.htm Har kjøpt mine hos www.okmarine.no i Kristiansand. Enkelt og billig...betalte vel 10,-/stk Ole Sitér dette innlegget Link to post
johan2 Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 heisann. ser du får maaaaange rare svar fra hobbyfiskere som ikke vet helt hva de snakker om. sørg for å få deg mye erfaring før du setter igang, ser du har mulighet til å jobbe hos en, gjør det og følg godt med og spør mye. vent med å kjøpe båt til du har litt å "fare med". du skal kunne mye om alt fra vær, vind, strøm i sjøen, hvor er krabben, dybder og årstider, håndtering av bruk og reparering, og mye mye mer..... er ikke bare å kaste noen teiner i sjøen hvis man skal leve av det. skaff deg erfaring fra noen som kan dette, ikke hobbyfiskere som kan mest om synsing og gjetting hilsen yrkesfisker :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Johan har nok et poeng, selv om han høres ltt streng ut. Jeg kjenner litt til en som sluttet som snekker og begynte som fisker på egen båt helt uten erfaring. Husker han sa at han fikk halvparten av sin totale krebbefangst første sesong. De siste to ukene i sesongen. Så han lærte den harde veien. Tror ikke han gjør det særlig bra nå heller til tross for at han har to tre sesonger med båten nå. Kjente også en som satses to mill og kjøpte seg 42 fots viksund med kvote i 2000 eller 2001. Han hadde kun erfaring fra autoliner og lånte hele kjøpesummen bortsett fra 50 000 han fikk i tilskudd fra kommunen han bor i. Første hele driftsår fikk han 2,3 mill i totalt fangst året etter rundet han 2,7 mill. Mest torsk og breiflabb. Så det går fint an å lykkes uten særlig erfaring på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.