jespero Startet 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2012 Jeg holder på med litt klargjøring før sesongen begynner, og trenger noen råd i den forbindelse. Jeg skal ha på nytt bunnstoff, og har bestemt meg for å bruke Jotun sine produkter. Jeg vet ikke hvilke merke som er brukt på båten tidligere. Hittil har jeg først skrapt, og deretter våtslipt hele bunnen. Resultatet er en glatt og fin bunn, men med litt forskjellige underlag. Jeg legger ved etter bilde, og forklaringen her er. Blå farge er lakk/gelcoat, grå er gammel primer, og rød er rester av gammelt bunnstoff. Hva bør jeg gjøre for at dette skal bli "hel ved"? Har surfet gjennom haugevis av tråder, og er fortsatt usikker. Håper noen kan hjelpe meg. Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 (redigert) Hei. Her ville jeg først spylt hele skroget med vann for å få vekk alt av støv og slikt, og la det tørke. Deretter blir det, ettersom jeg har skjønt, vaske med aceton. Det er også viktig at det støver minst mulig når du driver med dette. Så kan du legge på 2-3 lag med Jotun sin antipest/primer med kost eller rulle som passer til formålet, som ikke loer og som tåler primeren. Skal du ha det så glatt som mulig, kan du bruke en "fordriver"/"flyer" som det kalles. Evt. i tillegg vannslipe primeren når den er tørr. Hvis du skal ha båten i ferskvann trenger du ikke gjøre mer, jeg skal gjøre det samme med min og den er i ferskvann. Blir det saltvann under kjølen må du supplere med 1-2 lag bunnstoff, for å motvirke groe. Antipesten/primeren er forøvrig vanntett og grå av farge, derfor skal jeg ikke ha på noe utenpå den. Hvis jeg har glemt noe håper jeg noen kan fylle inn det Håper det hjalp litt Mvh Ørjan. Redigert 1.Mai.2012 av FlyingDutchman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 jeg skal prøve:) først: ta en fille med jotun tynner #9 el.l på og fest den til skrogsiden på det grå(gammel primer) La den sitte en time eller 2,pass på at det er vått i tynner. Hvis primeren ikke løser seg opp er dette 2.komponent primer (det tror jeg det er) Da kjøper du først en boks med stripper / bunnstoffjerner og smører på skroget. spyl av med høytrykk, da renner alt det gamle bunnstoffet av. la båten tørke skikkelig, så flekker du opp alle de blå flekkene med jotun antipest. la d et tørke, mal så 2 strøk til med antipest over hele. deretter er det bare å bunnsmøre:) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 hvis primeren under filla løses opp er det 1-komp og da må du enten bruke jotun 1.komp primer eller slipe vekk alt det grå og bruke 2 komp:) Sitér dette innlegget Link to post
jespero Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Glemte å skrive at båten ligger i ferskvann hele året. Syns den første metoden virker som den enkleste måten å komme seg videre fra der jeg er nå. Takk for svar så langt, men jeg vil gjerne ha enda fler synspunkt rundt dette. :) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Jeg ville vurdert Jotun Vinyl Primer. Mener den er laget for å male over gammelt bunnstoff: "Vinyl Primer kan benyttes både over og under vannlinjen. Den er et utmerket universalt mellomstrøk som effektivt forsegler riktig behandlet, intakte gamle bunnstoffsystemer. Den hefter godt til fersk, uherdet epoksy grunning og gir samtidig godt heft til bunnstoffer og en-komponente toppstrøk". Sitér dette innlegget Link to post
jespero Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Bumper denne.Vil gjerne ha noen fler synspunkter på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøogvind Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Legg på så mange lag med primere du kan. Det er best med primer med forskjellig farge slik at du kan se at det dekker. Jeg anbefaler 7 lag med primer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Ferskvann hele året øker sjansen for plastpest. Det bildet viser er det 'vanlige' problemet, folk sliper ikke godt nok før de maler på primer, dette fordi de er redde for å slipe for mye på gelcoaten. Da ender man opp med at primeren delvis flaker av og man får en kjempejobb senere. Skal du igang med 2-komp. epoksy er det beste å slipe vekk alt utenpå gelcoaten, ellers risikerer du at det fortsetter å flake av. Bunnstoffet må du uansett fjerne, primeren også dersom det er 1.komp. En skikkelig grisejobb, trøsten er at du er sikret mot 'pest' og heller ikke trenger å gjøre denne jobben på nytt i båtens levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Kapteininnaskjær Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Ville det være negativt å kline på bunnstoff etter Jotun sin antipest når man skal ha båten i ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Har ikke personlig erfaring, men ut fra det jeg har lest på forumet er det ikke nødvendig med bunnstoff i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.