Jump to content

Motiva motorseiler, seilegenskaper?


BØstrøm

Recommended Posts

Som ett utslag av 3fots syken har jeg blitt litt småsugen på en Motiva stålbåt i størrelsen 42 til 44 fot. Mod ca 2000. Disse ser ut som seilbåter i cockpit, har rulleforstag, genakkerutrustning mm. Vekta ligger på rundt 15 000 kg. Båtene er vinterisolert, og har 120HK motor.

 

Jeg var veldig fornøyd med min Bostrøm 37 etter sommeren ifjor. Men etter vinteren har begeistringen lagt seg. Dette fordi båten ettter bruk i vinter har vist noen svakheter. Stikkord er kondens og mørk kjellerfølelse. Seilegenskapene er etter mitt syn fantastiske når det gjelder balanse og fartspotensiale når det blåser litt. Dessuten er jeg lei av å fryse, spesielt når det blir mange timer med "litt for kaldt".

 

Som den observante leser har forstått er jeg inne i en prosess, og lurer på følgende:

 

- Blir det nedtur å seile en Motiva i forhold til Bostrømen som jeg kjenner?

- Er det andre ting man kan si om Motivaen som seilbåt?

- Er det andre båter med dekksalong som funker som seilbåt og er vinterisolerte som jeg bør se på?

 

Synspunkter/erfaringer mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...