Iwrig2 Startet 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2012 Har som emnetittelen sier en yanmar 3gm30 med diesel lekkasje, lekkasjen er trolig i lufteskruen på diesel filteret eller selve koppen som diesel filteret sitter i. Vanskelig å si eksakt siden det er fuktig rundt hele holderen til filteret. Skrudde av koppen til dieselfilteret i dag og så at det er en O ring i toppen av denne, forhåpentligvis er det denne som ikke tetter som den skal. Spørsmålet mitt er om dette er en vanlig o ring (45mm) eller om det er en egen pakning til akkurat dette, o ringen var nemlig litt kon i i toppen. Derfor lurer jeg på om det bare er noe den har blitt etter å ha sittet der lenge eller om den skal være sånn ? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Hei Eg trur dette er same filter og filterhuset som er på 2GM20. Du får med ny pakning når du kjøpar nytt filter. Skift filter og pakning. Det er vanskeleg å få tett dette filterhuset. Det er nok ein spesialnøkkel som vil gjera jobben enklare. Når du eingong får det tett kvir du deg nok til å opna det att. Eg har satt eit fint filter i grovfilterhuset og opnar aldri finfilterhuset på motoren. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Hei, fulgte ikke med noen pakning når jeg kjøpte filtrert, kjøpte ikke originalt. Det er derfor jeg lurer på om det er en standard o-ring eller en egen tilpasset pakning. Har heller ikke nøkkelen til filterhuset, men fikk løsnet det greit med en vanlig filter tang med bånd. Ser helt klart problemet med å få strammet det godt nok igjen med samme tangen. Det er min første vår med motoren så den er relativt ukjent for meg. Utrolig irriterende med slike små lekkasjer, det skaper lukt og ikke minst muligheter for motor trøbbel dersom det suges falsk luft via lekkasjen. Får prøve å skaffe en ny o-ring i morgen, bytter også messing skiven under lufteskruen på filteret. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Jeg tror at en o-ring gjør jobben. Det er ikke med o-ring med når du kjøper originalt filter. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Iwrig2 Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Satt på en ny o-ring på koppen til filteret og byttet kobberpakningen på lufteskruen i dag, så får vi se når båten blir sjøsatt om lekkasjen er borte.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Hei Ved nærare ettertanke så føl trur eg at det ikkje føl o-ring med nytt filter. Eg minnest at o-ringen er svært tynn. Kanskje det kan hjelpa å kjøpa ein tjukkare o-ring. Mvh. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Jeg har slik motor som "Wing engine" (nød/hjelpemotor) (og perfekt til makrelldorging!) Diesellekkasjon (diesel ut / luft inn) akkurat som du beskriver. Nytt filter,O-ring og pakning hjalp ikke. Men, service hos VED fortalte at det ikke var helt uvanlig med sprekk i huset. Kunne absolutt ikke se noen lekkasje, men kjøpte filter komplett, og lekkasje plutselig vekk! Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Båten blir forhåpentligvis sjøsatt i løpet av morgendagen så jeg får se om det har hjulpet i løpet av helgen. Klarer ikke å se noen sprekk som du sier, men tar i mot alle tips med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Da har jeg fått konkludert på en svært kjedelig måte at o-ringer og pakning ikke hjalp. Ble en del timer motorkjøring til skagen i pinsen (havblikk på natten) og etter en stund kjente jeg sterk diesel lukt. Oppdaget at det sprutet diesel rundt lufte skruen. Dette har medført til mange timers vasking og at båten trolig er renere enn den noen gang har vært i kjølsvinet. I morgen blir det en telefon til VED og satser på at de kan skaffe nytt filterhus fort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.