Mossekråke Startet 1.Mai.2012 Del på Facebook Startet 1.Mai.2012 Når jeg skulle starte motorene i dag var den ene helt død. Den ene startet normalt mens på den andre tente ikke lampene som viser at tenningen er på engang. Noen som har forslag til hva som kan forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Ledning/kontakter er løs i et sted? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mossekråke Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Forslag til hvor jeg kan begynne å lete? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Jording på motoren. Sjekk ogsåbatteriets tilstand og batteripolene Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Har mer tror på dårlig kontakt et eller annet sted på den ene motoren da den andre ikke hadde noen problem med å starte. Starte begge motorene for 3 dager siden uten noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Dårlig Jording? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Begynn med å måle spenning på batteriledningene på starteren, så er det muligens en automatsikring på motoren som kan tulle det til. Vet at det har vært problem med slike tidligere. Kan være feil på tenningsbryteren. Har du sikringer på instrumentbrettet? Hender det er irr der. Hvis du har egen hovedstrømsbryter til hver motor kan det være feil på den. Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Har egen hovedstrømsbrytere til hver motor. Når jeg slår på den som går til motoren som starter hører jeg et rele som slår inn. Det hører jeg ikke på den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Er det ikke noe rele greier inni edc boksene her? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Du må nok måle med et voltmeter. Jeg har ofte sett hovedstrømsbrytere som slutter å virke. Siste tilfelle var på en kompis sin tre år gamle bavaria 27. I fjor da den var to år var motoren helt død på våren. Vi byttet hovedstrømsbryter og allt virket. Så i år var det samme problem bare med baugthrusterens hovedstrømsbryter Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Hva med ECU(motorstyringsenheten)? Bytt over fra den "friske" motoren så har du ihvertfall utelukket den! Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Takk for alle svar. Tror jeg prøver å kryssbytte bryterne i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Hvor sitter motorstyringsenheten? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Etter en liten tur ut igår virket ikke tilten når jeg skulle tilte opp motoren og alt var dødt mens viskere, trimflaps etc. virket som det skulle. Da jeg sjekket idag viste det seg at kabelskoen til jordingen som er festet til motoren var knekt , festet jordingen og alt virker som det skal. Så jordingen er et bra tips å starte med Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Jordingen sitter ofte i nærheten av startmotoren Sitér dette innlegget Link to post
marthe 2 Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Hei. Hos meg var det en sikring (stor og flat) som ligger oppe på motorblokka,som var gåen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Du har antagelig starterreleer, ett til hver motor. Disse sitter i DC-skapet dit i nærheten av batteriene. Få en til å sjekke om releet slår inn når du slår på bryteren på dashbordet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mossekråke Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 (redigert) Releet slår ikke inn, men er det det som styrer om tenningslampene lyser. Det er helt svart på dashbordet også. Redigert 1.Mai.2012 av Mossekråke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Nei vel. Da må du begynne å nøste derfra. Jeg vil tro du har releer som kan kjøren manuellt. Isåfall kopple inn relleet manuellt og forsøk å starte. Hvis motoren da starter OK ligger feilen enten i releet eller i styrestrømmen til releet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Det er helt svart på dashbordet også. Er det EDC systenm du har? Isåfal vil du vel ikke få lys i lampene hvis du ikke får koplet inn startkretsen vha. releet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mossekråke Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Takk REM. Ja det er EDC system, jeg prøver å slå inn releet manuelt i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Jeg hadde KAD44 i mange år som bare gikk og gikk. Kunne nesten fyre den med bananskall om nødvendig. Men det var en feil som viser seg å være på veldig mange, nemmlig at man kan få en motor som ikke starter, der EDC lyser og starter går rundt. Problemet løses bed at du skrur av hovedstrøm bryter og venter litt for så å starte. Vet at det fungerer for mange. Mitt problem i starten var at det gikk noe strøm utenfor hovedstrøm bryterne, og da hjalp det ikke å skru av disse før det var rettet. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Få hjelp av noen som kan strøm.. KAD44 har en sikring på toppen 8hvit såvidt jeg husker) som kan ryke. mvh Bavaria32sport Tidligere innehaver og veldig fornøyd KAD44 eier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Men det var en feil som viser seg å være på veldig mange, nemmlig at man kan få en motor som ikke starter, der EDC lyser og starter går rundt. Problemet løses bed at du skrur av hovedstrøm bryter og venter litt for så å starte. Vet at det fungerer for mange. Jeg fikk en forklaring av en som har peiling på nettopp dette problemet. Saken er at selv om batteriet er toppladet og stort nok kan spenningen til ECU'en være litt for lav når starteren går pga. spenningsfallet i kabler, koblingspunkter og batteriets indremotstand. Ved spenning under en viss verdi vil ikke ECU'en virke! Dette er en sikkerhetsfunksjon for at ikke ECU'en skal ta skade. Alle motorer har en slik funksjon i ECU. Løsningen er en DC-DC converter som sikrer riktig spenning uansett. Dette sitter på Volvo's motorer i dag. En DIY løsning er å mate ECU med spenning fra et annet batteri, f.eks. forbruksbanken, reléstyrt selvfølgelig. Evt ha ett startbatteri til hver motor og ta spenning til ECU fra motsatt startbatteri, du starter jo ikke begge motorer samtidig Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Hva er ECU? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.