Jump to content

Kad44 helt "død"


Mossekråke

Recommended Posts

Begynn med å måle spenning på batteriledningene på starteren, så er det muligens en automatsikring på motoren som kan tulle det til. Vet at det har vært problem med slike tidligere. Kan være feil på tenningsbryteren. Har du sikringer på instrumentbrettet? Hender det er irr der. Hvis du har egen hovedstrømsbryter til hver motor kan det være feil på den.

Link to post

Du må nok måle med et voltmeter. Jeg har ofte sett hovedstrømsbrytere som slutter å virke. Siste tilfelle var på en kompis sin tre år gamle bavaria 27. I fjor da den var to år var motoren helt død på våren. Vi byttet hovedstrømsbryter og allt virket. Så i år var det samme problem bare med baugthrusterens hovedstrømsbryter :headbang:

Link to post

Etter en liten tur ut igår virket ikke tilten når jeg skulle tilte opp motoren og alt var dødt mens viskere, trimflaps etc. virket som det skulle. Da jeg sjekket idag viste det seg at kabelskoen til jordingen som er festet til motoren var knekt , festet jordingen og alt virker som det skal. Så jordingen er et bra tips å starte med

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Du har antagelig starterreleer, ett til hver motor. Disse sitter i DC-skapet dit i nærheten av batteriene. Få en til å sjekke om releet slår inn når du slår på bryteren på dashbordet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Nei vel. Da må du begynne å nøste derfra. Jeg vil tro du har releer som kan kjøren manuellt. Isåfall kopple inn relleet manuellt og forsøk å starte. Hvis motoren da starter OK ligger feilen enten i releet eller i styrestrømmen til releet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det er helt svart på dashbordet også.

Er det EDC systenm du har? Isåfal vil du vel ikke få lys i lampene hvis du ikke får koplet inn startkretsen vha. releet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg hadde KAD44 i mange år som bare gikk og gikk. Kunne nesten fyre den med bananskall om nødvendig. Men det var en feil som viser seg å være på veldig mange, nemmlig at man kan få en motor som ikke starter, der EDC lyser og starter går rundt. Problemet løses bed at du skrur av hovedstrøm bryter og venter litt for så å starte. Vet at det fungerer for mange. Mitt problem i starten var at det gikk noe strøm utenfor hovedstrøm bryterne, og da hjalp det ikke å skru av disse før det var rettet.

Link to post

Men det var en feil som viser seg å være på veldig mange, nemmlig at man kan få en motor som ikke starter, der EDC lyser og starter går rundt. Problemet løses bed at du skrur av hovedstrøm bryter og venter litt for så å starte. Vet at det fungerer for mange.

Jeg fikk en forklaring av en som har peiling på nettopp dette problemet. Saken er at selv om batteriet er toppladet og stort nok kan spenningen til ECU'en være litt for lav når starteren går pga. spenningsfallet i kabler, koblingspunkter og batteriets indremotstand. Ved spenning under en viss verdi vil ikke ECU'en virke! Dette er en sikkerhetsfunksjon for at ikke ECU'en skal ta skade. Alle motorer har en slik funksjon i ECU. Løsningen er en DC-DC converter som sikrer riktig spenning uansett. Dette sitter på Volvo's motorer i dag. En DIY løsning er å mate ECU med spenning fra et annet batteri, f.eks. forbruksbanken, reléstyrt selvfølgelig. Evt ha ett startbatteri til hver motor og ta spenning til ECU fra motsatt startbatteri, du starter jo ikke begge motorer samtidig :thumbsup:

Link to post

Hva er ECU?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...