DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 (redigert) ECU=Electronic Control Unit, en liten regnemaskin som vha noen ytterst få sensorer gir motoren styresignaler som tennings-pulser og innsprøytnings-pulser(på dieselmotorer er dette samme sak siden diesel selvtenner). Den driver for det meste med pulsbreddemodulering samt litt beskyttelsesfunksjonalitet. Også sender den litt tvilsom info til noen klokker foran rattet. Noen kaller det DCU: Diesel Control Unit, Styrdon er svensk for samme boksen. Hjerneboks blir noe misvisende brukt her på berget. Redigert 2.Mai.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Her er delen som skaper problemet. Den består av to deler hvor den ene har brent. Har prøvd og google begge delene men finner de ikke. Noen som har noen ide om hvor jeg kan få tak denne eller noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 ECU=Electronic Control Unit, en liten regnemaskin som vha noen ytterst få sensorer gir motoren styresignaler som tennings-pulser og innsprøytnings-pulser(på dieselmotorer er dette samme sak siden diesel selvtenner). Noen kaller det DCU: Diesel Control Unit, Styrdon er svensk for samme boksen. Hjerneboks blir noe misvisende brukt her på berget. Hmm? Mossekråke har en KAD44EDC motor (EDC= Electronic Diesel Control) hvor EDC systemet ivaretar disse funksjonene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Noen som har noen ide om hvor jeg kan få tak denne eller noe tilsvarende. Axon Battery Switch Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 @Mossekråke: det du har der er en fjernstyrt hovedstrømbryter. For å få start kan du koble vekk hele dritten. 100A står det på det..... det er allt for lite til denne bruken, det er dømt til å gå istykker, kan umulig være originalt i en Fairline? Du kan jo søke på remote battery switch på eBay. @Rem: På KAD 44 er det dieselpumpe av godt gammelt slag som "throtles" av en elektrisk aktuator. EDC systemet er altså ikke selve innsprøytningssystemet, men et elektrisk styresystem mellom førerplass og motor og gir. Det erstater gode gamle push-pull wire. På nåtidens motorer leveres EVC. Det gjør samme jobben bare via can-bus. Controller Area Network. På nettverket sender og mottar enhetene data-ord. Det er digitalt og svært stabilt. Modul-oppbygd og plug&play. Motoren har altså en ECU som får beskjed tusen ganger i sekundet om gass-spakens stilling. (litt masete kanskje?) Men på EDC er det et analogt spennings-signal som balanserer mot en feed-back fra dieselpumpens servo-aktuator. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Jo DieselDahl, men hvorfor blande inn ECU, DCU osv. Motoren har jo ikke slike systemer etter hva jeg forstår? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
DieselDahl Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Nummer tre på tegningen er en ECU og den er utsatt for samme følsomhet for startspenning. Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 @Mossekråke: det du har der er en fjernstyrt hovedstrømbryter. For å få start kan du koble vekk hele dritten. 100A står det på det..... det er allt for lite til denne bruken, det er dømt til å gå istykker, kan umulig være originalt i en Fairline? Du kan jo søke på remote battery switch på eBay. Vist jeg kobler den ut vil det da stå spenning på motoren hele tiden? Den ser veldig original ut slik den er montert, og den har jo holdt i 12 år. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 (redigert) Hvis du kobler vekk hovedstrømsbryteren blir det likt som på bilen din. Det står spenning til starteren og til EDC systemet som ikke bruker strøm før tenningen settes på. Selvfølgelig bør du sette inn en ny hovedstrømsbryter men intil du har skaffet en ny kan du koble utenom. Må forresten skynde meg å beklage begrepsforvirringen ang sånne elektroniske bokser. Det går litt rundt for meg iblandt også.... Redigert 3.Mai.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Kan nå begynne med å måle om det er spenning inn på switchen/nøkkelbryter, er det ikke det kan man følge ledningene bakover til man finner bruddet/sikringen. Er det spenning følger man den andre veien etter bryteren. Før du måler noe må du være helt sikker på at du har minus på multimeter til minus, er du usikker finner du minus garantert på batteriet. Slik ville nå jeg iallefall startet feilsøkingen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.