Jump to content

Mobitronic 925-012 batterilader bruker ca 15 timer på 3x75Ah

At-le

Recommended Posts

Batterilader mobitronic type 925-012 bruker ca 15 timer full 3 forbrukbatterier x75 ah ,ikke koble startbatteri. synes det lader lang tid ?? Kanskje feil batterilader mobitronic ? Jeg kjøpte båt sen høst ifjor og kjente ikke god batterilader type mobitronic. Skal jeg kjøpe ny lbatterilader for 3 forbrukbatterier , hvilken type ?

At-le

15 timer er da ikke lang tid? Sjekk ladespenning, skal være 14,4 volt de første timene og deretter gå ned på 13,8 volt vedlikeholdslading når batteribanken er fulladet. Jeg har samme lader, men min går kun ned til 14,15 volt på vedlikehold. Så jeg passer på å ikke la den stå på for lenge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå er 25A hard på grensen allerede.

Men det kommer litt an på både hvilken type batteri det er og hvor mye den ble utladet.

3x 75Ah blir 225Ah, utladet med 30 til 50% ville resultere i minst 4 timer bulk og 4 timer kompensasjon.

Er det Gel og innstilling på Gel da blir det 4 + (flest) ca. 10 timer minimum.

Så mye til teorien.

Praktisk burde du gjøre som Index sa, dobbeltsjekk grundig fordi det kan jo også være noe feil på laderen.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 3 år senere...

Jeg trodde i min lille verden at mobitronic 915-012TB kun var beregnet for 2 stk batterier ikke 3 stk. om du da har seiekoblet 2 av batteriene og ett står singel, så trodde jeg at ladingen ble skeiv, er jeg på gyngende underlag?

Jeg tror nok du kommer med litt ville antakelser her. Jeg tolker det som at han har en batteribank med tre batteriet koblet sammen i parallell som en bank på da tilsammen 225Ah. Når du skriver seriekobling, antar jeg at det er en skrivefeil. Da ville det  jo bli 24V

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 9 år senere...
index skrev On 1.5.2012 at 22.19:

Jeg har samme lader, men min går kun ned til 14,15 volt på vedlikehold. Så jeg passer på å ikke la den stå på for lenge...

Du har vel ikke tilfeldigvis manualen til denne laderen liggende?

Har samme laderen, og har byttet til lithium på forbruksbanken. Slik mine switcher står, ser det ut til at spenningen går til ca 13,5V, som burde være ok for batteriene.

Bruker laderen bare noen ganger i året, solceller er hovedladekilden...

PXL_20240730_095637527.jpg

Det är en sak många glömmer när det gäller laddning av bly/syrabatterier: Det är batteriet som bestämmer hur mycket laddström det vill "sluka i sig". Laddarens uppgift är att hålla en konstant spänning (typiskt 13,8-14,4V) och leverera den ström batteriet vill ha. Om laddaren - ofta dock bara i begynnelsen av laddningen - inte orkar lämna så mycket ström som batteriet vill ha, så sjunker utspänningen från laddaren (tillfälligt) till där strömmen matchar laddarens maxström.

Det är inte som mobilladdare och Li-batterier att det hela tiden laddas med den ström som står skrivet på laddaren, eller generaturn/dynamon. Den verkliga laddströmmen är oftast mycket lägre, och bestäms alltså av batteriet. Inte laddaren.

Ett urladdat batteri på 75Ah kanske drar i sig 10-15A i början. Men sedan sjunker denna ström snabbt, och när det är laddat till 75% eller mer kan laddströmmen vara nere på under 5A.

Att ladda bly/syrabatterier (öppna/vanliga eller AGM) tar alltså tid. Att öka storleken på laddaren förkortar ofta inte den tiden så mycket, inte mer än i början.

Ingemar E.

NB Forum

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...