Jump to content

hva slags båthenger skal man velge? 16-18 fot med brems!

Vegardos

Recommended Posts

hva slags båt skal du ha på, og blir det lange transportetapper?

En ting jeg syns er viktig, er at hengeren har vugge, mye lettere å ta opp båten da.

Har selv en BK 1119 til Yamarinen min, helt grei henger.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg kjøpte henger for to år siden til en 19 foter og kikka mye.. Etter mye vurderinger synes jeg hss ga mest for pengene. De har veldig enkel justering av sidestøtter og flest kjølruller så det blir mindre belastning på hvert punkt. Jeg anbefaler en titt på de.. Er storfornøyd.. Jeg har ikke båtplass så har satt båten ut og inn sikkert 30 ganger uten problem. Kjørt tur retur Oslo Trondheim 3 ganger også. Ligger stødig bak bilen!

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har en Gaupen-henger til min Buster XXL. Tot.vekt 1300 kg. 1-akslet henger. Dette går "akkurat" vektmessig, men sidestøttene gir seg under transport og må til stadighet justeres. Dette irriterer meg.... Skal du handle henger, ja kjøp en som er litt større enn nødvendig, så belaster du den ikke maks. Skal du kjøre mye, er en 2-akslet mere stabil, men tyngre å buksere rundt. Flere båtblader har i senere tid testet hengere, så søk de opp. Husk også at en henger med egenvekt over - tror jeg - 350 kg - må det betales omregistreringsavgift på. Denne er usmakelig høy...

Hvis du ikke har BE lappen må du huske at det er tillat totalvekt på hengeren som gjelder, og ikke aktuell last. Jeg har ikke BE lappen og måtte kjøpe en henger som er litt "knapp" til båten for å kjøre den lovlig. Hadde jeg kjøpt en som er mere robust ville tillat totalvekt blitt for høy og jeg ville kjørt ulovlig.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har ikke lang erfaring, men må innrømme at boogie og selvjusterende vugge er deilig (tysse 6324). Har stor bil (og BE), så vekta bryr jeg meg ikke så mye om. Sjøsetter og tar opp en 24-fots båt med 200 gamp alene uten trøbbel.

Drømmer naturligvis om elektrisk vinsj da jeg ikke har båtplass, men foreløpig donerer jeg overskuddslikviditet til drivstofftanken :flag_bp:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...