Lars Sunde Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 Jeg har kjøpt en Nimbus 370 Coupe i Storbritania ( båten er også referert til som 370 Commander og i senere år som 380 Commander). Båten er bygget i 2001 og er CE merket etter alle kunstens regler. Plakett er installert under styreposisjonen. Merket er gjort av Nimbus og med DnV logo og nummer. For registrering i sjøfartsregistetet krever direktoratet en samsvarserklæring med liste over hvilke standarder båten er bygget etter. Denne skal finnes i "owners manual" og det gjør den dessverre ikke. Nå skulle man tro at dette skulle være en smal sak for Nimbus å utstede en kopi av denne erklæringen. Sjøfartsdirektoratet aksepterer en kopi. Det har så langt ikke lykkes meg å overtale hverken den norske importøren, den engelske importøren eller Nimbus i Sverige å få en kopi av dette dokumentet. Finnes det noen som har ett slikt dokument som kunne tenke seg å sende meg en kopi eller gi råd om hvem jeg kan henvende meg til for å tak i dette? Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Hei, Jeg ser ikke at du har forsøkt DnV. Hvis båten er "typegodkjent" av DnV slik som merket angir, kjenner de hvilken standard de har benyttet og event. utstede en samsvarserklæring basert på den opprinnelig godkjenningen. Jeg skriver med hensikt "opprinnelig" for det kan tenkes at det er gjort endringer av tidligere eier/eiere som gjør at båten ikke lenger samsvarer med godkjenningen og medføre at noe eller noen krever en besiktelse før utstedelse av erklæringen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Når en kopi aksepteres så menes det nok en kopi av båtens originale samsvarserklæring påført båtens identifikasjonsnr. Hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg tror ikke det hjelper om du får en kopi av et dokument fra en annen båt uten at du i så fall får et dokument fra et kontrollorgan som bekrefter at din båt også er i samsvar. Ta en telefon til et godkjent kontrollorgan og spør. Det har blitt avdekket en del falske skilt, så det er ikke usannsynlig at DNV ikke leverer ut dokumentasjon uten å se båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Sunde Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Fikk heldigvis utstedt ny samsvarserklæring fra Nimbus i original. Flaks på e¨n nmåte da firmaet gikk mkonkurs rett etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.