bjoris Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 (redigert) Jeg har erfart at gennakerspryd fra Seldèn ikke er beregnet for gennakere med stramt forlik (Code Zero/Code 1). Jeg har derfor planlagt å montere en seldèn krok i baugen, en slik som du kan felle inn når den ikke er i bruk. Fra denne og til underkant av baugsprydet monterer jeg et tau av typen dynema eller lignende, mao er vel dette det en kaller vaterstag. Det største problemet jeg ser er at det er veldig vanskelig å rekke frem i baugen fra innsiden ifbm montering av belsaget. Jeg har en liten luke i forpiggen, men det er ikke lett å rekke helt i baugen derfra. Ankerkassen er "dessverre" del av overbygget på denne båten så derfor kommer enn ikke til innvendig i baugen derfra heller. Jeg kunne satt inspeksjonsluke her, men siden den er "rundet" i front går ikke det... Vel, spørsmålet er da, noen som har en god idè til et langt verktøy som gjør at jeg kan klare å montere gjennomgående bolter på dette beslaget? Jeg vil ikke ha treskruer på noe slik, det blir antakelig svært solid belastning på dette beslaget og jeg vil nødig plutselig ha tre hull i baugen selv om det blir bra langt fra vannlinjen... Antar det hadde gått fint lenge med treskruer og sika, men det blir for dumt å montere noe slikt på den måten... Redigert 2.Mai.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Da er jobben gjort, det gjekk veldig smertefritt. Jeg kom over en "boss-plukker" til 54.90 på Biltema. Med denne fikk jeg på skivene uten problem, med klypa på boss-plukkeren stod skiva fint og det var bare å strekke plukkeren innover og treffe bolten og så trykke på utløseren. Genialt til slik vil jeg si, denne er jo også super å hente opp ting med som måtte ha falt ned på vanskelige plasser. For å stramme kjøpte jeg to 50 cm forlengere og en pipe 10 mm, type lang. Jeg satte bare mutteren innerst i pipa og hadde en til å holde i mot på utsiden. Da var det bare å skru og mutteren entret uten større problem til det strammet opp... Her ser en boss-plukkeren i aksjon:) Her er ferdig resultat på innsiden Ferdig på utsiden Redigert 10.Mai.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Stein-Erik Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Genialt!! Monterte tilsvarende beslag på min båt i fjor, og slet også litt med å komme til nedi der med muttre og skiver! SE Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det var en kreativ løsning. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.