Jump to content

Lowrance LVR-880 ber om posisjon. Antennemontasje?

Proxor

Recommended Posts

Montert vhf i båten, og den driver og maser om at eg må angi possisjonen min, men eg har verken kartplotter eller vhf, eg fekk slått av pipe alarmen som kom etter ca 30sec pgr av dette maset om og angi posisjonen men det forsvinne ikke fra displayet.

også lure eg på antennekabelen som man kobler til pluggen som skal innpå bakpå vhf, i midten er det jo ein sån smal kabel med isolering rundt skal isoleringa taes av denne? ser ikke helt poenge med den mitterste ledningen viss ikke den får berøre stålet dersom den bare skal vere isolert inni gummien, den ytterste delen har eg fjerna isloleringa på som går halveis inni pluggen, så går den smale lille kabelen videre in gjenom det lille røret men der har eg da beholdt isoleringa på så vet ikke helt om den får noe connection,

så lurte eg på atenna? er den forlita? ser dem andre båtene har slike antenner på rundt 1 meter++. :smiley:

20120502_09.14.14.jpg

1334659279688.jpg

om evt å slå av alarmen for manglende GPS: du må høre med leverandøren eller se om det står noe i handboka.

Antennekabelen: den innerste koppertråd-kjerna skal være så lang at den går inni den tynne spissen i antennepluggen. 6 mm, tror jeg. Så skal den indre isoleringa gå helt inntil den tynne spissen. Skjermen (fletta metall) skal utapå den ytre delen av antennepluggen.

Det fins verktøy som kapper antennekabel og fjerner indre isolasjon og ytre isolasjon i riktige lengder i en operasjon.

Antennepluggen bør være en som presses fast på kabelen: først skal en hylse tres innpå antennekabelen, så skal isolasjonen av på de riktige stedene, så skal den indre isolasjonen og den ytterste enden av indre koppertråd tres gjennom og kopper-enden inn i spissen. Så skal tråden klemmes fast til spissen med et passe pressverktøy, og spissen inn i den ytterste delen av pluggen. Til sist skal skjermen tres utapå røret som kabelen går inn i, og hylsa tres framover og ligge utapå skjermen og presses fast. Hvis du ikke har verktøy og/eller erfaring med å montere antennekabler til slike UHF-plugger, bør du få hjelp i butikken som solgte radioen.

Jeg kunne hjulpet deg, men ikke nå, fordi jeg er langt østafor deg og kommer ikke til SFJ på flere uker. Kanskje en radioamatør i nærheten av deg kan hjelpe, om ikke butikken kan hjelpe.

VHF-antenna er sikkert grei nok.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Siden du postet et smilefjes, lurer jeg på om du bare tuller...

Men i tilfelle du ikke tuller, så skal selvsagt isolasjonen på lederen fjernes såpass at lederen enten kan brettes litt tilbake av "røret" som stikker ut av pluggen, eller aller helst loddes fast inni tuppen på "røret".

Når det gjelder den irriterende alarmen som melder om manglende signal fra GPS, så er det kansje mulig å fjerne dette i menyen?

Selv har jeg samme "problem", men den piper bare èn gang ca 30 sek etter at VHF slås på, og når jeg kvitterer ut alarmen ved å trykke på cancel knappen, er den tyst til neste gang den slås på. Så det kan jeg leve med:-)

Forøvrig kunne du kjøpt deg en rimeligere VHF dersom du likevel ikke skal gjøre bruk av DSC funksjonen, og ikke har tenkt å montere deg GPS...

Mvh
Simon

Siden du har en radio med distress-funksjon, så vil den spørre etter posisjon. Du skal ihvertfall kunne mate inn posisjon manuelt... men det blir jo feil dersom du kjører en strekning. Vet ikke om du kan stoppe dette i set-up menyen, du får sjekke manualen.

Senterlederen skal også avisoleres før den stikkes inn i pluggen. Tipper det er rundt 10mm som skal av.... det burde du finne i manualen også.

Ser ut som antennen din er grei, det finnes forskjellige typer antenner, men har du kjøpt en vhf-antenne så bør den være grei. Den faktiske lengden på antennen er viktig i forhold til frekvensen, men det synes nødvendigvis ikke utenpå.... (nå er jeg egentlig litt på gyngende grunn her... men vi lar det stå til!)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Tviler sterkt på at du kan skru av denne alarmen, av den grunn at Distresse funksjonen skal være funksjonabel så lenge du har denne knappen. Altså må/bør du montere en gps. Tenk om du skulle låne vekk båten til noen som ikkje er klar over at knappen ikkje fungerer. Kommer i havsnød og sender ut et ubrukelig nødsignal.

Er det en vhf antenne du har kjøpt så er den nok god nok. Antenna skal være en heil, en halv, eller kvart bølgelengde lang:)

kor i sfj holder du til ? Sigurd Solberg AS i florø fikser kabelen raskt for deg:)

alarmen har eg jo fått av, det skrev eg jo i første innlegg, men va mld på skjermen eg stussa over, men viss det er sån det er så kan den bare vere der.

ang smileyen som kom med vet eg ikke hvorfor den havnet på det innlegget, fordi eg lagde den i eit nytt innlegg slik at tråden skulle få oppdatering og oppmerksomhet da det jekk noen timer uten svar:p

Ja bor i Florø så har sigurd solberg, men pluggen må eg jo ta på i båt etter eg har tredd ledningen gjennom taket i båten, men satser på eg har fått det gjort rikti, pluggen er nesten som ein tv antenne plugg bare større bredere, og var den midterste kabelen i kabelen eg stussa over om skulle vere isoleringa på eller av, tar eg den av så blir den veldi tyn og smal at eg tror ikke den vil berøre stålet i midterste røre som går ut. får bare ta av isoleringa i tuppen da og brette trådene på utsida av isoleringa slik at dem berører stålet.

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...