Jump to content

kjøpe Ibiza 20 Touring som har vært under! skeptisk?

snurresprett

Recommended Posts

Båt av denne typen som har vert under er jeg ikke noe redd for.

Motor derimot er jeg mer redd for, problemet er først og fremst det elektriske i motoren.

Og har den vert under slatvann må du ha i regnestykket at alt el bør byttes på sikt.

Selger som er usikker på om motor har vert under vann :thumbsdown:

Det er jeg 100% sikker på at han vet vist han har kjøpt den fra et forsikringselskap.

Hvorfor var den under vann

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

forsikringsselskaper er veldig sparsommelige med å gi informasjon om båter de selger, de deler så lite som mulig for å være sikre på at de ikke kan sitte igjen med noe ansvar. Hvis de sier at motoren ikke har vært under vann og det viser seg at den har det, har de ansvar. De overlater alt slikt til kjøper.

Dette gjelder de selskapene jeg/bekjente har handlet vrak av.

den var i Stavanger visstnok, selger hevder hardnakket at man ikke kan se tegn til at den har vært under, og han er båt-mekaniker som sagt..

han hadde vel ikke gitt garanti dersom han hadde vært usikker på om motoren duger?

aner ikke 100% på hvorfor den var under.. han sa den hadde ligget lenge på land før han kjøpte den.

Jeg hadde turt og gi 3 mnd garanti.

Hadde en båt selv som var under, fikk beskjed om at alt var byttet av kabler.

1 år etter begynnte ting og kutte ut.

Og da måtte de bytte det som ikke var byttet. (var ikke så vanskelig og se etter et år i bruk..)

Men spørsmålet blir litt: Hvorfor fikset ikke if båten selv? Vist det bare var den som hadde vert litt under?

Da hadde det jo kun vert noen ledninger.

Ikke lett og bli klok på :crazy:

Og det er en risiko.

Et annet tips også er at vist du skal bruke båten i havet, så er det en båt som SLÅR masse! Det er alt for flatt skrog på den i forhold til fart.

(Bare et tips fra en som var misfornøyd selv).

båten er eldre en 1997 dette er en av di første ibiza 20 touring som er laget.

ca 1993-94 mod har ikke rustfrie fortøyning pulerter.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Denne båten er definitivt nyere enn 1995-model som jeg selv hadde i tre sesonger å dømme av setene, lukedekslene bak og plassering av vask/dusj etter det jeg kan huske.

Det er meget trangt under dekk/"kabin" og bruk av toalettet er en øvelse forbeholdt de myke og korte, i allefall mykere og kortere enn det jeg er.

For hard i sjøen, og legger seg en del over, men bra kvalitet og veldig sosial båt samt at i dårlig vær kan noes stå ute og fiske mens andre kan vøre under kalsje og drikke kaffe.

Opphenget til luken inn til kabin er en svakhet.

Jeg hadde ikke vært så bekymret for at båten hadde vært under (avhengig av grad/årsak osv), men en motor som har vært under hadde jeg aldri følt meg trygg på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

så det er ikke nødvendigvis så enkelt og se om den har tatt skade av vannet før etter et drøyt år?

båten gikk under i fjor..

Min erfaring er det ja.

Ledninger osv kan se bra ut men etter en stund irrer dette mye og man kan nesten tømme ut "ledningen" av gumien.

Mekanisk er det ikke så vanskelig og redde motoren men elektrisk, der må alt byttes. (ellers er det normalt bare et spørsmål om tid før man får problemer..

Hiver meg på de andre her som sier at man etter en sesong 2 eller 3 erfaringsmessig begynner å få irre problemer på det elektriske som har vært under vann på en påhengsmotor, samtidig som de store metall delene klarer seg helt fint.

Kan godt være et godt kjøp, men finn ut mest mulig om motor og kalkuler med at den har vært under vann og kan bli katta i sekken etterhvert. Man klarer ikke å se på en riktig konservert motor om den nylig har badet i saltvann eller ikke. Prisen synes jeg var ok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...