Jump to content

Er 98 mod. mercedes 220 dieselmotor egnet for marinisering?


Finnmarkingen

Recommended Posts

Denne motoren heter OM 611, du kan jo søke litt på utenlandske båt-diesel-fora. Ett problem med marinisering av moderne motorer, både bensin og diesel, er at innsprøytingssystemet bruker en såkalt "hot-wire" luftmassemåler. Denne tåler ikke saltholdig luft særlig lenge. Du må altså gjøre om litt på motorstyringen. En MAP-sensor styrt ECU er det du trenger. Med mindre du finner en resept på marinisering som du vil prøve deg på ville jeg avtalt med et motortrimmingsverksted som kan bygge om for deg. Så trenger du vannkjølt eksosmanifold. Jeg vet om en som har laget sånne men det er ganske dyrt. Vannkjølt turbinhus er selvfølgelig en fordel, men mange motorer går uten. Men isolér godt for her kan det fort fata ti. Sørg for å få med hjerneboks, tenningsnøkkel og tenningslås for den har startsperre. Hvis motoren har gått med automat mangler den svinghjul. Marinisering kan fort bli dyrere enn selve motoren......

Link to post

Denne motoren har ikkje blitt levert i w124, men i w203 og w210. Kjent som ein av dei mindre bra mercedesmotorane. Snakka ein om motorar i denne effektklassen vil eg tru 250 diesel er betre. Men alle desse mercedesmotorane utan turbo vil eg tru passar dårlig i båt pga at dei treng mykje turtal for å utvikle hk og nm. Ikkje noko bra for ein planande båt i alle fal. Eg e mercefreak på min hals, men ser begrensingane som båtmotor

Link to post

Ytelsemessig høyrer denne heime på 70-talet. 2,1 liters sugediesel uten turbo. Har høyrt at dieselpumpe e eit svakt og dyrt punkt på desse. Hadde eg vore deg hadde eg prøvd å fått tak i ein 90 - talls ford transit turbodiesel motor. Desse får du tak i billig, og du får alt du treng til marinisering frå uk, feks lancing marine. Antagelig eit mykje meir fornuftig valg. Helsing ein mercedesentusiast :)

Link to post

De ruller da noen km disse motorene. Jeg hadde en som hadde rullet 550.000, men da var det på tide med en overhaling, det gikk en liter olje pr. tank med diesel jeg kjørte. Er det byttet dieselpumpe på den, er det vel ingen fare for at den ryker igjen.

Dette er vel såvidt jeg vet mercedes sin første diesel med 4 ventiler pr. sylinder. Det b urde vel og la seg gjøre og turbokonvertere disse uten at det går nevneverdig utover levetid? Kommer jo fra fabrikk med underspylte stempler f.eks.

Link to post

Takk for gode og utfyllende svar :smiley: . Da slår jeg fra meg dette prosjektet.

 

Skulle bruke motoren i en gammel viksund, og hadde ikke planer om ¨å hente ut mer enn ca 65-70 hk av den. Vannkjølt eksosmanifold bygger jeg selv, så selve mariniseringa hadde ikke trengt å bli så veldig kostbar. Ombygging/omprogramering av hjernen kunne nok blitt adskillig dyrere.

 

Båten blir sannsynligvis solgt slik den står.

 

Svenn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...