Finnmarkingen Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 Har en 98 mod mercedes 220 diesel for hånden som jeg har lyst til å marinisere, men vet ikke om denne er egnet. Er det noen som kan fortelle meg om denne kan brukes eller ikke? Og hvorfor er den egnet/uegnet? Svenn Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Denne motoren heter OM 611, du kan jo søke litt på utenlandske båt-diesel-fora. Ett problem med marinisering av moderne motorer, både bensin og diesel, er at innsprøytingssystemet bruker en såkalt "hot-wire" luftmassemåler. Denne tåler ikke saltholdig luft særlig lenge. Du må altså gjøre om litt på motorstyringen. En MAP-sensor styrt ECU er det du trenger. Med mindre du finner en resept på marinisering som du vil prøve deg på ville jeg avtalt med et motortrimmingsverksted som kan bygge om for deg. Så trenger du vannkjølt eksosmanifold. Jeg vet om en som har laget sånne men det er ganske dyrt. Vannkjølt turbinhus er selvfølgelig en fordel, men mange motorer går uten. Men isolér godt for her kan det fort fata ti. Sørg for å få med hjerneboks, tenningsnøkkel og tenningslås for den har startsperre. Hvis motoren har gått med automat mangler den svinghjul. Marinisering kan fort bli dyrere enn selve motoren...... Sitér dette innlegget Link to post
sondrev Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Om det er 220 dieselen fra W124 så burde jo det være gode greier om man får marinisert den, for det er jo SINNSYKT holdbare motorer... Har en E300 nå, og den også er jo sinnsykt holdbar og aldri noe gale med! Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Denne motoren har ikkje blitt levert i w124, men i w203 og w210. Kjent som ein av dei mindre bra mercedesmotorane. Snakka ein om motorar i denne effektklassen vil eg tru 250 diesel er betre. Men alle desse mercedesmotorane utan turbo vil eg tru passar dårlig i båt pga at dei treng mykje turtal for å utvikle hk og nm. Ikkje noko bra for ein planande båt i alle fal. Eg e mercefreak på min hals, men ser begrensingane som båtmotor Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Stiller meg bak magnumlars på denne, de 95 hk'ene komemr først ved 5000 omdreininger. fra 1000-~3000 er motoren rett og slett dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 i w203 og w210. Kjent som ein av dei mindre bra mercedesmotorane. Vet du noe om hva som er av problemer med denne? Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Ytelsemessig høyrer denne heime på 70-talet. 2,1 liters sugediesel uten turbo. Har høyrt at dieselpumpe e eit svakt og dyrt punkt på desse. Hadde eg vore deg hadde eg prøvd å fått tak i ein 90 - talls ford transit turbodiesel motor. Desse får du tak i billig, og du får alt du treng til marinisering frå uk, feks lancing marine. Antagelig eit mykje meir fornuftig valg. Helsing ein mercedesentusiast :) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 De ruller da noen km disse motorene. Jeg hadde en som hadde rullet 550.000, men da var det på tide med en overhaling, det gikk en liter olje pr. tank med diesel jeg kjørte. Er det byttet dieselpumpe på den, er det vel ingen fare for at den ryker igjen. Dette er vel såvidt jeg vet mercedes sin første diesel med 4 ventiler pr. sylinder. Det b urde vel og la seg gjøre og turbokonvertere disse uten at det går nevneverdig utover levetid? Kommer jo fra fabrikk med underspylte stempler f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Alt går an, men er det økonomisk forsvarlig? For min del trur eg det ville betydd litt at det var kurante mariniseringsdeler tilgjengelig. Mercedes hadde vel andre 4v dieselmotorar som kom på same tid,dei kom i alle fal med 2,5-20v 113hk, samt 3,0-24v 136hk i 1993 Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Av disse så hadde 2.5 og 3.0 literen også turbo med henholdsvis 150 og 177hk. Så er det også denne 290td, 129hk, forørvrig også en 4v motor. Men den passer liksom ikke inn i resten av linjen i forhold til effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmarkingen Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Takk for gode og utfyllende svar . Da slår jeg fra meg dette prosjektet. Skulle bruke motoren i en gammel viksund, og hadde ikke planer om ¨å hente ut mer enn ca 65-70 hk av den. Vannkjølt eksosmanifold bygger jeg selv, så selve mariniseringa hadde ikke trengt å bli så veldig kostbar. Ombygging/omprogramering av hjernen kunne nok blitt adskillig dyrere. Båten blir sannsynligvis solgt slik den står. Svenn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.