Maika Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 Jeg har en VP MD2030 fra 1999 som er tett i kjølvannssystemet, og har kjøpt en flaske systemrens. På den står det at sinkanoder må fjernes før bruk, og at motoren gjerne må kjøres et par turer før den står i et par dager. De eneste sinkanodene jeg (vet om) at jeg har er på drevet. Gjelder dette motorer som kanskje har sinkanoder på varmeveksler e.l., eller menes det at jeg faktisk skal fjerne de på drevet (noe som er relativt upraktisk i.o.m at disse er under båten)? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Det menes kun Zinkanodene som er i kjølesystemet på motoren . Vet ikke om din motor har dette , og det du risikerer er at hvis det allikevel er anoder i kjølesystemet ditt vil systemrensen "rense" bort zinken , som uansett skal byttes hvert år. Det er vel sjøvannssiden du skal rense , og da kan du selvfølgelig ikke kjøre motoren med systemrens uten å lage en sløyfe . Men jeg ville nok brukt sterk blanding , 1 liter høres lite ut. Men søk på"systemrens" her på båtplassen så finner du mye god info før du setter i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Takk for svar! Det er ferskvannssiden jeg skal rense, og blandingsforholdet skal være ca 20%. Volumet er på 4,5 l, så det burde passe. Har ikke sett at jeg har anoder på/i motoren, og ser heller ingenting om dette i verkstedsmanualen annet enn på drevet, så da tipper jeg det er tut og kjør:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.