Jump to content

Mine og dine tips til service og vedlikehold på Mercruiser 1.7 DTI

MB Angst

Recommended Posts

Her tenke eg å starte ein samletråd tråd om tips på service og vedlikehold på Mercruiser 1.7 DTI . Venligst ikkje noko store debattar, men meir dine tips, råd, triks eller idear..

Eg kan byrja med tips om den viktige wastegate ventilen som slipper ut overtrykket frå turboen. Denne kan kile seg, med påfølgande motorras i verste tillfelle.

<https://baatplassen.no/i/topic/83906-mercruiser-17-dti-2003-er-treig-aa-starte-normal-eller-ikkje/page__fromsearch__1>

Eg har også byrja på min første store service på denne maskina. Då tenkte eg å bytte frostvæske. Men spørsmålet er... kva farge skal eg ha. Dersom eg søker på izuzu maskina får eg blå, men på opel sin versjon er svaret rødt. Instruksjonsboka seier ikkje noko om kva type.

Redigert av MB Angst (see edit history)

Ja til heilårsbruk av båt

1.7 dti.zip

Då tenkte eg å bytte frostvæske. Men spørsmålet er... kva farge skal eg ha.

Skiftet på min. Var blå og fylte opp med blå igjen.

Annet greit punkt å ta med er sink. Nederste på intercooler og bak på varmeveksler er de som tæres mest hos meg.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kanskje litt på siden men muligens i kategorien preventivt vedlikehold:-) ; Har noen av dere dieselfilter/vannutskiller i tillegg til det som er montert på motoren? Min båt er 5 år nå og det er vel å anta at dieseltanken ikke er så ren som den var ny lenger.

Har kun det filteret som er montert på motoren, ikke noe mer. Er varsel i filteret for vann, så jeg går ut fra at det er vannutskiller i det.

Tenker i samme baner som bil. Har hatt VAG med diesel i 15 år uten problemer, og alle disse har kun et filter med tappemulighet.

Skifte av kjølevæske :

:smiley:

Når det gjeld frostvæske er ikkje fargen så viktig har eg funnet ut. Det er typen som er viktig. Blanding av ulike typar væske kan føre til korosjon og at systemet kloggar seg. (kan det vere det som skjer med deg flipflap?) Denne motoren må ha ei Silikat-fri og EtylenGlykol basert frostvæske.(side 1B-25 i manual.) Dette står bakpå. Eg gjekk for ei G30 longlife ferdigblanda. Omlag 7 liter.

Ref tegning side 27 er dreneringsplugg på babord sida, lavt nede omlag midt på maskina. Det anbefalast å ha ein god plan på motak av væska som skal ut. Eg lot det gå i kjølsvinet for å suge det opp etterpå med Wet/dry støvsugaren min. Fyll opp med ny fin væske, la setle. Kjøyr motor litt, og topp opp. Dette skal gjerast kvart 2.-3. år, og hindrar korosjon i systemet.

Lykke til

Redigert av MB Angst (see edit history)

Ja til heilårsbruk av båt

1.7 dti.zip

• 1 måned senere...

Tråder som dette er glimrende. Etter å ha fungert som Big Brother på forumet lenge, prøver jeg meg på mitt første innlegg/spørsmål. Hvor får jeg tak i sinkstavene som sitter på selve motoren (Mercruiser 1,7 DTI 2004 modell i Rogaland))? Regner med jeg må skifte disse etter å ha kjørt systemrens gjennom motoren.

Redigert av joml (see edit history)

Hei

Har en slik motor stående i garasjen og har nettopp kjøpt zink staver på eurofritid i Bergen, mye billigere enn hos mercruiser.

Forøvrig så står det på systemrens flaskene at zinken skal fjernes før du kjører systemrens i systemet.

Gjorde nettopp det samme på min motor og rensen klarte ikke å løse opp driten som satt i kjøleren, måtte demontere for å stake den opp.

• 7 måneder senere...

Holder på å ta service selv på en 1.7 DTI. Holder på å skifte anode. Her har jeg fått et problem. De laverste to anodeplugger (ved intercooleren) satt så pass godt fast at når jeg skrudde de ut kom de ut med en gjenget hylse på. Dvs. jeg skrudde ut en hylse der anodepluggene satt inni. Hva gjør jeg nå?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Rens intercooler og varmeveksler jevnlig. Bygger seg opp noen hvit klumper her.

Hei.

Renset varmeveksleren i våres, var relativt enkelt å ta den ut og rense med systemrens., men hvordan gjør jeg det samme med intercooleren, har jeg oversett noe, eller er det en masse demontering for å komme til der ?

på forhånd takk for svar.

mvh Lars

• 5 år senere...

Jeg har nettopp renset varmeveksler på min 1.7 dti. Den var svært tett. Den hadde ikke vært åpnet før. skruene var fortsatt lakkerte. Det lå også to knekte anoder før varmeveksleren så det ble en klar bedring på kjøling. Jeg tenkte også rense intercooler. Har noen tips til hvordan dette utføres? Båten står på vannet.  

På forhånd takk!

Mvh Trond

Er usikker på om det kommer vann inn hvis du kobler av slange inn på intercooler. I så fall må det sikres.

Ville i tatt ut anoder, stengt innløpet og fylt intercooler med systemrens gjennom utløpet. Latt det stå med denne blandingen et til to døgn. Inn med anoder, koble på slanger og starte opp.

Min erfaring er at intercooler ikke gror særlig igjen, så om du ikke har klare indikasjoner på at den er tett ville jeg ventet til båten er på land med denne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...