MB Angst Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 (redigert) Her tenke eg å starte ein samletråd tråd om tips på service og vedlikehold på Mercruiser 1.7 DTI . Venligst ikkje noko store debattar, men meir dine tips, råd, triks eller idear.. Eg kan byrja med tips om den viktige wastegate ventilen som slipper ut overtrykket frå turboen. Denne kan kile seg, med påfølgande motorras i verste tillfelle. <https://baatplassen.no/i/topic/83906-mercruiser-17-dti-2003-er-treig-aa-starte-normal-eller-ikkje/page__fromsearch__1> Eg har også byrja på min første store service på denne maskina. Då tenkte eg å bytte frostvæske. Men spørsmålet er... kva farge skal eg ha. Dersom eg søker på izuzu maskina får eg blå, men på opel sin versjon er svaret rødt. Instruksjonsboka seier ikkje noko om kva type. Redigert 2.Mai.2012 av MB Angst (see edit history) Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
flipflap Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Rens intercooler og varmeveksler jevnlig. Bygger seg opp noen hvit klumper her. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 MB Angst skrev On 2.5.2012 at 17.55: Då tenkte eg å bytte frostvæske. Men spørsmålet er... kva farge skal eg ha. Skiftet på min. Var blå og fylte opp med blå igjen. Annet greit punkt å ta med er sink. Nederste på intercooler og bak på varmeveksler er de som tæres mest hos meg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ibiza 1 Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Kanskje litt på siden men muligens i kategorien preventivt vedlikehold:-) ; Har noen av dere dieselfilter/vannutskiller i tillegg til det som er montert på motoren? Min båt er 5 år nå og det er vel å anta at dieseltanken ikke er så ren som den var ny lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Har kun det filteret som er montert på motoren, ikke noe mer. Er varsel i filteret for vann, så jeg går ut fra at det er vannutskiller i det. Tenker i samme baner som bil. Har hatt VAG med diesel i 15 år uten problemer, og alle disse har kun et filter med tappemulighet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
MB Angst Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 (redigert) Skifte av kjølevæske : Når det gjeld frostvæske er ikkje fargen så viktig har eg funnet ut. Det er typen som er viktig. Blanding av ulike typar væske kan føre til korosjon og at systemet kloggar seg. (kan det vere det som skjer med deg flipflap?) Denne motoren må ha ei Silikat-fri og EtylenGlykol basert frostvæske.(side 1B-25 i manual.) Dette står bakpå. Eg gjekk for ei G30 longlife ferdigblanda. Omlag 7 liter. Ref tegning side 27 er dreneringsplugg på babord sida, lavt nede omlag midt på maskina. Det anbefalast å ha ein god plan på motak av væska som skal ut. Eg lot det gå i kjølsvinet for å suge det opp etterpå med Wet/dry støvsugaren min. Fyll opp med ny fin væske, la setle. Kjøyr motor litt, og topp opp. Dette skal gjerast kvart 2.-3. år, og hindrar korosjon i systemet. Lykke til Redigert 5.Mai.2012 av MB Angst (see edit history) Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
MB Angst Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 https://baatplassen.no/i/topic/90815-mercruiser-17-dti-service-manual-maskin-og-drev-pdf-i-zip-mappe/ Her er Mercruiser 1,7 DTI og Alpa One Gen II service manual til nedlasting. Begge ligg i ei zip fil. Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
MB Angst Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 No ligg faktisk fila under her i signaturfeltet. Lettare kan det ikkje bli Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Jens_P Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Du har tilgang til å laste ned mye her også. http://download.brun...e.com/download/ Også noe på norsk. Let gjerne opp din års-modell da det er gjort enndringer over tid. (Bl.a. mengde ved oljeskift.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
joml Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Tråder som dette er glimrende. Etter å ha fungert som Big Brother på forumet lenge, prøver jeg meg på mitt første innlegg/spørsmål. Hvor får jeg tak i sinkstavene som sitter på selve motoren (Mercruiser 1,7 DTI 2004 modell i Rogaland))? Regner med jeg må skifte disse etter å ha kjørt systemrens gjennom motoren. Redigert 27.Juni.2012 av joml (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Hei Har en slik motor stående i garasjen og har nettopp kjøpt zink staver på eurofritid i Bergen, mye billigere enn hos mercruiser. Forøvrig så står det på systemrens flaskene at zinken skal fjernes før du kjører systemrens i systemet. Gjorde nettopp det samme på min motor og rensen klarte ikke å løse opp driten som satt i kjøleren, måtte demontere for å stake den opp. Sitér dette innlegget Link to post
joml Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Takk for svar. Prøver Eurofritid. Håper å få løst opp dritten uten å stake... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 (redigert) Holder på å ta service selv på en 1.7 DTI. Holder på å skifte anode. Her har jeg fått et problem. De laverste to anodeplugger (ved intercooleren) satt så pass godt fast at når jeg skrudde de ut kom de ut med en gjenget hylse på. Dvs. jeg skrudde ut en hylse der anodepluggene satt inni. Hva gjør jeg nå? Redigert 28.Januar.2013 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ztein Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 (redigert) Hei, fikk du ut gjengene i godset i tillegg til selve bronsepluggen med Anoden i? Da må du få gjenget hullet i kjøleren osv.. Jeg har skrudd endel å denne motoren og har lagt ut noen bilder her: http://pinterest.com/zteinr/mercruiser-1-7-tdi/ Mvh Stein Riise Bergen Redigert 1.April.2013 av Ztein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slach Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Noes som vet hvor jeg kan få tak i evnt laste ned en bruker manual til denne motoren? altså en Mercruiser 1,7 diesel. Sitér dette innlegget Link to post
gaustabl Svart 13.September.2016 Link til dette innlegget Svart 13.September.2016 flipflap skrev On 2.5.2012 at 18.20: Rens intercooler og varmeveksler jevnlig. Bygger seg opp noen hvit klumper her. Hei. Renset varmeveksleren i våres, var relativt enkelt å ta den ut og rense med systemrens., men hvordan gjør jeg det samme med intercooleren, har jeg oversett noe, eller er det en masse demontering for å komme til der ? på forhånd takk for svar. mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bjørntvedt Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Jeg har nettopp renset varmeveksler på min 1.7 dti. Den var svært tett. Den hadde ikke vært åpnet før. skruene var fortsatt lakkerte. Det lå også to knekte anoder før varmeveksleren så det ble en klar bedring på kjøling. Jeg tenkte også rense intercooler. Har noen tips til hvordan dette utføres? Båten står på vannet. På forhånd takk! Mvh Trond Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Er usikker på om det kommer vann inn hvis du kobler av slange inn på intercooler. I så fall må det sikres. Ville i tatt ut anoder, stengt innløpet og fylt intercooler med systemrens gjennom utløpet. Latt det stå med denne blandingen et til to døgn. Inn med anoder, koble på slanger og starte opp. Min erfaring er at intercooler ikke gror særlig igjen, så om du ikke har klare indikasjoner på at den er tett ville jeg ventet til båten er på land med denne. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bjørntvedt Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Takk for kjapt svar! Kjøling ble betydelig bedre etter rens av veksler. Da tror jeg jeg venter med intercooler evt til jeg har den på land til høsten. Mvh Trond Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.