Jump to content

Telenor VHF - hjertesukk...


bjornas

Recommended Posts

Jeg har i tidligere tråder gitt uttrykk for at jeg mener det er viktig "å støtte" Telenor Maritim Radio ved å betale årlig lisensavgift. Det gjør jeg med glede. Og jeg mener også det er greit at Kystvakten får anledning til å kontrollere om VHF-lisens er betalt.

 

Men jeg må innrømme at min "lojalitet" til Telenor fikk seg en liten knekk i dag: På et herværende D5L kurs fikk jeg snusen i at VHF-sertifikatet nå er "endret", visstnok som følge av nytt pensum (GMDSS osv). Nå leste jeg nettopp dette pensumet da jeg tok VHF-sertifikatet for 2 år siden. Jeg er mao helt oppdatert med det siste i pensum. Det var bare det at formatet på sertifikatet var endret, fra en "skolebevistype" til en "bankkorttype". Jeg har ikke tatt noen ny eksamen, og jeg kan akkurat det samme som jeg kunne fra før.

 

Jeg hadde imidlertid lyst på det nye formatet, fordi jeg har tidligere erfaringer med sertifikater som bare "faller bort" dersom man ikke konverterer / oppdaterer dette fortløpende (ex. kl CEDE førerkortet mitt...).

 

I min naivitet spurte jeg ikke om prisen. I dag dumpet imidlertid en faktura på kr. 500,- for sertifikattjenester. For hva? Ingen ny eksamen - bare produksjon av et nytt kort. Men hadde jeg visst det, skulle jeg jo bare beholdt det gamle...?

 

Hva skal jeg gjøre? Protestere? Klage til PT-tilsynet på prisene til monopolisten Telenor? Eller bare bite det hele i meg?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Synes du legger skylden på feil instans her - Telenor er pålagt av den Norske stat å drive med utstedelse av sertifikater i den maritime sektoren.

Hadde du husket fra kurset når du tok dit VHF/SRC sertefikat så hadde du sikkert kommet på at det aldri går ut. Et VHF/SRC sertefikat varer livet ut, men kan indrives ved uvettig bruk.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

...

Jeg hadde imidlertid lyst på det nye formatet, fordi jeg har tidligere erfaringer med sertifikater som bare "faller bort" dersom man ikke konverterer / oppdaterer dette fortløpende (ex. kl CEDE førerkortet mitt...).

 

I min naivitet spurte jeg ikke om prisen. I dag dumpet imidlertid en faktura på kr. 500,- for sertifikattjenester. For hva? Ingen ny eksamen - bare produksjon av et nytt kort. Men hadde jeg visst det, skulle jeg jo bare beholdt det gamle...?

 

Hva skal jeg gjøre? Protestere? Klage til PT-tilsynet på prisene til monopolisten Telenor? Eller bare bite det hele i meg?

 

Hei bjornas!

 

Prisen du har betalt kan tyde på at du har foretatt en konvertering, fra det gamle VHF-serifikat til SRC/VHF. Som du er inne på så stilles det andre krav til SRC, dette har med GMDSS og kunnskap om bruk av DSC å gjøre.

 

Det er altså ikke fullt så enkelt som at du har kjøpt et nytt VHF-sertifikat i kreditkort-format :crazy:

 

Mer info om dette her: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=584

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Såvidt jeg kan se er du blitt overfakturert... prislisten sier tydelig 250,- for duplikatutstedelse, og det er jo det det er. Konvertering fra gammelt sertifikat (og da er det ikke snakk om hva slags papir det er på) koster 500,-

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 3 måneder senere...

http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=584

 

Det står at ved konvertering av mitt gamle sertifikat (1987) så skal jeg oppdatere meg selv på SRC ved å lese i et hefte, ELLER jeg kan ta et SRC-kurs??! Jeg tror jeg velger å "oppdatere meg" selv jeg. Eller skal det forstås på annen måte som gikk meg hus forbi her?

 

-Det er jo ikke akkurat rakettvitenskap heller...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Det står at ved konvertering av mitt gamle sertifikat (1987) så skal jeg oppdatere meg selv på SRC ved å lese i et hefte, ELLER jeg kan ta et SRC-kurs??! Jeg tror jeg velger å "oppdatere meg" selv jeg. Eller skal det forstås på annen måte som gikk meg hus forbi her?

Bortsett fra at du må vise kvittering for at du har kjøpt pensumheftet ved konvertering.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Bortsett fra at du må vise kvittering for at du har kjøpt pensumheftet ved konvertering.

 

Aah.... He he! Ja det skal vel la seg gjøre. Får håpe de har register på oss, for jeg vet da pokker hvor jeg har lagt den gamle lefsa jeg fikk på VO-kontoret i Porsanger i sin tid, etter en uke på skolebenken...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Aah.... He he! Ja det skal vel la seg gjøre. Får håpe de har register på oss, for jeg vet da pokker hvor jeg har lagt den gamle lefsa jeg fikk på VO-kontoret i Porsanger i sin tid, etter en uke på skolebenken...

 

Ja alle som har tatt og har bestått står i ett register, ta ev kontakt med nærmeste kystradiostasjon, og de kan finne frem til dit sertefikatnr.

Vil tro at denrøde lappen også kan konverteres (har en selv - kuriositet?) men må nok også vise til at du har lest/kjøpt boka med det nye pensumet - pga DSC som vel ikke var påtenkt den gangen vi fikk det generelle radiotelegrfisertefikatet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Da jeg tok VHF sertifikat i Marinen i 95 fikke jeg beskjed om at det gjaldt på livstid ihvertfal

 

 

Jada, men de nye radioene er registrert på "ID" med DSC, og du få ikke registrert en slik en på deg med lisens og kallesignal med mindre du altså "beviser" at du har kjøpt boka, og oppgraderer ditt sertifikat. Det er der mange av oss er nå. :)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Hadde du husket fra kurset når du tok dit VHF/SRC sertefikat så hadde du sikkert kommet på at det aldri går ut. Et VHF/SRC sertefikat varer livet ut, men kan indrives ved uvettig bruk.

Kan virkelig en papirlapp i en plastlefse holde livet ut? Å bytte til bankkort-formatet er vel igrunnen en forutsetning for å oppnå den litt spesielle forståelsen du har av at sertifikatet varer livet ut? En gjennomsnittlig grisk bank klarer det til en brøkdel av prisen, og da er det både mer admin og teknologi involvert.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Ingen ting om at "papirlappen" holder livet ut, men det sertefikatet du tok er godkjent livet ut - om du ikke misbruker det da.

Vel en middels "grisk" bank trykker ikke kort med det Norske riksvåpen på.

Eh, ja, men dette handlet altså om det fysiske sertifikatet, som ikke nødvendigvis varer like lenge som sertifikatholderen. Og så må du nesten forklare hva riksvåpenet har med saken å gjøre? Mine bankkort har hologram, brikke, magnetstripe, bank-axept og Visa-logo/Mastercard-logo, burde ikke det kostet tusenvis av kroner og banke riksløven ned i støvlene?

Link to post

Hva skal jeg "fornye" for da Helge? :D

-Ser ut som du har greie på dette. Veldig kjekt å få korrekt info fra dere!!

 

Med SRC-sertifikat så kan du dokumentere at du har de kunnskapene som skal til for å betjene VHF m/ DSC og er kjent med bl.a. de nød-prosedyrene som gjelder for dette systemet. Det gamle VHF-pensumet inneholdt ikke noe om DSC. Derfor skal alle som har ansvaret for en "moderne" VHF m/DSC ha SRC-sertifikat.

 

Dette med VHF i båt er egentlig 3-delt;

1. du kan gå i butikken og kjøpe en VHF uten videre, men

2. du kan ikke ta den i bruk uten at den er registrert (lisens).

3. den som har ansvaret for radioen ombord må ha sertifikat. (Dette trenger nødvendigvis ikke å være båteier, men i en lystbåt som man ofte bruker alene vil det i praksis være det.)

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Med SRC-sertifikat så kan du dokumentere at du har de kunnskapene som skal til for å betjene VHF m/ DSC og er kjent med bl.a. de nød-prosedyrene som gjelder for dette systemet. Det gamle VHF-pensumet inneholdt ikke noe om DSC. Derfor skal alle som har ansvaret for en "moderne" VHF m/DSC ha SRC-sertifikat.

 

Dette med VHF i båt er egentlig 3-delt;

1. du kan gå i butikken og kjøpe en VHF uten videre, men

2. du kan ikke ta den i bruk uten at den er registrert (lisens).

3. den som har ansvaret for radioen ombord må ha sertifikat. (Dette trenger nødvendigvis ikke å være båteier, men i en lystbåt som man ofte bruker alene vil det i praksis være det.)

 

mvh

Helge

 

 

Jeg tok VHF-sertifikatet i 1988 (VO-Porsanger). Fikk et stort papphefte med faststiftet bilde. Har selvsagt benyttet maritim VHF jevnlig, og dessuten jobbet med opplæring av soldater i samband. Dog, DSC-funksjonene har jeg ikke vært borti. Kjøpte båt nylig hvor det fulgte med en håndholdt enhet. Den er ikke brukandes, så jeg kommer til å sette inn en stasjonær stasjon nå. Denne skal selvsagt registreres på meg. Og alle slike nye enheter har jo mulighet for SRC ved tilkopling av kompatibel GPS-enhet. Skal selvsagt sette meg inn i hvordan denne brukes! Men det jeg lurer på da er om det faktisk er påkrevd at jeg kjøper kursheftet og oppgraderer sertifikatet mitt før jeg i det hele tatt får registrert lisens på den nye enheten, eller om det kun er opp til meg å være oppdatert på nye prosedyrer som bruker av stasjonen.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...