Jump to content

Telenor VHF - hjertesukk...

bjornas

Recommended Posts

Med SRC-sertifikat så kan du dokumentere at du har de kunnskapene som skal til for å betjene VHF m/ DSC og er kjent med bl.a. de nød-prosedyrene som gjelder for dette systemet. Det gamle VHF-pensumet inneholdt ikke noe om DSC.

Jeg kan ikke huske annet enn at DSC var pensum da jeg tok mitt sertifikat i 2005. Hvis jeg forstår deg rett så er ikke dette god nok dokumentasjon på at jeg har de kunnskapene som skal til for å betjene VHF m/DSC. Mitt sertifikat må derfor "konverteres", noe som koster dobbelt så mye som å få et "duplikat", som ville vært tilstrekkelig om jeg hadde tatt sertifikatet ett år senere. I begge tilfellene skal det kun sendes inn et søknadsskjema, og betale fakturaen som kommer i posten.

Det er mulig det er jeg som har litt tungt for det, men jeg begriper altså ikke hva som er forskjellen på "konvertering" og "duplikat", og ikke minst hvorfor konverteringen er dobbelt så dyr som den allerede astronomiske prisen for et duplikat.

En forklaring mottas med takk... :pray:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

... Men det jeg lurer på da er om det faktisk er påkrevd at jeg kjøper kursheftet og oppgraderer sertifikatet mitt før jeg i det hele tatt får registrert lisens på den nye enheten, eller om det kun er opp til meg å være oppdatert på nye prosedyrer som bruker av stasjonen.

Nei du trenger ingen dokumentasjon på SRC-sertifikat for å få lisens på VHF m/DSC.

Men det er altså ditt ansvar å sørge for at du har/får de kvalifikasjonene og papirene som skal til for å betjene utstyret, så for all del, kjøp VHF m/DSC :thumbsup:

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Jeg kan ikke huske annet enn at DSC var pensum da jeg tok mitt sertifikat i 2005. Hvis jeg forstår deg rett så er ikke dette god nok dokumentasjon på at jeg har de kunnskapene som skal til for å betjene VHF m/DSC. Mitt sertifikat må derfor "konverteres", noe som koster dobbelt så mye som å få et "duplikat", som ville vært tilstrekkelig om jeg hadde tatt sertifikatet ett år senere. I begge tilfellene skal det kun sendes inn et søknadsskjema, og betale fakturaen som kommer i posten.

Det er mulig det er jeg som har litt tungt for det, men jeg begriper altså ikke hva som er forskjellen på "konvertering" og "duplikat", og ikke minst hvorfor konverteringen er dobbelt så dyr som den allerede astronomiske prisen for et duplikat.

En forklaring mottas med takk... :pray:

Jeg har ikke detaljkunnskap om dette, men Info med kontaktinfo kan du finne her: http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=584

mvh

Helge

Kanskje eg hadde fått svar ved å søke på BP, eller lese heile denne tråden...

Eg tok VHF kurs i vår, og har fått "lappen". Ombord i Albatross står det en VHF. Eg har ikkje foretatt meg noko vedr den, siden eg tenkte eg ville bytte den ut til noko nyere med dsc funksjon. Men kanskje eg likegodt skulle ordna det som skal til for å være registrert som eier av den gamle i første omgang?

På vhf'en står det en klistrelapp med to bokstaver og 4 tall. Er det eit nummer som er tildelt av telenor for den vhf'en kanskje?

Så besøkte eg telenor sine sider, via linken over her. Men eg blei ikkje sikker på kva skjema eg skal benytte. Eg veit heller ikkje kven den aktuelle vhf er registrert på i dag, då båten trulig har hatt fleire eierskifte uten å følge opp registrering mot telenor. Eg kjenner heller ikkje til Albatross sit mmsi nr, dersom det finnes. Eg såg på eine skjemaet at telenor etterspør det...

Tips ?

Om eg seinere oppgraderer vhf, så får eg heller ta ein ny runde.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei.

Dersom du går inn på denne linken og skriver inn kallesignalet (de to bokstavene og tallene du nevnte), får du opp MMSI nummeret og hvem VHF'n er registrert på.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kanskje eg hadde fått svar ved å søke på BP, eller lese heile denne tråden...

Eg tok VHF kurs i vår, og har fått "lappen". Ombord i Albatross står det en VHF. Eg har ikkje foretatt meg noko vedr den, siden eg tenkte eg ville bytte den ut til noko nyere med dsc funksjon. Men kanskje eg likegodt skulle ordna det som skal til for å være registrert som eier av den gamle i første omgang?

På vhf'en står det en klistrelapp med to bokstaver og 4 tall. Er det eit nummer som er tildelt av telenor for den vhf'en kanskje?

Så besøkte eg telenor sine sider, via linken over her. Men eg blei ikkje sikker på kva skjema eg skal benytte. Eg veit heller ikkje kven den aktuelle vhf er registrert på i dag, då båten trulig har hatt fleire eierskifte uten å følge opp registrering mot telenor. Eg kjenner heller ikkje til Albatross sit mmsi nr, dersom det finnes. Eg såg på eine skjemaet at telenor etterspør det...

Tips ?

Om eg seinere oppgraderer vhf, så får eg heller ta ein ny runde.

Ja dette er jo eit godt eksempel på det som ofte skjer; båt med VHF skiftar eigar både ein og fleire gongar utan at det blir meldt frå om. Og så kjem ein plutselig opp i ein kritisk situasjon og må ta VHFen i bruk, og brukar då det kallesignalet som står klistra på apparatet. Dette kallesignalet er då ofte uregistrert eller det kan tilhøyre ein annan båt og eigar. Dette skaper sjølvsagt ein del uklarheiter og ekstra oppklaringsarbeid i ein elles hektisk situasjon.

Det er veldig bra at du tek jobben med å få orden på dette i ditt tilfelle! :thumbsup: .

Som Lars H. skriv over så kan du søke på ITU og finne ut om kallesignalet er i bruk. Du kan også ta kontakt med kystradio eller lisensavdelinga.

Visst du ikkje kjenner tidlegare eigar av båt og VHF-lisens så berre søker du om ny lisens og deretter brukar det kallesignalet og MMSI-nr du då får tildelt. Kjenner du tidlegare eigar så kan du kanskje få han til å sende inn skjemaet om eigarskifte, i begge tilfelle kan du finne skjema HER

På VHF utan DSC er dette uproblematisk, på VHF med innprogrammert MMSI så må denne programmerast om ved nytt MMSI-nummer.

Lykke til :smiley:

mvh

Helge

Historikk på båten er kjent. Den er registrert i NOR. Men når vhf blei "oversett" veit eg ikkje ennå. Takker for link, eg skal ned i båten å finne det nr. Forrige eier hadde neppe vhf registrert på seg. Og eier før det bor laaangt i Nord, og er ingen ungdom....så det kan bli problematisk dersom eg må ein signatur.

Kanskje telenor er råd å snakke med og :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Historikk på båten er kjent. Den er registrert i NOR. Men når vhf blei "oversett" veit eg ikkje ennå. Takker for link, eg skal ned i båten å finne det nr. Forrige eier hadde neppe vhf registrert på seg. Og eier før det bor laaangt i Nord, og er ingen ungdom....så det kan bli problematisk dersom eg må ein signatur.

Kanskje telenor er råd å snakke med og :smiley:

Ja ok, til info så er det egne reglar for målepliktig fartøy, desse får tildelt kallesignal frå Sjøfartsdirektoratet og dette kallesignalet vil følge båten "livet ut". Så har båten eit kallesignal tildelt av SD så opplys om dette når du søker om lisens!

mvh

Helge

Det er nok ugler i mosen hos meg :saint: VHF er merket med nr LD2038 . Båter er reg LK3129. Eg fann ingen treff på linken til LarsH. På linken til telenor fra hev, er det fleire skjema. Eg er usikker på hvilket eg skal bruke ?

Det er ikkje så uvanlig at målepliktige båtar har, eller har hatt, to kallesignal, eitt som er tildelt av SD og eitt av telenor. Albatross/LK3129 er tildelt av SD og dette bør du opplyse om til telenor når du søker om lisens, så blir det nok ei ordning på det :wink: .

Du kan søke i SD sitt register her: http://www.nis-nor.no/S%C3%B8k/SkipAktuelleData.aspx

mvh

Helge

Då har iallefall eg sendt inn den nettbaserte søknaden om lisens :thumbsup: Eg lot ver å opplyse om det nr som stod på radioen, og oppgav berre båten sitt nr. Det er jo det er vil ha som kallenavn.

Får sikkert nytt mmsi nr og slik. Fann ikkje slik i basen til NOR.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...