Doldis Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 Har et eldre airmar ekkolodd i båten med 3-pins kontakt, men har en litt nyere Simrad kartplotter med 8-pins kontakt. Er det mulig og få disse til og kommunisere i det heletatt? kanskje adapter kontakt og få tak i? Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 ingen ideer i det heletatt her? kanskje noen vet hvor jeg kan forhøre meg om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Gå inn på Airmar sin hjemmeside og se, mener de hadde kryssreferansetabeller der en gang. Sitér dette innlegget Link to post
frsnd1 Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 hvilken type airmar lodd har du og hvilken plotter? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Om de 3 kontaktene på Airmar ekkoloddet er 12v, gnd og NMEA-ut, så bør det går, forutsatt at Simrad-potter har NMEA 0183 inngang. Jeg koblet en Airmar DST800 Smart-sensor med dybde, temp og fart til min Garmin 620 plotter her om dagen. Den kommuniserer på NMEA0183 til plotteren. Den kunne forøvrig melde om at det var 6,3 grader i lufta...siden båten står på land... Fin sommertemp... TA Sitér dette innlegget Link to post
Simson Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Hadde vært lettere å hjelpe deg om du forteller hvilke modeller du har av Simrad og Airmar. Simrad bruker jo Airmar-svingere, så det er ikke usansynlig at det skal gå an å få til. Kom med mer info så kan jeg prøve å finne ut av det, eventuelt så kan du finne din nærmeste forhandler på www.pronav.no og snakke med de. Redigert 14.Mai.2012 av Simson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Har en Simrad CP 31 kartplotter. Aner ikke hva ekkoloddet er. Ser bare at det står airmar på ledningen som kommer ut av boksen på skroget. Får ikke skrudd opp lokket. Kartplotteren er NMEA2000 kompitabel, men som sakt er det 8 pins NMEA kontakt på plotteren, mens på ledningen fra ekkoloddet er det bare 3 pins. Sitér dette innlegget Link to post
frsnd1 Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Du har alltså ikkje eit ekkolodd ombord, men berre svingeren? den delen som står på skroget har en ledning som ikkje er koplet til noe sted? i Så tilfelle kan du ikkje kople til svingeren, da CP31 ikkje har ekkolodd fuksjon, det er CE-plotterene som har. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Men hva slags kabel er det? Er det 3 like kabler, type rød, svart og blå eller hvit? Eller er det en coax-kabel? Hvis det er en slik Smart-sensor, altså en som sender NMEA, så skal en ikke trenge noe ekkoloddfunksjon i plotteren. Men den må kunne ta imot dybdedata da...men det kan jo mange plottere. Om du har mulighet, så kan du jo koble 12v på rød/svart, og se om du får signal av noe slag på den siste ledningen ca en gang eller to i sekundet. Kan jo også høre om sensoren lager en svak klikkelyd, da sender den iallefall signal til havbunnen... TA Redigert 14.Mai.2012 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Her er bilde av en lik airmar kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Simson Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Jeg tror du har en vanlig ekkoloddsvinger og ikke en "smartsensor" med NMEA-utgang. I så fall må den kobles til et apparat med innebygget ekkolodtransceiver, og det har ikke CP31... Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Hmmm det var kjedelig.... Men takk for hjelpen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.