Bustern Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 Hei! Handlet girolje hos min lokale Yamaha-pusher i dag. Fikk valget mellom tuber med GL-4 olje, eller en nyankommet litersflaske med GL-5 olje. Selger var usikker på GL-5 oljen på en F115 og ringte en hos importøren som svarte kjapt at den var det bare å bruke i giret. I boka står det bruk SAE 90, men intet om GL-versjon. Fra bilens verden vet jeg at rett olje må på rett sted avhengig om det er girkasse, diff eller diff med sperre. Derfor vil jeg jo tro at GL-5 skulle fungere greit. På burken står det for V8 og sterndrive. Er meget opptatt av kvalitet og bruk av riktige produkter, så er det noen som vet noe om dette, er jeg takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Nå har ikke jeg brukerhåndboken som dette står i, den burde i det minste yamaha-pusheren ha. Men bruker du GL-5 gjør du ikke noe feil. Sitér dette innlegget Link to post
Bustern Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Ok, ja da bruker jeg den... Snakket med en annen Yamaha-dude i dag som sa det samme, så da funker det vel bra.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bustern Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Min innebygde skepsis til mye, resulterte i litt omfattende surfing på oljen. Følgende fant jeg på et amerikansk nettsted: all I am saying is what the yamaha engineers conveyed to us at the last gearcase school I attended in jan 2011. the yamalube HD GL-5 synthetic was found NOT to properly lubricate BUSHINGS. the ONLY yamaha cases made with NO bushings are the 4.2L v6 AND the V8 cases. you take it from there. yamaha specifically DOES not reccomend GL-5 synthetic in any other cases, just the 4.2L v6 and the V8. Da blir jeg veldisk skeptisk til at teknisk person på Yamaha Marine i Norge sier GO! Videre fant jeg i denne linken; http://bwbmag.com/output.cfm?id=1891729§ionid=308 : "Most outboard companies recommend changing the gear oil every year or 100 hours, whichever comes first. Mercury advocates a 100-hour drain schedule in fresh water, and a 50-hour schedule in salt water. The Evinrude E-Tec outboards break tradition with their 3-year/300-hour interval when using their HPF-XR oil. Yamaha, Suzuki, Honda and Tohatsu all suggest their own gear lube or something similar to SAE 90 hypoid oil. The one exception is the Yamaha 350 hp V-8, which requires a special gear lubricant that is not to be used in other Yamaha outboards. Evinrude and Mercury recommend their own products exclusively — no substitutes." ... = den samme konklusjonen, nemlig at Yamahas GL-5 olje kun skal i V8-gir. Så hva skal man tro...? Er det amatører på Yamaha Norge? Tar de kun en lettversjon og sier "ja det går bra"... Hvem får problemer hvis giret havarerer og man kun har en mundtlig uttalelse... Jo, det er kunden... Nei, jeg får handle inn GL-4 og bli fornøyd.. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Med unntak av noen småmotorer,så er det ikke mye "bushings" å finne i yamaha gearhus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.