Jump to content

En eller to sink anoder på aksel

kurthelg

Recommended Posts

Normalt skal du ikke få vibrasjoner. Bare pass på å ikke montere sinken for tett inn mot stevnlager (cutlesslager). Da vil du kunne hindre/redusere vanngjennomstrømning i cutlesslager, og det kan igjen skape varmegang.

Holder vanligvis med 1 stk sink (pr aksel). På litt større båter har de ofte også en sentralplassert sink på skroget i bunnen, og akselen blir tilkyttet denne via slepering(er). Ser flere likevel velger å ha sink på aksel i tillegg

Redigert av olpi (see edit history)

Ja det er mulig det, skal prøve og måle hvor mye den slenger, kan det være at jeg har fått mer lyd i år siden aksel og popell er gulle rent, når jeg kjøpte i fjor hadde den ligget og grodd sikkert 3 år, så det var mye ruskjell? Nei bare en tanke, studerte ikke så mye på akselen forrige sesong Var jo bare nede og "griset" inimellom, men uansett takk for dine tips.

Kurt

Finnmarken:

2-3 cm er vel ca det minste du bør sette det fra cutlesslageret for å være sikker. Når du sier foran så har du vel akselbrakett der akselen er "opplagret" i et cutlesslager? regner med at vannet i slike strømmer rett gjennom lageret. I båter uten akselbrakett det lageret er i stevnlageret (inn i båten) så er det 2 hull, ette på hver side av stevlager der vannet strømmer inn og videre bakeover gjennom cutlesslageret. F.eks på snekker og halvplaenere. Der bør man også ha et par, tre centimeter klaring til akselsink (minst) for å sikre god vanngjennomstrømning.

Redigert av olpi (see edit history)

Hei, har i dag hatt en ny sjekk med full fart, og etter nøyere sjekk så tror jeg ikke akselen vibrerer mer en normalt, min tanke er at : etter jeg rengjorde propell og aksel samt to nye anoder er det blitt en annen lyd fra aksel/propell ved bakking, så konklusjonen min er at alt er normalt! Var nok bare meg som ble bekymret ved den "nye" lyden. Men som alle vet drar en en kniv (propell)med masse groe gjennom vannet kontra en skarp kniv(propell) så blir lyd og utslag anderledes. Men har video opptak av aksel i full belastning for og bakk om noen er ekstra nyskjerrig, gi meg i så fall e post adresse så sendes den. Ha en flott båt sesong folkens, og takk for bidrag.

Kurt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...