kurthelg Startet 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2012 Hei Jeg har fått vibrasjoner i aksel etter montert to stk anoder på aksel før sjøsetting , alt var greit forrige sesong ingen vibrasjon i aksel. Kan anodene lage disse problemer eller er det annet som har skjedd? Lurer også på om de var "lurt" å sette på to stk? Sikker endel emner pm dette før, men-:) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Heisann ! Hvor på akslingen har du montert disse ? Redigert 3.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Jeg er også spent på dette. Skal sjøsette i dag, men i år er første gang jeg monterer sink "rundt" selve akslingen. Tidligere har jeg bare hatt sink på propellmutteren. Kan det skape vibrasjoner det da? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Normalt skal du ikke få vibrasjoner. Bare pass på å ikke montere sinken for tett inn mot stevnlager (cutlesslager). Da vil du kunne hindre/redusere vanngjennomstrømning i cutlesslager, og det kan igjen skape varmegang. Holder vanligvis med 1 stk sink (pr aksel). På litt større båter har de ofte også en sentralplassert sink på skroget i bunnen, og akselen blir tilkyttet denne via slepering(er). Ser flere likevel velger å ha sink på aksel i tillegg Redigert 3.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Oi steike, dette med vanngjennomstrømning til cutlesslageret har jeg ikke tenkt på. Jeg har plassert sinken mellom "hullet" ut fra skroget og cutlesslageret. Dvs at sinken kanskje ikke er mer enn et par cm foran cutless. Kan det bli et problem? Redigert 3.Mai.2012 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Har montert anodene bkre del av akselen, vedlegger et bilde som forteller mer. Kurt Redigert 3.Mai.2012 av kurthelg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Til lenger ifra lagringspunktene du setter sinken til værre blir det. Kan jo være at du har litt kast i aksling fra før,og dette er det som bikker lasset? Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Ja det er mulig det, skal prøve og måle hvor mye den slenger, kan det være at jeg har fått mer lyd i år siden aksel og popell er gulle rent, når jeg kjøpte i fjor hadde den ligget og grodd sikkert 3 år, så det var mye ruskjell? Nei bare en tanke, studerte ikke så mye på akselen forrige sesong Var jo bare nede og "griset" inimellom, men uansett takk for dine tips. Kurt Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Som nevnt overfor så har jeg montert sink på akslingen slik som over for første gang i år. Sjøsatte båten i ettermiddag, men heldigvis ingen vibrasjoner. Men hva er motivet bak 2 slike sinkanoder ved siden av hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Finnmarken: 2-3 cm er vel ca det minste du bør sette det fra cutlesslageret for å være sikker. Når du sier foran så har du vel akselbrakett der akselen er "opplagret" i et cutlesslager? regner med at vannet i slike strømmer rett gjennom lageret. I båter uten akselbrakett det lageret er i stevnlageret (inn i båten) så er det 2 hull, ette på hver side av stevlager der vannet strømmer inn og videre bakeover gjennom cutlesslageret. F.eks på snekker og halvplaenere. Der bør man også ha et par, tre centimeter klaring til akselsink (minst) for å sikre god vanngjennomstrømning. Redigert 3.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 4.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2012 Hei, har i dag hatt en ny sjekk med full fart, og etter nøyere sjekk så tror jeg ikke akselen vibrerer mer en normalt, min tanke er at : etter jeg rengjorde propell og aksel samt to nye anoder er det blitt en annen lyd fra aksel/propell ved bakking, så konklusjonen min er at alt er normalt! Var nok bare meg som ble bekymret ved den "nye" lyden. Men som alle vet drar en en kniv (propell)med masse groe gjennom vannet kontra en skarp kniv(propell) så blir lyd og utslag anderledes. Men har video opptak av aksel i full belastning for og bakk om noen er ekstra nyskjerrig, gi meg i så fall e post adresse så sendes den. Ha en flott båt sesong folkens, og takk for bidrag. Kurt Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 4.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2012 Glemte å svare ang. 2 anoder, vet ikke men det var to stk der fra før, så defor ble det slik-:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.