Jump to content

Beneteau Antares 680 eller 780?

Oosterhus

Recommended Posts

Hei alle båtfolk!

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn (2 og 5 år) som vurderer å kjøpe båt. I den sammenheng har vi peilet oss inn på Beneteau Antares 680 og 780. Prisforskjellen er ~175.000 NOK på standard båt.

Så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer/meninger/synspunkt på om denne store summen er verdt de 51cm lengre og 24cm bredere båten man får i 780?? Har i hvert fall sett at det er en her på forumet som har eid begge båtene.

Jeg har sett begge båten i levende live, men aldri på siden av hverandre samme dag så det er litt vanskelig å få et forhold til forskjellen i størrelse. Ble også litt skuffet over det svære skapet som bare rommet en vanntank som de hadde trødd ned i front køya. Denne plassen hadde vært mye kjekkere å hatt tilgjengelig og for å gitt bedre romfølelse der nede. Tanken kunne heller vært inne på toalettet inntil veggen som grenser mot soveplassen i stedet for den hylla som er der. Tror en sånn innredning ville tatt mye mindre plass og sett bedre ut. (på dass skal man jo bare.. ja dere vet hva, så her hadde det ikke gjort noe at den var). Sånn sett virker sengeplassen forut i 680 kjekkere (men den er kanskje mindre??)

Går de ekstra centimeterne i 780 bare med til å romme dass?

Synspunkt og erfaringer mottas med STOR takk!

Den skal brukes mest til dagsturer, men ønsker også mulighet til å overnatte. Skal ha med to små jenter så det må være mulighet for litt aktiviteter som tegning eller å ligge i køya å se en film på iPad. Litt fiske blir det nok også.

Spørsmålet er egentlig om forskjellen i størrelse er merkbar mellom disse to og verdt så mye ekstra penger (175.000)?? På papiret ser forskjellen veldig liten ut.

Vi har nettopp kjøpt båt. Det sto mellom 680 og Merry fisher 645. Vi er like mange som dere og ca samme bruk. Vi kom fram til at den str var stor nok for oss. Det er ikke bare innkjøp som blir dyrere. Drift kostnadene vil gå opp også. Kan kjøre mange timer for 175k:) vi gikk foresten for MF 645 for vi synest den var bedre inni. Lysere og mer open. Kanskje et alternativ....

Jan Rune

grunnen til at jeg landet på 780'n var at man kan sitte rundt bordet relativt skikkelig. dermed får man (nesten) plass til 5 (små) pers. versus MF 755 hvor man kan sitte på vær side, med 4 personer i fartsretning. mens i 680 sitter jo man på vær side. vi bruker sjeldent toalettet, så for min del kunna de tatt vekk hele konsollen :giggle: . vil tro at vist du klarer deg med mindre sitte plass, og uten toalettrom, så sparer jo man en god del på og gå for 680'n (+da kan man montere på mer morsomt ekstrautstyr :tongue: ) men har hatt 650 i 3 år og er veldig fornøyd med kvaliteten på den, Suzuki-motorenne går som en klokke, hadde ikke et problem med motoren de 3 årene. vil tro at både 680 og 780 er gode kjøp. (så vist du vil vite noe mer spesefikt om 780'n får du bare spør :flag: )

mvh hjg :flag_bp:

Redigert av hjg (see edit history)

bruk vest!

Hei HJG

- er det noen merkbar forskjell i sjøen på de to båtene?

- hvor merker du størrelsesforskjellen, har 780 større uteplass bak?

- merker du forskjell inni kabinen mellom de to?

- hvorfor oppgraderte du?

- har du noen ide om forbruket? (gjerne i timer ved marsjfart)

Tusen takk for hjelpen!

Hei HJG

- er det noen merkbar forskjell i sjøen på de to båtene?

- hvor merker du størrelsesforskjellen, har 780 større uteplass bak?

- merker du forskjell inni kabinen mellom de to?

- hvorfor oppgraderte du?

- har du noen ide om forbruket? (gjerne i timer ved marsjfart)

Tusen takk for hjelpen!

nå skal jeg innrømme at jeg ikke har fått kjørt den så veldig mye, men men har fått testet den litt... :rolleyes:

som sagt over så har jeg ikke fått brukt den så mye endå, og i verfall ikke i dårlig vær.. så direkte sammenligning blir litt vanskelig, men synes den takler sjøen bra, det skal den ha, det er en veldig mye tørrere båt, sjøen går veldig bra ut på sidenne, versus 650'n som fikk det over overbygget, 780 lager en god del mer sjølyd, pga lite (ingen ting) imellom skoget og opp til kabinen, så man hører veldig bra at vannet går under båten.. men motoren hører man omtrent ikke, versus 650'n som hadde veldig mye motorbråk.

størrelseforkjellen bak er, vel ikke så merkbart mye større på 780'n, men den har større kabin en 650. og dermed mindre dollbord på begge sider.

veldig stor forkjell på kabinen på de to, største er jo rett og slett at sittegruppen er oppe, så alle kan se ut og sitte på et plan med fører. for 2 personer (noe vi ofte er) var 650 minst like god som 780'n men vist man skal være noen flere, så er det veldig kjekt at alle får sitte oppe.. ble fort litt sjøsjuk framunder der... :puke:

oppgaderte pga. behoved for bedre plass når hele familien (5) skal være med, som skrevet om over.. :thumbsup:

helt erlig, nei ... desverre ikke, som sagt så har jeg ikke fått brukt den så mye.. :nonod:

Redigert av hjg (see edit history)

bruk vest!

Oosterhus du må huske at hjg gikk fra 650 til 780 og ikke fra 680. Etter min mening har 680 en mye bedre løsning inne og ute enn det 650 har. Bare for å minne deg på det:) litt mer like løsninger. Skulle jeg velge mellom dei to, hadde jeg gått for 680. (på det grunnlag at jeg er første gang kjøper) den er stor nok for hvor mange vi er og bruksområde. Viss det endrer seg så må man kanskje bytte båt. Pluss som hjg har nevnt så kan man kjøpe masse gøy utstyr for 175k. Må også ha et større budsjett på forsikring og bensin på 780.

Jan Rune

Redigert av janrune80 (see edit history)

Gratulerer med ny super båt :thumbsup: . 3 tips, som jeg vil anbefale og kjekke når du får den; vannkranen til toalettet, om bensintanken står i rett vinkel (hos meg virker det som den står feil og får dermed ikke mer en ca. 160 l på den) og at der ikke er noen skarpe kanter/glassfiberflis over vanntanken.. (event. puss dette vekk) Hva ekstrautstyr blir montert?

bruk vest!

Takk for det og takk for god tips!

Det ble sparsommelig med ekstrautstyr - varmeapparat og kalesje var det eneste. Får heller se etterhvert hvor gira vi blir. Fikk den for 550,000 NOK med dette inkludert, så jeg syntes det var en grei deal med tanke på at de selger varmeapparat for 19900 og kalesje for 19000. Da er jo selfølgelig norgespakken med (dass, alle puter, benker og bord, kokeapparat, landstrøm, fortøyningspakke, flagg).

• 1 år senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...