Gunda Startet 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2012 Hei ! På min VP D-3 190 sitter det et originalt VP dieselfilter med vannutskiller med alarmfunksjon. Hele filterhuset er av metall. Midt under vannutskiller sitter det en skrue som må løses for å drenere ut eventuelt vann. Jeg tenker å erstatte denne skruen med en slangekopling + en kort slange med en kuleventil for å forenkle drenering av eventuelt vann. Noen som har gjort noe tilsvarende ? Noen som vet dimensjonen på skruen ??? Er det tilrådelig å gjøre denne "ombygningen" ? Er det stort trykk inne i filterhuset/vannutskilleren ? Takknemlig for tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Det er mulig ! Ingar har laget en løsning en gang vet jeg, les denne tråden (innlegg 11): https://baatplassen.no/i/topic/73149-skifte-dieselfiltre-paa-volvo-penta-md21b/page__p__1024757#entry1024757 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Kuleventil burde være standard her. Jeg mistenker at det er et Racor filter du har, med vp logo. Importøren i Norge har ventiler som passer? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Er ikke sikker på at det er godkjent med slange i maskinrommet. Har montert en syrefast kuleventil med plugg i bunn av Racor filteret til min D4-225. Fikk beskjed om at kun ventil ikke var godt nok, måtte ha plugg i tillegg for å unngå utilsiktet lekkasje. Åpner ikke ventilen før eg har tatt av pluggen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 (redigert) Har dette dieselfilteret Vil gjerne ha en kuleventil til å tappe diesel. Noen tips om hvor jeg kan skaffe? Redigert 10.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 (redigert) Lekang Maskin i Vestby har slike ventiler. Dønn tett, brukes på Separ. Nederst på bildet av filteret som ligger på kartongen. Denne ventilen må trykkes inn før den kan vris (barnesikring), og snapper ut når den kommer til stengt posisjon: baatplassen.no nekter å laste inn bilder. Bare å ringe Lekang. Redigert 10.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Blir dette tett? For jeg har problemer med babord maskin, med at jeg ikke får pluggen 100% tett med påfølgende nødmodus på motor under Max belastning. Den suger da luft via pluggen der er nå fasit blitt etter mye feilsøking. Klarer ikke få den helt tett slik den er nå. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
WGM Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Lekang Maskin i Vestby har slike ventiler. Dønn tett, brukes på Separ. Nederst på bildet av filteret som ligger på kartongen. Denne ventilen må trykkes inn før den kan vris (barnesikring), og snapper ut når den kommer til stengt posisjon: baatplassen.no nekter å laste inn bilder. Bare å ringe Lekang. Har du noe f.eks et varenr. hos Lekang å henvise til, så kan vi sjekke bilde selv ? Jeg har også vært inne på tanken om å montere ventiler da mine filter sitter litt trangt till inn mot skutesida og det er vanskelig å sjekke uten søl. Til MaSa: Har du forsøkt med litt gjengetape eller hamp ? Kan være at du har fått litt riving i gjengene hvis du ikke får det tett. Tappepluggen i bunnen på disse filtrene er kone plugger (har målt med skyvelære) og de må trekkes godt til for å tette ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Har ikke noe delenummer, du må nesten ringe dit. Jeg får ikke lagt inn bilder på baatplassen lenger. Vet ikke om det er Ingar som har kastet meg ut, eller om det er Win 10 som lager krøll. Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Sjekk eBay, noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 (redigert) Får se om jeg kan hjelpe. Ventilen sitter i enden av beholderen. Redigert 11.August.2015 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Hei Vår båt har same filteret, men med glas under. Det er like umogeleg å sjå gjennom det. (Nok ein grunn til å mislika VP.) Pga. plasseringa har eg festa ein slangestubb til stussen. Då er det lettare å tappa filteret utan søl. Ask Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Blir dette tett? For jeg har problemer med babord maskin, med at jeg ikke får pluggen 100% tett med påfølgende nødmodus på motor under Max belastning. Den suger da luft via pluggen der er nå fasit blitt etter mye feilsøking. Klarer ikke få den helt tett slik den er nå. Er du trygg på at det er her det kommer inn luft? Kan det være andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 LaSa i Son hadde kuleventil. Jeg fikk med pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Er den maken til den gule, så kommer den fra Lekang. Som ligger 'rett oppi bakken'. Ikke mer enn en snau times spasertur. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Er du trygg på at det er her det kommer inn luft? Kan det være andre steder? Har undersøkt overalt ,og når jeg åpner toppen så renner det diesel ut bunnpluggen da oppheves vakuumet. Har dette skjer ikke på styrbord . Og etter samtaler med mekanikere så er de alle 3 enige om at dette er årsaken. Har prøvd og tette med loctite og gjengetape. Men samme oroblemet. Blir ikke helt tett. Men det har tydeligvis blitt tettere i og med jeg kan kjøre hardere for hver gang jeg har prøvd å tette. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
liberty Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Du kan ta en liten bøtte eller boks oppunder filteret og fylle med diesel et stykke opp på filterhuset og ta deg en prøvetur og se om problemet er vekke er det ikke det så må du lete videre Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 LaSa ventilen passa ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Henger meg på denne jeg også. I mangel på fastnøkkel i sommer dro jeg bunnpluggen på filteret mitt rund med en skiftenøkkel og må bytte. Søkte litt på BP i går etter noen som hadde byttet til ventil på D4/D6 grovfilteret, men fant ikke noe særlig. Jeg skal en tur til LaSa på Lysaker i morgen og sjekke om de har noe alternativ til bunnpluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Bitteliten: Da får du nok heller kjøpte en kvalitetsvannutskiller som kommer med ventil ferdig montert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Jeg løser problemet med en god skralle Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 LaSa ventilen passa ikke.... Det var synd. Er også på jakt etter ventil til Racor 900 (den store) med glassbolle. Den originale til VP D4/6 er vel 500 serien, men antagelig samme gjenger/ plugg. Rart det skal være så vanskelig, men det er mulig. W33'en med 2 x D4 jeg kjørte til Bergen tidligere i år hadde kraner under VP/ racor 500 filtrene med plugger skrudd under kranene for sikkerhets skyld. Om kranene var montert av Windy eller ikke vet jeg ikke, men tipper det... Kulekranene så helt vanlige ut. Hadde man hatt en reserveplugg så kunne man fartet litt rundt og funnet en ventil med riktige gjenger, men den ene pluggen jeg har sitter jo i filteret. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
peppen Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Her er spec'en fra Racor som passer på Volvo-filterne, er vel 1/4" NPT gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Den ventilen passer på 500, 900 og 1000 Racor også SAP: http://www.fuelfilterboss.com/product-p/m670cl.htm Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 (redigert) Den så bra ut. På NW420en var det også messing kraner i bunnen av VP filtrene - men det var en annen modell. Jeg vet ikke hva de brukte. Jeg søkte på ebay etter RK 19492, alle tilbydere er fra USA. Blir fort dyr frakt. Noen som vet om det er mulig å skaffe denne i Europa? Edit: Jeg ringte Arentz@Amundsen som er importør av Racor. De har kuleventil som passer, men ikke RK 19492 . De sender i posten. 135 kr. Jeg må ha en eller annen tetning på gjengene der. Enten pakning eller masse. Noen tips? Redigert 12.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.