Jump to content

Montere kuleventil på dieselfilter/vannutskiller VP D-3

Gunda

Recommended Posts

Hei !

På min VP D-3 190 sitter det et originalt VP dieselfilter med vannutskiller med alarmfunksjon. Hele filterhuset er av metall. Midt under vannutskiller sitter det en skrue som må løses for å drenere ut eventuelt vann. Jeg tenker å erstatte denne skruen med en slangekopling + en kort slange med en kuleventil for å forenkle drenering av eventuelt vann. Noen som har gjort noe tilsvarende ? Noen som vet dimensjonen på skruen ??? Er det tilrådelig å gjøre denne "ombygningen" ? Er det stort trykk inne i filterhuset/vannutskilleren ? Takknemlig for tips !

Er ikke sikker på at det er godkjent med slange i maskinrommet.

Har montert en syrefast kuleventil med plugg i bunn av Racor filteret til min D4-225.

Fikk beskjed om at kun ventil ikke var godt nok, måtte ha plugg i tillegg for å unngå utilsiktet lekkasje.

Åpner ikke ventilen før eg har tatt av pluggen :wink:

• 3 år senere...

Lekang Maskin i Vestby har slike ventiler. Dønn tett, brukes på Separ. Nederst på bildet av filteret som ligger på kartongen. Denne ventilen må trykkes inn før den kan vris (barnesikring), og snapper ut når den kommer til stengt posisjon:

baatplassen.no nekter å laste inn bilder. Bare å ringe Lekang.

Har du noe f.eks et varenr. hos Lekang å henvise til, så kan vi sjekke bilde selv ?

Jeg har også vært inne på tanken om å montere ventiler da mine filter sitter litt trangt till inn mot skutesida og det er vanskelig å sjekke uten søl.

Til MaSa: Har du forsøkt med litt gjengetape eller hamp ?

Kan være at du har fått litt riving i gjengene hvis du ikke får det tett. Tappepluggen i bunnen på disse filtrene er kone plugger (har målt med skyvelære) og de må trekkes godt til for å tette ordentlig.

Blir dette tett?

For jeg har problemer med babord maskin, med at jeg ikke får pluggen 100% tett med påfølgende nødmodus på motor under Max belastning. Den suger da luft via pluggen der er nå fasit blitt etter mye feilsøking.

Klarer ikke få den helt tett slik den er nå.

Er du trygg på at det er her det kommer inn luft?

Kan det være andre steder?

Er du trygg på at det er her det kommer inn luft?

Kan det være andre steder?

Har undersøkt overalt ,og når jeg åpner toppen så renner det diesel ut bunnpluggen da oppheves vakuumet.

Har dette skjer ikke på styrbord . Og etter samtaler med mekanikere så er de alle 3 enige om at dette er årsaken.

Har prøvd og tette med loctite og gjengetape. Men samme oroblemet. Blir ikke helt tett. Men det har tydeligvis blitt tettere i og med jeg kan kjøre hardere for hver gang jeg har prøvd å tette.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Henger meg på denne jeg også. I mangel på fastnøkkel i sommer dro jeg bunnpluggen på filteret mitt rund med en skiftenøkkel og må bytte. Søkte litt på BP i går etter noen som hadde byttet til ventil på D4/D6 grovfilteret, men fant ikke noe særlig.

Jeg skal en tur til LaSa på Lysaker i morgen og sjekke om de har noe alternativ til bunnpluggen.

LaSa ventilen passa ikke....

Det var synd.

Er også på jakt etter ventil til Racor 900 (den store) med glassbolle. Den originale til VP D4/6 er vel 500 serien, men antagelig samme gjenger/ plugg.

Rart det skal være så vanskelig, men det er mulig. W33'en med 2 x D4 jeg kjørte til Bergen tidligere i år hadde kraner under VP/ racor 500 filtrene med plugger skrudd under kranene for sikkerhets skyld. Om kranene var montert av Windy eller ikke vet jeg ikke, men tipper det... Kulekranene så helt vanlige ut.

Hadde man hatt en reserveplugg så kunne man fartet litt rundt og funnet en ventil med riktige gjenger, men den ene pluggen jeg har sitter jo i filteret.

Mvh. SAP

Den ventilen passer på 500, 900 og 1000 Racor også SAP: http://www.fuelfilterboss.com/product-p/m670cl.htm

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Den så bra ut. På NW420en var det også messing kraner i bunnen av VP filtrene - men det var en annen modell. Jeg vet ikke hva de brukte.

Jeg søkte på ebay etter RK 19492, alle tilbydere er fra USA. Blir fort dyr frakt. Noen som vet om det er mulig å skaffe denne i Europa?

Edit: Jeg ringte Arentz@Amundsen som er importør av Racor. De har kuleventil som passer, men ikke RK 19492 . De sender i posten. 135 kr. Jeg må ha en eller annen tetning på gjengene der. Enten pakning eller masse. Noen tips?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...