ezach Startet 3.Mai.2012 Del på Facebook Startet 3.Mai.2012 Begynner så smått å få oversikt over hvordan jeg skal skru sammen de ulike komponentene for å få varme i båten. I monteringssettet, som normalt koster nær 2500 kroner, følger det med en hel masse slangeklemmer, skruer, t-stykker og slangestusser. Nå har jeg skrudd varmeren, Ebersprächer D2, fast i skrogsiden. Forbrenningsluft- og eksostilpasningen får jeg tilpasset eksisterende skroggjennomføringer - uten foreløpig å ha åpnet ekstraposene med skruer og bolter. Neste skritt er å koble til termostaten (digitalmodulator 801, jålete kalt - lcd-display har vært standard i 20 år på landbasert utstyr...). Deretter strøm med medfølgende sikringsholder. Da kommer jeg til å sitte igjen med 123 deler til overs. Vet at dette er litt flåsete, men føler at overpriset utstyr til båtvarmeren burde kunne unngåes ved å kjøpe inn det man trenger og ikke noe mer - ut fra behovene i den enkelte båt. Erfaringer mottas med takknemlighet. Her kan også forhandlerne ha noe å lære. Selv gikk jeg til lokale butikkert med 16.000 kroner for å kjøpe inn dieselvarmer + landstrøm av typen plug'n-play. De kunne ikke hjelpe meg. Pengene strakk ikke til. Sjekket nettet og handlet inn det jeg trengte - og hadde fremdeles fire båtlapper til overs. Her må det da være noe seriøst feil i et aller annet ledd i verdikjeden? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Det er dessverre slik det har blitt , absolutt alt kan handles billigere på nettet og ofte er det mye billigere og like enkelt å handle fra utlandet . Jeg har gjort det i flere tilfeller men handler nå i størst mulig grad i lokale butikker , selv om det er dyrere . Jeg jobber selv i privat handelsbedrift i en helt annen bransje riktignok , men forholdene er identiske. Privatpersoner handler ofte like billig på nettet som vi betaler inn for samme varen , og hva skal vi leve av hvis alle handler på nettet? Når kunden får problemer kommer de selvsagt til oss for vi har jo kompetansen enn så lenge. Hvis alle i Norge kun tenker pris og handler der det er billigst er det dessverre kroken på døra for de fleste lokale forhandlerne i de fleste bransjer, det er iallefall ikke slik jeg ønsker å ha det i Norge. Så hvis du virkelig mener det er noe seriøst feil i verdikjeden vitner det bare om at du ikke unner andre noen verdens ting som forsøker å livnære seg i en presset bransje. Jeg har snudd på flisa, jeg handler mest mulig lokalt som riktignok er dyrere , men det handler om mer enn bare pris. Det handler om levende lokalsamfunn og om lokal kompetanse. Nå skal snart båten på land for vårpuss og service på motor og drev, og jeg vet jeg sparer penger på å handle deler og verktøy til denne jobben fra USA, men jeg gjør det allikevel ikke fordi jeg respekterer at den lokale forhandleren er helt nødt til å tjene penger for å overleve. I fjor greide jeg å ødelegge en wire rett før sjøsetting og da var det ganske greit å ha en lokal forhandler som hadde delen på lager. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Jeg har handlet for ca. 40 000 hos Seatronic i Moss. Det er radar, kartplotter, kart, AIS etc. Det er helt sikkert at jeg ville kunne spare 10 % bare ved å flytte denne handelen over til eksempelvis Sverige. Men så kommer det: Jeg hadde bestemt meg for et radaroppsett. Etter diskusjoner med Simen hos Seatronic kom vi frem til at om en radar skulle dekke mitt behov, så var mitt forhånsvalg ikke optimalt. Vi landet på et helt annet oppsett enn det jeg først var ute etter. Seatronic har en rekke produkter utstilt i sine lokaler, der man kan titte og teste. Nå er jeg sikker på at jeg har valgt riktig. AIS'en var en annen sak. Digital Yacht ble anbefalt. Her skal jeg ha en antennesplitter inn i systemet. Det kommer en ny, som etter sigende skal være bedre enn den gamle. Den venter jeg på nå, skal komme til Norge i løpet av tre uker. I går ringte Simen meg opp og informerte at alle radardelene var på lager i Danmark, og at de nå er under veis til Moss. Slik service er for meg verd en del penger. Mer enn 4 000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Jeg er helt enig i at god veiledning er verdt et påslag i fht nettbutikk. Da jeg skulle anskaffe landstrøm og båtvarmer, hadde de lokale butikkene minimalt med kompetanse å by på. Betjeningen bladde i katalogen for å finne svar på nesten alle spørsmål jeg stilte. Spesielt på landstrøm var det smått med kunnskap. Leste meg opp på varmer og handlet på nett. Landstrømmen kom Seatronic seirende ut av anbudsrunden på. Simen ga solid veiledning før jeg handlet i deres nettbutikk. Litt bedre samvittighet her, siden de har både fysisk og virtuell sjappe, men ikke åpent på lørdager. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Jeg har sikkert handlet for minst det samme hos Seatronic som Hulda har gjort. Det siste var en AIT2000 AIS-transponder fra Digital Yacht tidligere i vår. Den kunne jeg helt sikkert handlet billigere fra utlandet, men jeg satser på service i tilfelle noe går galt. Og er du god kunde i en lokal sjappe, er det også muligheter for å få noen kroner rabatt der. Og noe gikk galt med AIS'n. Den fungerte på den første turen, men på neste tur var den død. Dermed ble den demontert og jeg tok en tur til Seatronic med enheten. Der ble jeg med Simen inn på verkstedet der han koblet den opp med antenner og spenning, og den var selvfølgelig død uten at han kunne finne ut noe mer. Samtidig ringte Ketil opp Digital Yacht i England og konfererte med eksperten Nick Heyes (director manager) der. Resultatet ble at jeg gikk ut fra butikken med en ny AIS-enhet. Det eneste det kostet meg var bensin (pluss bompenger) for kjøreturen mellom båthavnen i Son og Seatronic i Moss. Litt på siden angående priser, - så lurer jeg på hvorfor du vil ha antennesplitter Hulda? Har du ikke plass til egen antenne for AIS'n? Jeg fant plass, selv på min lille Saga 27. Men greit, - Trudelutt ser nå snart mer ut som et russisk spionskip med alle sine antenner enn en norsk snekke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Litt på siden angående priser, - så lurer jeg på hvorfor du vil ha antennesplitter Hulda? Har du ikke plass til egen antenne for AIS'n? Jeg fant plass, selv på min lille Saga 27. Men greit, - Trudelutt ser nå snart mer ut som et russisk spionskip med alle sine antenner enn en norsk snekke. Lars H. Det har sin bakgrunn i at antennen fra VHF allerede er på plass der AIS kommer til å bli montert. Dessuten kommer targabøylen til å romme: Kompass, 2xGPS, lys, ICE, radar og sikkert en del andre ting som jeg har glemt. Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Litt på siden angående priser, - så lurer jeg på hvorfor du vil ha antennesplitter Hulda? Har du ikke plass til egen antenne for AIS'n? Jeg fant plass, selv på min lille Saga 27. Men greit, - Trudelutt ser nå snart mer ut som et russisk spionskip med alle sine antenner enn en norsk snekke. Lars H. Samme båt jo! Mht AIS så er jeg nå i ferd m å teste ut appene til Marinetraffic.com. Gir AIS funksjonalitet på mobildata, og båten dukker opp på nevnte nettside og på apple eller android-appen. Hva tenker du om dette kontra ekte AIS? Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Jeg navigerer hovedsakelig etter en 11" kartplotter med papirkart fremme for oversikten og som backup. Da foretrekker jeg å se andre båter direkte på kartplotteren sin skjerm som jeg har rett fremfor meg. En kartplotter er dedikert for maritimt bruk, og kan leses selv med sol rett på skjermen og den tåler et fuktig saltholdig miljø. Løse "padder" ol. stoler jeg ikke på ombord i en båt. Og når det gjelder marinetraffic.com (og andre tilsvarende systemer), er en helt avhengig at det finnes basestasjoner i nærheten av der en er. Og det er det ikke alltid. Men med egen AIS koblet til kartplotteren, ser du alle båter som er i nærheten og som du har behov for å vite hastighet og retning på for å unngå konflikter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 (redigert) Det er store dødsoner på MarineTraffic sin dekning. Vi synes feks ikke mellom Larkollen og Drøbak Redigert 19.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tsb Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Her finner du ihvertfall det meste du måtte komme til å trenge. men er ikke grisebillig akkurat. http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:102083 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Jeg trengte ny glødeplugg til min Mikuni varmer. Fant en til slutt i en butikk i Sandefjordskanten, tror jeg det var. Prisen var stiv, rundt 500 kroner, såvidt jeg husker, pluss frakt. Sjekket litt på nettet, og fant en i England til rett under 200.- inkl frakt til postkassa hjemme. Og den kom på få dager. Til info, så tror jeg det er samme pluggen i Eber D2. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.