emmis Startet 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2012 (redigert) Ser ut som jeg må bytte transomplata til 280 drevet mitt på grunn av tæring ,jordingskablen fra motoren til bakplaten har ikke hatt kontakt og det har tæret oppe ved gummidemperen der som styreakselen går inn,boltene som holder gummidemperen er tæret av og det har blitt en grop under festene til gummidemperen. Så jeg lurte på om det er noen som vet om jeg kan bruke bakplaten til v8 på aq151 eller er det forskjell på hullet til eksosrøret? He he Penta ikke Prenta. Redigert 3.Mai.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Jeg mener du kan bruke fra V8 til 151, men ikke motsatt. Til V8 er det to lagre. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 2lagre? Det er ikke clutchuset jeg skal ha men bakplaten til drevet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Svaret på spørsmålet er nei, ikke alle AQ280 transomplater er like. Det finnes for eksempel en variant med powertrim som er helt annerledes, selv om det kanskje ikke er særlig relevant her. Det er ingen lagre i transomfestet, det er nok huset innenfor Marida tenker på, hvor det selvfølgelig er forskjellige fester til diverse motorer, forskjell på lagre osv. På transomfestet er det normalt lite forskjell, og stussen på "clutchuset" med de seks boltene og låseklipsene passer om hverandre, men det kan være forskjell på innfestning til eksos, som regel dreier det seg kun om krokene, altså de små gummislangene som er 90 grader og går ut på siden av transomfestet, da enkelte motorer (V6, V8 osv) har to kroker, men enkelte rekkemotorer har bare en stk krok. Dette kan ofte "fikses" ved å tette ett av hullene, men det beste er å finne et transomfeste med riktig eksos, selv om jeg har sett båter som har gått i årevis med en kork i hullet til en av krokene, noe jeg ikke ville kjørt særlig lenge med og ville nok anbefale sveis. Ellers så er styregaffel lik, tiltmotoren er lik, festet til slangen til girvaier er lik (pass på at denne ofte sitter fast og kan være vanskelig å skru ut), røret til kjølevannsinntaket er likt (kan også være vanskelig å skru ut, og det kan være forskjell på selve røret, men ikke på innfestningen til røret). Normalt er brakketten til styringen også lik, men det var noen varianter her også, men de to skruehullene til brakketten er like på alle festene. Forøvrig er normalt ikke manglende grønn overledning mellom motor og transomfeste noe problem, det er dårlig kontakt på sinken i bunn av transomfestet som er problemet når festet korroderer (eller dårlig/utslitt sinkanode). Redigert 3.Mai.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Ok kan få kjøpt en transom fra V8 som har to hull da kan jeg eventuelt sveise det hullet jeg ikke skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Jepp, det er bare aluminium, så det kan sveises igjen. Hvis du har mulighet kan det være geit å ta med eksosrøret for å være sikker på at bolter og det andre hullet passer, men det skal gjøre det så vidt jeg vet. har faktisk ved to tilfeller sett utgaven med to kroker på båter med eksosrør for en krok, hvor det er slått inn en trekork i det ene hullet, og hvor dette har holdt i en årrekke, men jeg personlig ville nok ikke følt meg særlig trygg før hullet var sveiset skikkelig igjen. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 takker og bukker adeneo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.