Jump to content

Volvo penta md11c, kommer ikke diesel...

marex84

Recommended Posts

Hei:)

I dag sjøsatte jeg Marex`n min, gledet meg stort til første tur på sjøen.

Men det gikk ikke som planlagt...Penta`n ville ikke starte. Alt tyder på at motoren ikke får diesel.

Jeg skiftet diesel filter og tømte vannutskilleren tidligere i våres, skulle lufte med den

manuelle pumpa da, men det kom ikke en dråpe ut selv om jeg pumpet så krampa tok meg.

Justerte på svinghjulet også uten at det hjalp.

Så i dag åpnet jeg lufte skruene ( 2 stk som jeg vet om) mens jeg dro starteren noen runder, i håp om at det kunne hjelpe,

men ikke en dråpe nå heller.

Sjekket pakningene på vannutskilleren, alle slanger og rør så alt satt som det skulle. Tok av diesel

filteret for å se om se om det var diesel i den, der var det tørt.

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, så hvis det er noen som har råd å komme med

setter jeg pris på det:)

På forhånd takk!

Ta av slangene til dieselpumpa, blås tilbake i tanken, klare du ikkje det er det tett ein plass mellom motor og tank, evt dieseldyr rundt stigerøret i dieseltanken. klar du å blåse lett gjennom uten at du merker stor motstand er det mest sansynlig matepumpen som er defekt, knekt aksling eller noe lignende, dette kan du lett sjekke menst du har av slangen, sett fingeren forran og sjekk om den suger. Har du stenge krane på tanken? har denne vært stengt i vinter? kan denne ha blitt ødelagt? den står lukket selv om den "skal" vera åpen?. Vist du ikkje finner noe feil at det er tett mellom motor og tank kan du ta av slangestussen så går til stigerøret og sette trykk på her, da kan du lett finne ut om det er luft lekasje ein plass mellom motor og tank.. Du kan jo også prøve med ekstern tank direkte på dieselpumpa, da finner du med ein gang ut kor feilen ligger, om det er motor eller tank, evt mellom motor og tank. Lykke til

Mvh Tom Erik

Hei!

Da har jeg kommet hjem fra båten.

Nå er jeg rimelig sikker på at det er

pumpa det er noe galt med, har demontert

den og sett på sil, membran og akslen.

Membran så litt dårlig ut, får bytte den å prøve.

Alt av rør og slanger var åpne, ordna til en ekstern

tank som jeg pumpet fra, ingenting skjedde.

Så da kan ikke jeg se for meg noe annet...

noen som har et innspill til dette?

På forhånd takk:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...